PROPALA PRIVATIZACIJA

HAJDAŠEV ULTIMATUM 'Plaće u HŽ-u režemo za 20%, a otići mora 1100 ljudi. Ili to ili stečaj!'

Hajdaš Dončić je rekao da mu je žao da su pregovori s rumunjskim Grampetom propali, ali da je za Ministarstvo to završena priča
 Marko Todorov / CROPIX

Uprava HŽ Carga ima 14 dana za prihvaćanje plana restrukturiranja koji predlaže Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastukture, a ako taj plan ne prihvati, tvrtka ide u stečaj s likvidacijom, rekao je današnjoj konferenciji za novinare resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Hajdaš Dončić je rekao da mu je žao da su pregovori s rumunjskim Grampetom propali, ali da je za Ministarstvo to završena priča.

Dodao je da je napravljen plan restrukturiranja prihvatljiv agencijama koje se bave tržišnim nadmetanjem, a plan uključuje uvjete o kojima nema pregovora i kojima je alternativa stečaj s likvidacijom.

Plan koji predlaže Ministarstvo uključuje odlazak 1100 radnika do kraja godine putem otpremnina ili izdvajanja djelatnosti koje ne ulaze u osnovno poslovanje, trenutno smanjenje plaća za 20 posto za trajanja cijelog procesa restrukturiranja te smanjenje otpremnina i drugih prava za tehnološki višak.

"Tu Vlada i Ministarstvo neće biti popustljivi", rekao je, uz napomenu da je prošlo vrijeme popuštanja socijalnim partnerima.

Prema podacima Uprave HŽ Carga, trenutne kratkoročne obveze te tvrtke su 248 milijuna kuna, kolika su i potraživanja, a dugoročne su 800 milijuna kuna.

Ispunjenje plana, po ministrovim je riječima, preduvjet da Vlada osigura 230 milijuna kuna potrebnih za restrukturiranje. Taj će novac, kaže Hajdaš Dončić, biti namjenjen isključivo za restrukturiranje i tekuće obveze prema dobavljačima, a ne za plaće.

Problem Carga je višak zaposlenih i prevelike plaće, kaže Hajdaš Dončić, po čijim riječima u Cargu trenutno radi 3.482 radnika.

"HŽ Cargo može opstati samo na ovaj način. Sada je na upravi i sindikatima da u roku 14 dana prihvate ponudu Ministarstva, a u suprotnom, bez imalo grižnje savjesti, nad HŽ Cargom će se provesti stečaj s likvidacijom", zaključio je ministar, kazavši i da je plan restrukturiranja zapravo plan spašavanja.

Plan restrukturiranja je po Hajdaš Dončićevim riječima konzervativan jer je izrađen prema projekcijama pada prihoda od pet posto u odnosu na sadašnje zbog očekivanog ulaska drugih operatera na hrvatsko tržište.

Upitan kako je uopće moguće izbjeći stečaj kad su ispunjeni svi uvjeti i otkud će Vlada namaći 230 milijuna kuna, Hajdaš Dončić je odgovorio da je opstanak HŽ Carga interes države zbog šire važnosti željezničkog prometa, spomenuvši luke duž jadranske obale.

Tih 230 milijuna kuna pak, dodao je, mogu se smatrati pozajmicom HŽ Cargu koju on vraća prodajom i privatizacijom svega što nije osnovna djelatnost i kreditnim zaduženjem.

Hajdaš Dončić smatra kako je trošak stečaja s likvidacijom veći od pokušaja normaliziranja poslovanja.

Podsjetio je i na 800 milijuna kuna državnih jamstava koje država preuzima u slučaju stečaja s likvidacijom.

Ministar je najavio da će se "privatizacija Carga svakako dogoditi" te da novi natječaj sigurno neće biti raspisan ove godine, ali da će pojedina društva u vlasništvu Carga, kao što je RŽV Čakovec, ići u privatizaciju.

Što se tiče AGIT-a, on će biti djelomično pripojen HŽ Cargu i to njegov dio čija se djelatnost preklapa s Cargovim, a intermodalni prijevoz ostat će u domeni AGIT-a uz smanjenje broja zaposlenih.

Upitan zašto su propali pregovori s Grampetom i stoje li pritužbe te tvrtke na neprimjeren tretman, Hajdaš Dončić je odgovorio da je Rumunjska članica EU-a kao i Hrvatska te da je za Ministarstvo svejedno iz koje zemlje dolazi investitor.

"Kad nešto uspješno završiš kao francuski koncesionar Zračne luke Zagreb, hvališ na sva zvona uspješnu suradnju, a onaj tko ne uspije je ljut, a to je normalno - kao kad prekinete vezu s djevojkom", rekao je ministar.

Upitan zbog čega su predstavnici Grampeta bili u tolikom šoku kad su pregovori prekinuti, rekao je da se ne može nakon raspisanog javnog natječaja i njihove ponude tijekom pregovora bitno od nje odstupati. Još jedan due diligence, koji bi trajao dva do tri mjeseca, ocijenio je, ne bi bio ni u čijem interesu.

Sindikat spreman razgovarati o HŽ Cargu

Sindikat Hrvatskih željezničara (SHŽ) zainteresiran je i spreman razgovarati o restrukturiranju HŽ Carga jer je stečaj najgore rješenje, rekao je danas Hini predsjednik SHŽ-a Ivan Forgač.

Bilo bi dobro da razgovor o planu restrukturiranja počne što prije, kaže Forgač. Drži kako je jasno da HŽ Cargo mora smanjiti troškove, ali smatra pretjeranim uvjete plana koje je danas iznio resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Forgač smatra da HŽ Cargo može poslovati pozitivno i uz manje žrtve. Tvrdi da tvrtka na plaće troši 27 milijuna kuna mjesečno, dok su joj mjesečni prihodi 50 milijuna kuna.

Nije dovoljno štedjeti samo na radnicima, kaže Forgač i predlaže unapređenje prodajne službe jer, kako veli, događa se da tvrtka gubi poslove zbog nerealno visokih cijena.

Forgač ne žali zbog neuspjeha prodaje HŽ Carga rumunjskom Grampetu jer smatra da je takav oblik privatizacije loš. Teško je na liberaliziranom tržištu, na kojem strani operateri mogu zakupiti trasu i voziti hrvatskim prugama, postići dobru cijenu za HŽ Cargo.

Upozorava da su već i podaci koje je Grampet tražio od HŽ-a izuzetno vrijedni jer na temelju njihova poznavanja može konkurirati niskim cijenama na hrvatskom tržištu robnog željezničkog prijevoza.





Grampet i dalje zainteresiran za tržište RH i HŽ Cargo

Rumunjska Grampet grupa, unatoč razočaranju zbog prekida pregovora s Ministarstvom pomorstva, prometa i infrastrukture o privatizaciji HŽ Carga, ostaje zainteresirana za ulazak na hrvatsko tržište, kao i za sam HŽ Cargo, ako se hrvatska strana u budućnosti ponovno odluči za privatizaciju te tvrtke, rečeno je na današnjoj konferenciji za novinare predstavnika Grampet grupe.

Glasnogovornica Grampet Grupe Oana Popescu ponovila je kako je ta grupacija bila šokirana iznenadnim prekidom pregovora o privatizaciji HŽ Cargo, o čemu su, kaže, priopćenjem Ministarstva u petak prvo bili obaviješteni mediji. U Grampetu su, kazala je, stekli dojam da hrvatska strana zapravo i nije imala ozbiljnu namjeru privatizirati HŽ Cargo te je istaknula kako to nije način na koji bi se trebalo ophoditi prema ozbiljnom investitoru.

Kazala je i kako priopćenje Ministarstva o prekidu pregovora sadrži neistine, primjerice da rumunjska grupacija nije osigurala relevantne dokaze da mogu pribaviti zamjenska jamstva za trenutno važeća. Popescu na to odgovara kako je Grampet u pregovorima predočio pismo namjere rumunjske državne banke, koja prati ulaganja u inozemstvu, koje hrvatska strana bez objašnjenja nije prihvaćala.

Ponovila je i da njihov zahtjev za još jednim dubinskim snimanjem HŽ Carga nije nerazuman. Sam ministar Siniša Hajdaš Dončić izjavio da se u godinu dana, od posljednjeg snimanja, stanje u tvrtki znatno pogoršalo, a niti jedna banka ne bi prihvatila podatke stare godinu dana, kazala je Popescu.

Ipak, dodala je, čini se da je na današnjoj konferenciji za novinare ministar Hajdaš Dončić ublažio izjave i priopćenja dana u petak, kada je ukazano da je Grampet kriv za propast ovog procesa.

Interes Grampet grupe za hrvatske tržište ipak ostaje, žele hrvatskoj Vladi biti partner u eventualnom budućem pokušaju privatizacije HŽ Carga.

Glavni pregovarač s hrvatskom stranom u ime Grampet grupe Sergej Dikun rekao je pak da bi Grampet mogao zatražiti licencu za samostalan izlazak na hrvatsko željezničko tržište, ali da ga više zanima kupnja HŽ Carga, koji ima svoju infrastrukturu, umjesto da 'dovlače' svoju opremu iz Rumunjske.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 10:11