Pune dvije godine nakon strašnog sudara broda Dubrovačke lučke kapetanije "Danče" i gumene brodice, pri čemu je smrtno stradalo pet, a dvije se osobe još uvijek službeno smatraju nestalima, Agencija za istraživanje nesreća (AIN) objavila je završno izvješće o tom događaju.
Do nesreće je došlo u večernjim satima 2017. u Koločepskom kanalu, samo trideset minuta nakon što je javni brod Danče s tri člana posade isplovio iz ACI marine u Dubrovniku na hitan medicinski prijevoz s jednog otoka.
U 21 sat i 20 minuta oko četiri milje od otoka Šipana naglo se sudaraju s brodicom oznake 690 DB. Pritom živote trenutno gubi pet osoba s gumenjaka, jedna je osoba lakše, a jedna teže ozlijeđena, dok se dvije i danas smatraju nestalima.
Otvorena pa obustavljena istraga protiv kapetana
Na poziciji nesreće te su večeri iz mora spašeni Viktor Markota i Velimir Šetka, na mjestu su poginuli ugostitelj Alen Perišić, Jele Kobaš, njen sin Daniel te Marina Vuletić i Berislav Bandur, a još se nestalima smatraju Bojan Stoiljković i Tomislav Belak, svi s gumenjaka, dok su na mnogo moćnijem brodu Danče svi prošli bez ozljeda.
Zanimljivo je da je tužiteljstvo 2017. otvorilo istragu protiv zapovjednika Danče tereteći ga da je on skrivio pogibiju svih ovih ljudi nepoštivanjem pomorskih propisa te prebrzom plovidbom i nepoduzimanjem mjera sprječavanja nezgode.
Ta je istraga godinu kasnije obustavljena jer je utvrđeno da kapetan ne snosi nikakvu krivicu za nesreću. Istraga je pokazala da je motorni brod Danče imao uredno upaljena svjetla i da je posada obavljala regularne izvide uz viši stupanj pažnje. Radar na brodu Danče nije detektirao kretanje gumenjaka u uzburkanom moru jer nije bio osvijetljen.
S obzirom na utvrđeni kurs sudara, gumenjak je trebao poduzeti manevar izbjegavanja, objasnili su tada odustajanje od kaznenog progona kapetana. Potvrđuje to i izvješće AIN-a koje je nakon dvogodišnje istrage izdvojilo nekoliko čimbenika koji bi, da su se poštovali, spriječili tragediju.
Ključnim za ovu nesreću smatra se što je brodica plovila po valovitom moru u vrijeme slabe vidljivosti (noć), te nije bila opremljena pojačivačem radarskog signala, tako da ih posada broda Danče nije mogla vidjeti sve do kobnog sudara. U AIN vjeruju i da je na činjenicu nesreće moglo utjecati to što je vještačenjem tijela Alena Jurišića koji je upravljao gumenjakom utvrđena prisutnost THC-a, djelatne tvari marihuane.
Pet preporuka Agencije kako se ova tragedija mogla izbjeći
1. Preporučuje se Upravi pomorstva i Upravi sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture da propiše obveznu ugradnju pojačivača radarskog signala (radar reflektora) na drvene i gumene brodice te na sve brodice čija brzina prelazi 20 čvorova
2. Preporučuje se promijeniti propise tako da su sve osobe na brodicama, bez obzira na njihovu namjenu (za osobne, gospodarske ili javne svrhe), a čija brzina prelazi 20 čvorova, dužne za cijelo vrijeme trajanja plovidbe nositi prsluk za spašavanje, neovisno o području i uvjetima plovidbe
3. Preporučuje se da, ako se tehničkim pregledom utvrdi da brodica nije opremljena ugrađenim propisanim navigacijskim svjetlima i svjetiljkama, a prema Pravilima o izbjegavanju sudara, da se jasno naznači ograničenje, tj. zabrana plovidbe u razdoblju od zalaska do izlaska Sunca, kao i u uvjetima smanjene vidljivosti
4. Preporučuje se dosljedna provedba propisanih tehničkih i inspekcijskih pregleda brodica, s posebnim naglaskom na opremljenost brodica i broj osoba koje se na brodicama nalaze.
5. Preporučuje se da se kroz interne propise Ministarstva dodatna pažnja posveti edukaciji svih članova posade brodova i brodica Ministarstva, a vezano uz rukovanje ugrađenim navigacijskim sustavima koji su ugrađeni na brodu ili brodici na koje su raspoređeni, kako bi pored zapovjednika barem još jedan član posade imao potrebna znanja i vještine potrebne za rukovanje tim specifičnim navigacijskim sustavima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....