ZAVIČAJNI PROSPERITET

FOTO: Barba Luka i Vukelić sebi gradili mostove, a Polančeca pritvorili jer je htio reflektore

Koliko je važna ministarska funkcija, najbolje pokazuje primjer Božidara Kalmete. Tek kada je ušao u Vladu, izborio se za gradnju četverotračne prometnice i nove luke Gaženica
 Danijel Tuškan/CROPIX

ZAGREB - Kada se lokalni političar voljom naroda ili stranačkog vodstva uputi u veliki grad, lokalno stanovništvo od njega očekuje da u borbi za svoju egzistenciju ne zaboravi zavičaj i izbori se za prosperitet kraja iz kojega je potekao. Novi vodovod, prometnice, bolnice, mostovi, željeznica popis je želja kojim lokalno stanovništvo zatrpava visokog državnog dužnosnika iz svog kraja.

No, da bi se u bari gladnih krokodila uspjelo iskamčiti nekoliko stotina milijuna za svoj zavičaj, potrebno se uspeti barem do ministarskog mjesta, za što je potrebno vrijeme. Lokalne zajednice prosperirale su tek kada se dečko iz njihova kraja dočepao neke ministarske pozicije.

Vodeći grad Dalmacije

Božidar Kalmeta tipičan je primjer za to. Gradonačelnik Zadra jedan je od rijetkih dalmatinskih gradonačelnika koji je shvatio što će izgradnja autoceste Zagreb - Split značiti za njegov grad. Dok su gradonačelnici i župani sa splitskog i šibenskog područja rogoborili protiv projekta, on je s Radimirom Čačićem dogovarao kako dovući autocestu što bliže Zadru.

No, tek nakon što je postao ministar uspio je četverotračnom prometnicom, prozvanom “Kalmetina”, povezati Zadar i luku Gaženica u izgradnji, u koju će biti uloženo ukupno 235 milijuna eura, s Dalmatinom. Zahvaljujući svim tim projektima, Zadar bi uskoro mogao postati vodeći grad Dalmacije. Daleko ispred Splita.

Glavni aduti

Cestovni infrastrukturni projekti glavni su aduti kojima političari mašu pred očima birača u svojim rodnim zavičajima. Ministar Ivan Šuker sve svoje znanje i umijeće upregnuo je u gradnju autoceste Zagreb - Sisak. Iako prema studijama autocesta od V. Gorice do Siska nije isplativa, on je uspio izgurati taj skupi projekt.

No, rokovi za završetak te ceste odavno su prekoračeni, a vozi se tek na sedam kilometara dužine. Zapelo je s otkupom zemljišta, došla je recesija, a Šuker nije bio dovoljno jak da nametne taj pravac kao prioritet. Za razliku od Vladimira Šeksa koji je uspio 2005. godine pobijediti riječki lobi i osigurati izgradnju autoceste do Osijeka. U borbi dva projekta Rijeka - Žuta Lokva vs. Beli Manastir - Sredanci pobijedio je slavonski pravac. Damir Polančec, Đurđa Adlešič i Josip Friščić uspjeli su izlobirati gradnju 172 kilometra dugog Podravskog ipsilona, koji Đurđa Adlešič naziva Bjelovarskom autocestom.

Gradnja te autoceste bila je Friščićev preduvjet za ulazak HSS-a u koaliciju s HDZ-om. Žurba s početkom gradnje bila je tolika da su bageri krenuli prije nego što je idejni projekt bio gotov, a lokacijska dozvola je ishođena tek nedavno. Projekcije prometa govore da je to neisplativ cestovni pravac, ali nema veze. Dosad su potpisani ugovori vrijedni 2,7 milijardi kuna, a grade se tek jedan most i nadvožnjak. Koliko će sve to koštati, još nitko ne zna.

Polančec je i nogometnom igralištu u Đeletovcima osigurao reflektore zbog kojih je poslije završio u pritvoru. Stadionima se igrao i ministar Branko Vukelić. Kada je njegov lokalni NK Karlovac ušao u Prvu nogometnu ligu, kao ministar je angažirao vojsku na uređenju gradskog stadiona. Vukelić je uspio izlobirati gradnju mosta za 50 milijuna kuna kojim će se jednoga dana, kada budu gotove pristupne ceste, iz njegova Vukmaničkog Cerovca brže doći do Karlovca.

Narodni heroj

Luka Bebić je uz pomoć Sanadera bio najglasniji pobornik gradnje Pelješkog mosta, ali i nastavka gradnje autoceste od Ploča prema Dubrovniku. Premda su oba projekta financijski neisplativa, najvažnije je da će barba Luka brže doći kući, gdje će ga slaviti kao narodnog heroja. Gradnja mosta je počela, a nastavak autoceste još ćemo malo pričekati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 15:40