MEGAPROJEKT IPAK KREĆE

HRVATSKI INFRASTRUKTURNI PROJEKT STOLJEĆA: STIGLE PONUDE ZA PELJEŠKI MOST! Otkrivamo koliko se tvrtki natječe za posao od 1,76 milijardi

Oleg Butković
 HANZA MEDIA

Hrvatske ceste primile su 12 ponuda u prvom krugu natječaja za gradnju mosta kopno - Pelješac s pristupnim cestama, saznaje Jutarnji list. Ponuditelji su predali dokumentaciju za izradu zahtjeva za sudjelovanje u ograničenom postupku javne nabave. Riječ je o pretkvalifikacijskom natječaju u kojem potencijalni izvođači radova moraju dokazati svoju tehničku, pravnu i financijsku sposobnost, a oni koji to dokažu, bit će pozvani u drugi krug.

Tajni postupak

U Hrvatskim cestama će do kraja siječnja donijeti odluku tko ispunjava tražene uvjete, a nakon toga traje rok za žalbe. Naši su sugovornici zadovoljni brojem ponuda jer je riječ o vrlo strogim uvjetima te su se na natječaj mogle javiti samo velike, ozbiljne svjetske tvrtke. Natječaj je objavljen još 21. lipnja s rokom završetka 22. kolovoza. No, nakon nekoliko krugova žalbi cijeli se postupak oduljio nekoliko mjeseci.

Kako je riječ o tajnom postupku, u ovom trenutku nije poznato tko je dao ponudu. No, naši sugovornici tvrde kako su među ponuditeljima tvrtke iz Španjolske, Italije, Kine, Južne Koreje i Francuske. Nitko ne očekuje da je ponudu predao hrvatski građevinski konzorcij jer domaće građevinske tvrtke ne mogu ispuniti natječajne uvjete. Primjerice, jedan je od uvjeta da u posljednje tri godine imaju prihod od 1,7 milijardi kuna, odnosno u visini vrijednosti projekta. Osim toga, ponuditelji moraju dokazati da su napravili najmanje jedan projekt sličan Pelješkome mostu. No, hrvatske su tvrtke zasigurno u konzorciju s pojedinim velikim stranim kompanijama.

Tvrtke koje budu pozvane u drugi krug, tek će tada predati financijsku ponudu za gradnju mosta i cesta. Investitor, Hrvatske ceste, procijenio je vrijednost na 1,76 milijardi kuna bez PDV-a. Prema pravilima natječaja, najbitniji kriterij za odabir izvoditelja je ekonomski najpovoljnija cijena. Naime, pri ocjenjivanju pojedinih ponuda najveći broj bodova donosi upravo ponuđena cijena. Na ukupnu cijenu projekta u konačnici jedan od najvećih utjecaja imat će cijena čelika. Naši sugovornici ističu da je za Pelješki most potrebno oko 70 tisuća tona čelika te će njegova dostupnost ponuditeljima i cijena na svjetskom tržištu diktirati ukupnu cijenu projekta.

Sufinanciranje

Ako se ostvare rokovi za odabir izvođača i potpis ugovora, sama gradnja mosta trebala bi početi na jesen sljedeće godine. Prema natječajnoj dokumentaciji, rok za završetak radova na mostu i prilaznim cestama je 42 mjeseca od potpisa ugovora i uvođenja u posao.

Istodobno s provedbom natječaja odvija se i proces apliciranja projekta Europskoj komisiji za sufinanciranje. Procijenjena vrijednost cjelokupnog projekta “Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom”, koji uključuje Pelješki most, gradnju dionice ceste od Zaradeže do Prapratnog i gradnju tzv. stonske obilaznice na relaciji Đonta - Doli je 370 milijuna eura, a Hrvatska će tražiti da se projekt sufinancira s 330 milijuna eura iz fondova EU, odnosno 78,5 posto od ukupne vrijednosti prihvatljivih troškova projekta.

Prije toga Vlada mora donijeti odluku da će osigurati nacionalnu komponentu za ovaj projekt, što se očekuje početkom sljedeće godine. Projekt će se financirati iz fonda EU namijenjenog gradnji cestovne infrastrukture u Hrvatskoj u kojem je oko 330 milijuna eura do 2020. godine. To znači da će Hrvatska sav taj novac utrošiti na samo jedan projekt. Odnosno, Hrvatska će u sljedećem razdoblju sve ostale cestovne projekte morati financirati sama.

Novi projekt

Ovo je drugi pokušaj ugovaranja gradnje Pelješkog mosta. Prvi ugovor o gradnji Hrvatske ceste potpisale su 2007. godine s domaćim konzorcijem koji su sačinjavali Konstruktor, Hidroelektra i Viadukt, a trebao je biti završen 2012. godine. Ugovor je bio vrijedan 1,95 milijardi kuna, a novac za gradnju nije osiguran. Radovi su započeti, napravljeni su prvi upornjaci, a potom je sve zaustavljeno 2010. godine. U odnosu na taj projekt, sadašnji Pelješki most je ipak preprojektiran.

Umjesto četiri, imat će dvije vozne trake i zaustavnu sa svake strane. Širina mosta bit će 22,5 metara. Najveći raspon mosta 285 metara, a stupovi iznad mora bit će visoki između 82 i 98 metara.

Viadukt potpisao ugovor sa škverom

Tvrtka Viadukt našla je rješenje za nabavu trećine čelične konstrukcije za most Čiovo ako iz Makedonije ne stigne ranije ugovoreni čelik. Naime, Viadukt je sa splitskim Brodosplitom potpisao ugovor o nabavi čelika i izradi čelične konstrukcije za most Čiovo. Kako saznajemo, ugovor će se aktivirati ako makedonska tvrtka Iskra steel ne ispuni isporuku ugovorenu količinu čelične konstrukcije. Makedonska kompanija trebala je isporučiti cjelokupnu čeličnu konstrukciju za most Čiovo, no nakon što su zapali u probleme, Viadukt je preraspodijelio nabavu te je nabava trećine konstrukcije ugovorena s Đuro Đakovićem, a trećina sa Zagreb Montažom. No, nakon što je došla u pitanje i isporuka trećine konstrukcije iz Makedonije, došlo je do probijanja rokova u gradnji mosta Čiovo. Most je trebao biti završen ovog mjeseca, no sve je produljeno do 15. lipnja sljedeće godine. Naši sugovornici tvrde kako ugovor s Brodosplitom osigurava realizaciju roka i da kašnjenja više neće biti. (K. Žabec)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 16:32