Hrvatski je autoklub sa 228.000 članova jedna od najbrojnijih udruga u Hrvatskoj, a dio vozača zasigurno će i ove godine trebati njihove usluge pomoći na cesti, kao i informacije o stanju na cestama. Broj 1987, uz brojeve 112 i svih hitnih službi, jedan je od najprepoznatljivijih.
Slavko Tušek već je drugi mandat predsjednik Hrvatskog autokluba, a o tome što domaći i inozemni vozači mogu očekivati od HAK-a razgovarali smo u jednom od najuređenijih autoklubova - varaždinskom i matičnom klubu predsjednika HAK-a, koji ove godine slavi 80. godišnjicu. S Tušekom smo razgovarali povodom početka najvažnijeg dijela sezone u kojoj se ponovno očekuje rekordni dolazak turista na hrvatsku obalu, a samim time i velik broj vozila na naše ceste. Jutarnji list sljedećih će tri tjedna, od ponedjeljka do srijede, upravo zbog špice sezone, svakom čitatelju darovati besplatne autokarte, kako cjelovite Hrvatske, tako i one hrvatskih regija.
U tijeku je turistička sezona. Što hrvatski, ali i inozemni vozači mogu očekivati od Vaše organizacije?
- Jedinstveni, vlastiti sustav pomoći na cesti Hrvatskog autokluba, putem broja 1987, djeluje već 55 godina, i to 24 sata dnevno, 365 dana u godini. Po njemu smo prepoznatljivi, u njega snažno investiramo, a naši su mehaničari kvalitetno educirani, opremljeni i rade u najsuvremenijim vozilima.
U protekle tri godine puno smo investirali u obnovu voznog parka udruženih autoklubova, nabavom novih vozila za razvoj i unaprjeđenje pomoći na cesti. Stvorili smo uvjete da bi HAK, zajedno s udruženim autoklubovima, bio predvodnik u pružanju pomoći na cesti u Hrvatskoj. Učinili smo snažne iskorake u razvoju i unaprjeđenju naših osnovnih djelatnosti opremanjem radionica naših autoklubova najsuvremenijom opremom, zahvaljujući čemu smo sposobni dio kvarova otklanjati u svojim servisnim radionicama. U okviru priprema za ovu turističku sezonu naše smo mehaničare educirali za otklanjanje kvarova na vozilima na električni pogon. Vjerujem da smo među prvima u Hrvatskoj koji aktivno pratimo primjenu novih tehnologija. Mehaničari HAK-a često otklanjaju kvar na mjestu nastanka; tu je postotak otklona kvara 80 posto, a ostala vozila prevoze se u servisne radionice. To pokazuje visoke standarde naših usluga prema korisnicima, po kojima smo prepoznatljivi. Većina vozača nakon naše intervencije u slučaju kvara može nastaviti putovanje.
Na koje će načine vozači biti informirani o stanju na cestama?
- Vozačima ćemo pružiti informacije o izboru itinerera putovanja do odredišta, o mjestima gdje se stvaraju ljetne gužve i kolone vozila na našim prometnicama, radijska javljanja na drugom programu Hrvatskoga radija nakon vijesti u pola, kao i na broj telefona informativnog centra, da bi imali osjećaj pouzdanosti i sigurnosti tijekom putovanja do odredišta. HAK-ova aplikacija za pametne telefone sadrži važne informacije za turiste i vozače; od popisa najbližih benzinskih postaja, preko 15.000 interesnih točaka, cijena goriva, pa do stanja na cestama i olakšanog traženja usluge HAK-ove pomoći na cesti.
Tijekom turističke sezone stalno ćemo informirati sve sudionike cestovnog prometa o stanju na cestama, putem radijskog javljanja, internetskih stranica i društvenih mreža, na hrvatskom, engleskom i njemačkom jeziku.
Jedan je od ciljeva HAK-a da 20 posto hrvatskih vozača postane njegovi članovi. Jeste li na pragu da dosegnete tu brojku?
- Broj članova u porastu je u odnosu na prošlu godinu. Naše članstvo trenutačno obuhvaća oko 12 posto vozača i vozačica u Hrvatskoj, što je jedan od najboljih udjela nacionalnih autoklubova u regiji. No, imamo još prostora za povećanje broja članova, jer nam je cilj dosegnuti udjele koje imaju najrazvijeniji europski autoklubovi.
Kakva je suradnja sa srodnim društvima u Europi i svijetu?
- Suradnja sa Svjetskom automobilističkom organizacijom FIA-om izvrsna je. To potvrđuje i dolazak brojnih uglednika na obilježavanje 110. obljetnice HAK-a, na čijem je čelu bio Jean Todt, predsjednik FIA-e. Tom prilikom u svojem obraćanju izrazio je visoku podršku HAK-u, naglasivši impresioniranost njegovim razvojem, porastom članstva i ulogom koju ima u našem društvu. Ponovni moj izbor kao predsjednika HAK-a u tijela upravljanja FIA Regije I u svibnju ove godine potvrda je i ujedno priznanje dosadašnjeg kvalitetnog rada i djelovanja HAK-a te poticaj za daljnji razvoj i unaprjeđenje naše suradnje.
Jedna je od bitnih zadaća HAK-a i rad na sigurnosti u prometu. Kako ocjenjujete stanje sigurnosti na hrvatskim prometnicama i što ćete poduzimati u narednom razdoblju da se broj stradalih smanji?
- U usporedbi s članicama EU, najveće smanjenje broja smrtnih slučajeva zabilježili su Portugal sa 40 % i Litva sa 37 %, a Hrvatska je na sedmom mjestu po smanjenju sa 28 %. Stradavanja u cestovnom prometu u Hrvatskoj su prepoznata kao sigurnosni problem broj jedan. Iako se u odnosu na 1990., kada je smrtno stradalo 1.360 osoba (29,6 poginulih na sto tisuća stanovnika), a prošle godine 7,9 na sto tisuća stanovnika; stanje za nekoliko puta popravilo, ne možemo biti zadovoljni.
HAK u okviru Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa, zajedno s MUP-om, provodi edukaciju mladih vozača - podizanje razine svijesti o opasnostima u cestovnom prometu te o nepropisnoj i neprilagođenoj brzini. Krajnji je cilj HAK-a zajedničkim djelovanjem s MUP-om ostvariti smanjenje broja poginulih na našim cestama u predstojećem razdoblju za 50 % - optimističan je predsjednik HAK-a.
Brzina i alkohol te nepoštivanje propisa već su standardno među najvećim uzrocima prometnih nesreća. Ali, u svijetu i kod nas, kao sve češći faktor rizika prometnih nesreća, sve se više spominje i distrakcija. Tu se prije svega misli na uporabu mobitela u vožnji. Kako HAK može pridonijeti osvješćivanju svojih članova i sudionika u prometu o opasnosti tog rizika?
- Korištenje različitih, a prvenstveno mobilnih uređaja tijekom upravljanja vozilom ima za posljedicu odvraćanje, odnosno skretanje pažnje sa situacije ispred vozila, što uzrokuje potencijalnu opasnost koja može imati smrtne posljedice. Osim kod vozača motornih vozila, ovaj je problem prisutan i kod biciklista, pa i kod pješaka.
Preporuka je svim vozačima da isključe mobitel i ne koriste ga tijekom vožnje, a u slučaju neodgodivog razgovora vozilo isključe iz prometa, zaustave ga i obave razgovor. Osim ovoga rješenja, koristiti računalne aplikacije koje se mogu aktivirati i automatizirano slati poruke da vozač upravlja vozilom i da će se javiti kasnije.
Informiranje o stanju u prometu već je postalo prepoznatljivi dio rada HAK-a? Jeste li zadovoljni ažurnošću dobivenih informacija i možemo li očekivati unaprjeđenja i na tom području?
- Želio bih istaknuti izvrsnu suradnju sa svima koji nam šalju informacije, njihov protok je brz, pravovremene su i točne. Pristižu najčešće elektroničkom poštom, a potom ih ručno unosimo u sustav. Prošle godine tako je obrađeno više od 68 tisuća mailova, što je značajan posao koji iziskuje potrebno vrijeme. Intenzivno radimo na modernizaciji sustava informiranja i vjerujem da ćemo tijekom obilježavanja 40. obljetnice rada Informativnog centra sljedeće godine imati i niz novina.
Hoće li se dizati cijena članarine i mogu li vozači računati na još neke dodatne pogodnosti?
- Nakon 2005. godine HAK je prvi put prošle godine povisio cijenu članstva, i to simbolično. Istovremeno količina usluga, pogodnosti i popusta koje nudimo našim članovima, često premašuju cijenu te članarine, koja nije dostatna za pokrivanje troškova svih pogodnosti koje se nude.
HAK kontinuirano radi na razvoju članskih pogodnosti. Svojim članovima nudi vrlo bogat paket usluga, pogodnosti i različitih popusta, što samo ukazuje na zaključak da članovi ostvaruju vrlo velike koristi članstvom u HAK-u. Bez obzira o kojem modelu članstva je riječ, HAK kroz pružanje pomoći na cesti za popravak i prijevoz vozila u slučaju kvara pa do zamjene guma, nudi vrlo bogate i za članove korisne usluge.
Posebno bih ovom prilikom naglasio značenje usluga koje HAK vrlo povoljno nudi putem obiteljskog članstva, a što se u praksi pokazalo iznimno korisnim za članove obitelji - zaključuje predsjednik HAK-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....