VELIKA ŠKRTICA

Evo što se događa s Facebook i Gmail računima nakon što osoba premine. Hoćete ih prepustiti oporučno? Neće ići...

Kod Facebooka postoje četiri, a kod Gmaila tri opcije, a korisnici sami unaprijed mogu odrediti koja će biti sudbina njihovih računa

Ilustracija

 Boris Kovacev/Cropix

Više sam se puta u životu susrela s uznemirujućom pojavom da netko premine, ali mu ljudi nakon smrti nastave javno pisati po zidu na Facebooku jer se familija nije imala vremena snaći i pozabaviti virtualnim personama drage osobe koju je izgubila.

Ili još gore - da mi se čini kako se na profilu preminule osobe i dalje odvija aktivnost jer je netko od bliskih osoba imao pristupne podatke te je naprosto odlučio i dalje malo koristiti taj profil.

S obzirom na to da je pravna situacija u takvim slučajevima većini "običnih ljudi" uglavnom nepoznata, izvanredna profesorica s Pravnog fakulteta u Osijeku Dubravka Klasiček pojasnila nam je što se događa s našim računima na Facebooku i Googleu, odnosno Gmailu, nakon naše smrti, koliko utjecaja možemo imati na njihovu sudbinu za života i zašto nije moguće pristup računima oporučno ostaviti odabranim osobama.

Kako nam pojašnjava Klasiček, i Facebook i Gmail nude nekoliko mogućnosti koje će odrediti sudbinu profila nakon naše smrti, i to u dvije situacije - onoj u kojoj unaprijed ne zacrtamo što će s tim profilima biti, kao i onoj u kojoj sami unaprijed odaberemo neku od ponuđenih opcija.

Unaprijed odredio

Za početak je bitno reći da se obje opcije odnose na slučaj u kojemu društvena mreža ima saznanja da je osoba umrla, jer u slučaju da tu informaciju nema, posve je moguće da se netko tko ima pristup podacima za logiranje nastavi služiti tim profilima, iako je vrlo vjerojatno da će netko od bliskih osoba takvu situaciju prijaviti mrežama.

U svakom slučaju, u trenutku kada dozna za smrt korisnika - ako on unaprijed nije odredio što će se dogoditi s njegovim profilom - Facebook će ga "memorijalizirati", odnosno pored njegove profilne slike pojavit će se oznaka "remembering", prijatelji će na takvom profilu moći dijeliti neke zajedničke uspomene ili stavljati obavijesti o komemoracijama i slično, ali se on više neće pojavljivati u tražilici niti će se netko u njega moći ulogirati.

U slučaju da obitelj smrt korisnika prijavi mreži, moći će birati između opcije brisanja računa ili memoralizacije, no situacija je drugačija ako je korisnik sam unaprijed odredio što želi da bude sudbina njegova profila.

Ovdje je mogao, recimo, odabrati neku osobu koja će biti njegov "pravni kontakt" te koja će se brinuti o memorijaliziranom profilu ili ga obrisati, ali je jednako tako s mrežom mogao unaprijed dogovoriti da se račun briše odmah nakon smrti, što će mreža i napraviti jednom kad dozna za takvu okolnost.

Oporučno, pojašnjava Klasiček, nije moguće pristup računu ostaviti nekoj drugoj osobi jer i Facebook i Gmail zabranjuju otkrivanje pristupnih podataka drugim osobama, no zato je u slučaju Facebooka moguće oporučno odrediti takozvani "legacy contact", koji onda može dalje skrbiti o memorijaliziranom računu, ako je preminuli tako odlučio.

Sudbina računa

Kod Gmaila postoje pak tri mogućnosti - ako korisnik umre, pojašnjava Klasiček, članovi familije mogu zatražiti zatvaranje računa, a iznimno će moći dobiti i pristup sadržaju, ali bez login-podataka.

Moguće je zatim i da članovi familije zatraže prijenos vlasništva nad domenom preminulog, što je zahtjev koji Google tek treba razmotriti, dok treća opcija podrazumijeva da je korisnik sam odabrao kakva će biti sudbina njegova računa.

"Svaki korisnik Googleova računa može u postavkama aktivirati Inactive Account Manager koji se aktivira nakon što prođe određeni vremenski period koji je sam odredio, a da na računu nije bilo nikakve aktivnosti", tumači Klasiček te dodaje da profili u situacijama u kojima platforme nisu obaviještene o smrti ostaju aktivni te da je moguće da ih netko nastavi koristiti, sve dok to platforme ne doznaju.

Prema nekim procjenama, na Facebooku trenutačno postoji oko 30 milijuna profila osoba koje su preminule, a pretpostavka je da će u narednih 50 godina broj profila preminulih osoba prerasti broj živućih.


Imate prijedlog za Veliku škrticu?

Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute.

image

Velika skrtica

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. kolovoz 2024 08:40