Iako maloljetnicima u Hrvatskoj zakon brani kupovinu, konzumaciju i posluživanje alkoholnih pića, čini se da oni do njega ipak dolaze bez većih problema. Naime, prema podacima ESPAD-ova (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs), istraživanja koje se od 1995. godine u četverogodišnjim razmacima provodi u Hrvatskoj, trendovi učestalosti pijenja u snažnom su porastu.
Dječaci piju više
Dječaci i dalje više piju, međutim zamjetno je povećanje učestalosti pijenja u djevojčica. U Hrvatskoj su svi pokazatelji pijenja viši od prosjeka zemalja koje su uključene u projekt ESPAD, čije je istraživanje provedeno na nacionalno reprezentativnom uzorku učenika koji u godini istraživanja navršavaju 16 godina.
U posljednjih 12 mjeseci 85 posto učenika u Hrvatskoj barem je jednom pilo alkohol, a u posljednjih 30 dana 66 posto. Da se u posljednjih mjesec dana barem jednom opilo izjavilo je 24 posto mladića i 17 posto djevojaka, a neumjereno je u posljednjih 30 dana pilo 59 posto mladića i 48 posto djevojaka, što Hrvatsku svrstava na visoko treće mjesto na ljestvici 36 zemalja u kojima je istraživanje provedeno.
Neumjerena konzumacija alkohola s namjerom opijanja očito je važan zdravstveni problem. O dostupnosti alkohola, ali i provođenju zakona, govori i zastrašujuć podatak da je 31 posto učenika u posljednjih 30 dana u trgovini za sebe kupilo pivo, a 24 posto vino.
Zakon treba provoditi
A upravo su takvi alarmantni rezultati potaknuli Ministarstvo zdravlja i vodeće domaće pivarske tvrtke da počnu zajedničku kampanju “Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne” kojom pozivaju na dosljedno provođenje zakona.
Spot Dade Matanića
Kampanja želi podsjetiti da je prodaja alkoholnih pića maloljetnicima kažnjiva zakonom, da provođenje i poštivanje zakonom određene dobne granice za prodaju i konzumaciju alkohola dugoročno pridonosi zdravlju cijelog društva, da je alkohol štetan ako se konzumira prekomjerno i neodgovorno, da maloljetničko opijanje može imati negativne posljedice na psihofizičko zdravlje mladih...
Kako bi ostvarili te ciljeve, u sklopu kampanje koja je službeno jučer počela i trajat će do 15. prosinca, na 1000 partnerskih lokacija diljem Hrvatske bit će istaknuti vizuali sa sloganom, dok će se na televiziji prikazivati prigodan spot u režiji Dalibora Matanića.
- Spot je vizualno zanimljiv i nije osmišljen kao ‘popovanje’ mladima, već ukazuje na stvarne posljedice opijanja. Pogledajte parkove. Puni su klinaca koji cugaju, ali nama je to već postalo normalno - kaže Matanić koji smatra da na ove probleme treba ukazivati svim mogući.
Zloupotreba alkohola u mladoj dobi ima brojne kratkoročne posljedice. Biti bolestan ili mamuran dvije su najočitije, no, postoji mnogo više kratkoročnih posljedica:
- promjene raspoloženja
- poremećen san
- razvoj ovisnosti o alkoholu
- trovanje alkoholom
- pamćenje, reakcije i pozornost
- bolesti jetre, oštećenja živčanog, probavnog, srčano-žilnog, reprodukcijskog sustava i kože te do psihičkih poremećaja, a pridonosi i razvoju pretilosti te obolijevanju od raznih vrsta karcinoma kao što su rak usne šupljine, dušnika, jednjaka, crijeva, jetre, gušterače, dojke...
- donošenje rizičnih odluka - učestalija konzumacija alkohola povezana je s više agresivnog ponašanja: tučnjave, ozljeđivanje i zlostavljanje
- upuštanje u nezaštićene i rizične spolne odnose
- vožnja u pijanom stanju - prema podacima MUP-a, u ukupnom broju prometnih nesreća koje su uzrokovali alkoholizirani vozači u 2012. godini mladi vozači sudjelovali su sa 8,75%, što je porast od 13,4% u odnosu na godinu prije
- konzumacija alkohola tijekom adolescencije visoko je povezana sa sudjelovanjem u tučnjavama, prometne nesreće, izlaganje riziku od trudnoće...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....