UGOVOR KOJIM JE SANADER PRIDOBIO FRANCUZE

HAJDAŠ DONČIĆ SPAŠAVA CROATIA AIRLINES OD PAKTA SANADER-SARKOZY Odustaje se od kupovine Airbusa za milijardu kuna

Croatia Airlines ne mora realizirati već ugovorenu kupnju novih Airbusovih zrakoplova do 2015. godine, a do tada će pronaći novo rješenje za izlazak iz posla s Airbusom

Croatia Airlines ne mora realizirati već ugovorenu kupnju novih Airbusovih zrakoplova do 2015. godine, a do tada će pronaći novo rješenje za izlazak iz posla s Airbusom.

Sastanak u Parizu

Takav dogovor postigli su ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić i predsjednik Nadzornog odbora Croatia Airlinesa Siniša Petrović s predstavnicima Airbusa na sastanku održanom prošloga tjedna u Parizu. Njihov dogovor znači da je za prvu ruku prolongiran, a zapravo storniran ugovor o kupnji četiriju novih aviona Airbus A319, što ga je još 2008. sklopila bivša Uprava Croatia Airlinesa. Vrijednost ugovorenog posla s Airbusom je 175 milijuna dolara, dakle gotovo milijardu kuna. Kada bi Croatia Airlines sada morala kupiti ugovorene avione, to bi tvrtku odmah odvelo u stečaj.

Problematična kupnja

Prema prvotnom ugovoru s Airbusom, isporuka novih aviona trebala je biti završena do kraja ove godine. No, već lani je nova Uprava Croatia Airlinesa upozorila Vladu kao svog vlasnika da je kupnja novih aviona financijski neodrživa te je započela pregovore s čelnicima Airbusa o mogućnosti raskida ugovora.

Krešimir Kučko, direktor Croatia Airlinesa, prve je razgovore s predstavnicima Airbusa obavio već jesenas, dok su Hajdaš Dončić i Petrović sada završili taj posao.

Ugovor o kupnji četiri nova aviona iz 2008. godine već se dugo smatra problematičnim poslom jer Croatia Airlines nema potrebe za dodatnim velikim zrakoplovima.

Politički deal

Smatra se da je taj ugovor zapravo bio politički deal između bivšeg premijera Ive Sanadera i bivšeg francuskog predsjednika Nicolasa Sarkozyja.

U kuloarima se govorilo da je Sanader na taj način želio pridobiti naklonost Francuske, koja je tada predsjedala EU, i osigurati brži završetak pregovora s EU. Čak se tvrdilo da je tim ugovorom sebi osigurao ulaznicu za Elizejsku palaču, odnosno službeni prijem kod Sarkozyja.

Sanader je u međuvremenu takve spekulacije odbacio kao neistinite.

Da Croatia Airlinesu ne trebaju novi avioni, dokazuje i program restrukturiranja u kojemu je predviđena i prodaja jednog od Airbusa iz postojeće flote. A dugoročni je plan smanjiti broj velikih aviona (Airbusa) na dva ili tri, te uvesti u flotu još manjih zrakoplova. S obzirom na to da planira redefinirati i smanjiti flotu, Croatia Airlines sigurno ni nakon 2015. godine neće kupiti četiri nova Airbusa, ali je sada dobila “timeout” tijekom kojega mora pronaći rješenje za taj problem. Umjesto kupnje, vjerojatno će probati pronaći novog kupca za ugovorene avione i tako njemu prepustiti posao s Airbusom ili će otkazati ugovor uz plaćanje penala.

Odgoda kupnje novih zrakoplova važna je stavka i u novom Programu restrukturiranja Croatia Airlinesa, o čijem provođenju ovisi i opstanak kompanije.

Kontrola potpora

Dopunjeni Program restrukturiranja na stolu je Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja koja bi upravo ovih dana trebala dati svoju ocjenu tog programa. Očekuje se da će svoje mišljenje o programu restrukturiranja Croatia Airlinesa AZTN objaviti 27. lipnja.

Za nacionalnu zrakoplovnu kompaniju itekako je važno da dobije pozitivno mišljenje Agencije do 1. srpnja: ako se postupak ocjenjivanja ne zaključi do tada, o programu restrukturiranja odlučivat će Europska komisija koja kontrolira državne potpore u zemljama članicama EU.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 06:32