'DAVAJ, DAVAJ'

GOSTI S KALKULATORIMA Turisti u Šibeniku oprezno računaju koliko će ih koštati večera: 'Jedino Rusi ništa ne gledaju, ali njih nam dolazi sve manje'

 
 Ante Baranic/Hanza Media

Ljeto i turistička sezona su u punom jeku, na prometnicama kilometarske kolone i zastoji, osobito vikendom, a turistima je krcat i Šibenik. No, ako upitate šibenske restoratere, vlasnike pizzerija, konoba ili bistroa mnogi od njih reći će kako je ovogodišnja sezona dobro počela, ali je u lipnju i srpnju gostiju bilo manje nego lani. Početak kolovoza, međutim, donosi rast turista, pa su i štekati šibenskih ugostiteljskih objekata, osobito u večernjim satima, vrlo dobro popunjeni, piše Šibenski.hr.

Zatrpani poslom i gužvom, vlasnici restorana, konobari i kuhari nisu baš imali previše vremena i strpljenja za novinarska zanovijetanja o njihovoj gastronomskoj ponudi, odnosno željama i navikama gostiju. Oni koji su pak uspjeli izdvojiti malo vremena otkrivaju kako je primjetno da posljednje dvije-tri godine turisti sve pomnije iščitavaju jelovnike i računaju koliko će potrošiti. Platežna moć je u opadanju - smatra voditeljica restorana "Peškarija" Blanša Videk.

Ante Baranic/Hanza Media

Japanci, Tajlanđani...

- Naš je meni klasičan. Nudimo riblja jela, bifteke, ramsteke, špagete, rižote… Ubacili smo i piletinu, jer se sve više traži zbog obitelji koje dolaze s djecom. Mesne plate najviše traže Nijemci, Francuzi također preferiraju meso i rado jedu juhe. Dolaze nam i Poljaci, a oni najčešće vole naručiti špagete bolonjez. Sada u kolovozu počeli su dolaziti i Talijani, a oni se najviše odlučuju za ribu, školjke. Oradu, brancina ili zubaca najviše vole u foliji iz pećnice s povrćem, dok ostali turisti, ako naruče oboritu ribu, više vole pečenu na grilu. Kilogram oborite ribe je od 350 do 450 kuna i mnogima je to skupo. Često nam dolaze i grupe gostiju iz Azije. Uglavnom Japanci i Tajlanđani, rjeđe Kinezi. Japanci uglavnom traže pašte i rižote s plodovima mora, kozicama, dok turisti iz Tajlanda vole meso. Samo, njima je to što im skuhamo očito blago, pa sa sobom nose svoje umake i začine, jer vole jako ljuto - pripovijeda Videk i otkriva kako je među turistima sve više vegetarijanaca i vegana. Iako im se ne nudi posebno osmišljen meni, gladni neće ostati jer mogu naručiti grilano povrće, povrtne rižote, pohani sir.

Ante Baranic/Hanza Media

- Mislim da turisti dobro izračunaju koliko taj dan mogu potrošiti i tako se ponašaju. Ako se potroši 200 kuna po osobi, mi smatramo da je to bio dobar gost! Turisti iz Hrvatske uglavnom naručuju pašte i rižote. Cijena porcije kreće se oko 70 kuna, a kada je riječ o piću, mogu slobodno reći da je mineralna, gazirana i negazirana, apsolutni hit među svim našim gostima. Još se traži pivo i cola, a vino uglavnom u nekim posebnijim prilikama - zaključuje Videk.

Malo je domaćih

Da se nekada više jelo i plaćalo, smatraju i u restoranu "Medulić". Prošla su ta vremena kada su gosti, najčešće Nijemci, satima sjedili, jeli i pili do kasno u noć.

- Nama podjednako dolaze gosti iz svih zemalja. Oni koji su u gradu, dođu i k nama. Najviše se traže pašte. One čine 50 posto od svega što se jede. Domaći turisti pak mogli bi se izbrojiti na prste jedne ruke - kratko objašnjavaju u "Meduliću".

Ivo Močić Moca, vlasnik "Gradske vijećnice", restorana uz katedralu sv. Jakova, otkriva kako turisti najviše vole jela sa šibenskim atributima.

Ante Baranic/Hanza Media

- Imamo šibenski odrezak, šibenski riblji file… Ta smo jela osmislili sami s pidoćama, zeljem i motarom, biljkom koju sam odlazim brati po otocima. Gostima se to jako sviđa. Uopće, nastojim osigurati svaki dan svježe namirnice od naših ljudi. Jedan sam od rijetkih koji je svaki dan na pazaru. U "Vijećnicu" dolaze uglavnom gosti iz zapadnoeuropskih zemalja i tako je već godinama. Nijemci preferiraju meso, a Talijani, Francuzi i Španjolci ribu. Premda ako je vruće kako što je ovih dana svi uglavnom preferiraju riblja jela. Prije nekoliko godina bilo je i Rusa. Imao sam situaciju kada su mladić i djevojka iz Rusije naručili sve što smo imali na meniju. Govorili su samo "Davaj, davaj…" Na stolu su pijati stali jedan na drugom. Naravno da nisu mogli sve pojesti, probali su od svega po zalogaj. Nije mi to bilo lijepo iskustvo. Gledali su što je najskuplje na jelovniku i to naručivali…

No takvog razmetanja novcem više nema. I ruski turisti su rijetkost - reći će Močić i dodaje kako je uočljivo kako danas svi pažljivo odmjeravaju cijene.

Stariji više troše

Ante Baranic/Hanza Media

- Ako bih gledao promet, mogao bih reći da u odnosu na lani nema nekih promjena. Sve je to isto. Kako idemo prema kraju ljeta turista će biti manje, ali su, barem oni koji dolaze k nama, bogatiji. To su mahom stariji i situiraniji ljudi koji više troše, dok u srpnju i kolovozu pretežu mlađi ljudi s djecom i oni su oprezniji s cijenama - zaključio je Močić.

Ante Baranic/Hanza Media

U šibenskoj gastronomskoj ponudi nemoguće je preskočiti restoran "Pelegrini" - jedini restoran u gradu i među rijetkim u Hrvatskoj koji je ovjenčan prestižnom Michelinovom zvjezdicom. U restoran jednog od najboljih hrvatskih chefova Rudolfa Štefana gosti se uglavnom unaprijed najave i rezerviraju stol. Šibenik, ističe Štefan, još uvijek nije definirana destinacija, a priča o turizmu i svemu što je za njegov razvoj važno ne može se svesti samo na srpanj i kolovoz. Gastronomska izvrsnost u svakom trenutku svakodnevni je cilj i credo tog restorana, koji svoju priču polako, ali sigurno gradi od 2007. godine. I važno mu je, reći će Štefan, da od nje živi cijelu godinu, a ne samo dva udarna ljetna mjeseca.

Ante Baranic/Hanza Media

Girice u 'Marendi'

I popularna šibenska "Marenda" sve se više okreće turistima. Marendaša je sve manje i marende sve kraće traju, reći će vlasnik Milan Mazalin. Oglavina i buncek sve rjeđe se traže, ali zato raste potražnja za giricama. Porcija friganih girica i salata za 30 kuna dobar je obrok za mnoge, uglavnom, mlađe turiste. Ipak nisu rijetkost ni obitelji s djecom, mahom iz obližnjih, brojnih apartmana. Za razliku od većine drugih šibenskih ugostiteljskih objekata, u "Marendi" većina gostiju, čak 70 posto njih su domaći turisti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 10:51