HRVATSKE ŽELJEZNICE

DRŽAVNI GIGANT PRED VELIKIM PROMJENAMA Moraju otpustiti 750 ljudi ili tvrtka propada

Sindikati najavljuju štrajk te tvrde da se tvrtka kći HŽ Infrastrukture sustavno uništava za budućeg kupca
 Sandro Rubinić/CROPIX

Hrvatski željeznički sektor kreće u novu fazu restrukturiranja. Prema planu, restrukturiranje HŽ Infrastrukture, HŽ Putničkog prometa i HŽ Carga trebalo bi provesti do 2018. godine, a trošak restrukturiranja trebao bi biti oko milijardu kuna. Tvrtke bi se uz odobrenje Vlade i Sabora zadužile kod Svjetske banke. U restrukturiranje će krenuti i tvrka Pružne građevine d.o.o. Riječ je o tvrtki u sklopu HŽ Infrastrukture koja je zadužena za održavanje pruga, a prije godinu i pol dana neslavno je propao pokušaj njene privatizacije.

Dobit 100 milijuna

U tvrtki je do 31. siječnja ove godine bilo zaposleno 1400 radnika na neodređeno i 700 njih na određeno vrijeme. Na samu najavu restrukturiranja tvrtke, u sklopu kojeg bi uz poticajne otpremnine bilo otpušteno 600 radnika zaposlenih na neodređeno i 150 na određeno vrijeme, Sindikat hrvatskih željezničara žestoko je reagirao te najavio štrajk. U sindikatu tvrde kako im nije prihvatljivo otpuštanje 750 radnika jer za to u tvrtki koja kontinuirano bilježi dobit nema valjanih argumenata. Upravu HŽ Infrastrukture optužuju da slijepo provodi prljavi posao za račun budućeg privatnog kupca Pružnih građevina.

Renata Suša, predsjednica Uprave HŽ Infrastrukture, tvrdi da cijeli proces žele obaviti u suradnji sa sindikatima, ali da se oni tome protive i traže da se u kolektivni ugovor ugradi odredba da se tehnološki višak ne može otpuštati bez njihovog odobrenja, što je za Upravu neprihvatljivo jer bi to blokiralo cijeli proces. Ona tvrdi kako je sada pravo vrijeme za restrukturiranje tvrtke jer će u suprotnom kroz određeno vrijeme tvrtka propasti. Pružne građevine 94 posto svojih poslova ugovaraju s HŽ Infrastrukturom i samo prošle godine imala je prihode od 660 milijuna kuna i dobit od oko 100 milijuna kuna. Te brojke bi dale za pravo sinikatima kada tvrde da je ovo jedna od najuspješnijih tvrtki u željezničkom sektoru. No Suša upozorava na nekoliko važnih činjenica.

Novac iz proračuna

Iz državnog proračuna za održavanje pruga na godišnjoj razini osigurava se 100 milijuna kuna, a ostala sredstva namiču se putem kredita.

Kreditori su već upozorili Upravu HŽ Infrastrukture da tim novcem ne mogu finacirati poslove vlastitoj tvrtki. Upravo zbog toga prihodi Pružnih građevina ove godine će pasti 332 milijuna kuna. Osim toga, Pružne građevine ne mogu sudjelovati na projektima koje sufinancira EU jer su u vlasništvu HŽ Infrastrukture, koje su investitor u tim projektima. Kako će sljedećih godina takvih projekata biti sve više, ova tvrtka neće imati pristup velikim investicijskim projektima. U konačnici tvrtka će ostati na oko 100 milijuna kuna državnog novca koji se odvaja za održavanje pruga. S obzirom na to da se na godišnjoj razini samo za plaće u ovoj tvrtki izdvaja 256 milijuna kuna, potpuno je jasno da je sadašnji model funkcioniranja tvrtke neodrživ.

Problem produktivnosti

- Tvrtka se mora okrenuti tržištu i pronalaziti poslove koji nisu vezani uz nas - naglašava predjednica Uprave HŽ Infrastrukture. Ona ističe i problem produktivnosti u tvrtki. Podaci govore da je u Pružnim građevinama po zaposlenom produktivnost 304.000 kuna, a primjerice u istom takvom državnom poduzeću u Ljubljani 1,017 milijuna kuna, a u Sarajevu 385.000 kuna po zaposlenom.

Kako bi spriječila propast tvrtke, Uprava HŽ Infrastrukture je u prosincu prošle godine Radničko vijeće upoznala sa smjernicama za izradu Plana poslovanja za razdoblje 2015.-2019. u kojima se navode planovi za smanjenje broja zaposlenih i ostale mjere restrukturiranja. Radnicima su ponuđene poticajne otpremnine koje mogu iznositi do 150.000 kuna neto ovisno o godinama staža, a za osobe sa smanjenom radnom sposobnošću otpremnina je dvostruko veća i može maksimalno iznositi do 300.000 kuna neto. No odaziv je bio slab. Prijavio se samo 81 radnik. Posljedica toga je otkazivanje 400 ugovora na određeno vrijeme iako se prvotno namjeravalo otkazati samo njih 150. Ugovori su otkazani mlađim ljudima s čijim su radom u Upravi jako zadovoljni. Suša također upozorava kako ova ponuda za otpremninama neće dugo trajati i da radnici razmisle o ponuđenom. Sindikati, također, tvrde kako su Pružne građevine jedina tvrtka koja radi na održavanju pruga i kako bi se s njenom prodajom smanjila sigurnost željezničkog prometa. No u Upravi HŽ Infrastrukture napominju da udio kooperanata Pružnih građevina u održavanju pruga čak 19 posto i da im je prošle godine isplaćeno 112 milijuna kuna, što govori u prilog da ima i drugih tvrtki koje mogu raditi ove poslove. U procesu restrukturiranja postotak kooperanata se namjerava smanjiti na 5 do 6 posto.

Nova privatizacija

Renata Suša tvrdi da će se proces restrukturiranja, bez obzira na otpor sindikata, provesti i bit će završen u rujnu. - Alternative nema. U suprotnom će tvrtka propasti a to ne želimo dopustiti - napominje predsjednica Uprave. Nakon provedenog restrukturiranja očekuje se ponovni pokušaj privatizacije tvrtke. No kada bi to bilo, u ovom trenutku teško je predvidjeti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 10:11