DOZNAJEMO

Hrvatsko nebo čuvat će i mađarski Gripeni? Banožić: ‘Budimpešta je pokazala dobru volju...‘

U Ministarstvu obrane doznajemo kako dogovor s Mađarima ne dovodi u sumnju sposobnost hrvatskih zračnih snaga u čuvanju hrvatskog neba

U sporazumu s Mađarskom definirano je da naoružani avion jedne stranke u provedbi nadzora zračnog prostora druge stranke može upotrijebiti silu u skladu s NATO-ovim pravilima

 ATTILA KISBENEDEK/AFP

Ministar obrane Mario Banožić razgovarao je s državnim tajnikom Ministarstva obrane Mađarske Istvanom Szabom u Bruxellesu o tome da Mađarska Hrvatskoj pruži pomoć u provedbi nadzora zračnog prostora. Banožić je nakon razgovora kazao kako su Mađari iskazali dobru volju te da će se sve uskoro detaljizirati. U Ministarstvu obrane neslužbeno doznajemo kako dogovor s Mađarima ne dovodi u sumnju sposobnost hrvatskih zračnih snaga u čuvanju hrvatskog neba. Naglašava se da su MiG-ovi 21 operativni i redovno obavljaju operaciju nadzora našeg zračnog prostora te da će eventualni dogovor s Mađarima biti samo dodatna pomoć našim snagama.

Detalji još nisu poznati

U ovom trenutku nema informacije kako bi se tehnički provodio mađarski nadzor hrvatskog zračnog prostora. Mađarska u svom sastavu ima eskadrilu od 14 borbenih zrakoplova JAS-39 Gripen koji su smješteni u vojnoj bazi kod Kečkemeta, koja je od Hrvatske udaljena oko 100 kilometara zračne linije. Neslužbene informacije govore kako mađarski avioni ne bi bili raspoređeni u Hrvatskoj, nego bi bili u Kečkemetu, odakle bi po potrebi ili ugovorenom rasporedu obavljali "air policing" iznad Hrvatske. Oni bi najvjerojatnije služili za nadzor zračnog prostora istočne i središnje Hrvatske.

Dogovor Hrvatske i Mađarske o ulasku mađarskih vojnih aviona u hrvatski zračni prostor može se brzo donijeti s obzirom na to da je još 2019. godine između dviju vlada potpisan Sporazum o suradnji u području vojnog zrakoplovstva i protuzračnih aktivnosti. Tim sporazumom ukinute su zakonske i diplomatske prepreke da Mađarska, u slučaju potrebe, obavlja nadzor zračnog prostora Hrvatske.

U sporazumu se navodi da dvije zemlje nadzor i zaštitu zračnog prostora obavljaju u sklopu integriranog sustava protuzračne obrane i proturaketne obrane NATO-a. Najvažnija odredba sporazuma stoji u članku 5., a propisuje da "zrakoplov za nadzor i zaštitu zračnog prostora, uključujući i letove za obuku za nadzor i zaštitu zračnog prostora, može ući i koristiti nacionalni zračni prostor druge stranke bez podnošenja diplomatskog odobrenja ili plana leta". Kako odredbe NATO-a određuju da zračni prostor članica saveza mora biti pod zaštitom 24 sata dnevno, ova odredba sporazuma omogućuje NATO-ovu zapovjedništvu u Španjolskoj, koje direktno zapovijeda zračnim snagama zemalja članica za zaštitu zračnog prostora, da u najkraćem mogućem roku bez pravnih zavrzlama naloži mađarskim zračnim snagama nadzor nad hrvatskim zračnim prostorom.

Sporazum s Mađarskom

U sporazumu s Mađarskom definirano je da naoružani avion jedne stranke u provedbi nadzora zračnog prostora druge stranke može upotrijebiti silu u skladu s NATO-ovim pravilima. Doduše, ona strana čiji avioni borbeno djeluju pritom mora poštovati nacionalna ograničenja zemlje na čijem teritoriju djeluju. To znači da mađarski avioni ne bi smjeli srušiti civilni avion u hrvatskom zračnom prostoru jer hrvatski zakoni to ne dopuštaju.

Troškove ispaljenih raketa, streljiva i pirotehnike u zaštiti zračnog prostora podmirila bi država u čijem je interesu djelovanje poduzeto. Sporazumom je također propisano da avioni u zaštiti zračnog prostora mogu slijetati na unaprijed određenim aerodromima. Osim letova borbenih zrakoplova, sporazumom su definirani i letovi aviona za zaštitu i spašavanje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 04:34