SPOMENIK KULTURE

Izdržao careve, neće kamione: Konzervatori kažu da bi se Dioklecijanov akvedukt mogao urušiti

Na Putu Mostina u ponedjeljak bi se trebao održati mirni prosvjed kojim se želi upozoriti na katastrofalno stanje tog spomenika kulture
Dioklecijanov akvedukt
 Vladimir Dugandžić/Cropix

Na Putu Mostina, samo dvadesetak metara zapadno od Dioklecijanova akvedukta, u ponedjeljak bi se trebao održati mirni prosvjed kojim se želi upozoriti na katastrofalno stanje toga spomenika kulture, ispod kojeg već dulje od pola stoljeća voze kamioni s otpadom u smjeru Karepovca, ali i druga teška vozila.

Skup organizira Udruga boćara "Branitelj", uz potporu građanske inicijative "Za spas Dioklecijanova akvadukta i izgradnju pristupne ceste", Športsko-ribolovne udruge "Branitelj" s Blatina, te stanovnika i Vijeća Gradskog kotara Mejaši, u čijim se granicama nalaze i Mostine. Prosvjednici namjeravaju zaustaviti promet tom krivudavom prometnicom na 15 minuta, piše Slobodna Dalmacija.

Iz Udruge boćara ističu kako između kamenih stupova toga spomenika kulture prometuju teretna i osobna vozila po uskoj i tehnički neuređenoj cesti, a osim toga Put Mostina već desetljećima služi kao jedina pristupna cesta odlagalištu na Karepovcu, prostorima niza drugih tvrtki te vlasnicima stambenih objekata i poljoprivrednih površina u tom dijelu grada.

- Više stotina vozila prolazi tuda neprilagođenom brzinom i gotovo svakodnevno oštećuju "zaštićeni" spomenik Dioklecijanov akvedukt, koji je zemljišnim knjigama jasno upisan i označen kao arheološki lokalitet i ujedno najbolje očuvani objekt te vrste na tlu Hrvatske - ističu iz Udruge, čiji volonteri, kako tvrde, dulje od desetljeća samoinicijativno održavaju antički vodovod, uklanjanju kamene blokove koji se sa stupova odlomljavaju zbog trešnje tla zbog prolaska kamiona i uređuju njegovo podnožje od niskog raslinja.

- Više puta smo informirali razne institucije o vrlo zabrinjavajućem stanju akvedukta koji je znatno oštećen i kojem očito prijeti urušavanje, ali u pravilu odgovora ili poduzimanja bilo kakvih radnji nije bilo - ističu inicijatori prosvjeda.

U listopadu prošle godine dobili su i mišljenje Konzervatorskog odjela o stanju prvog splitskog vodovoda.

image
Dioklecijanov akvedukt
Vladimir Dugandžić/Cropix

"Konzervatorska služba se niz godina suočava s problemima oko zaštite podzemnog i nadzemnog dijela akvedukta na čitavoj njegovoj trasi. Na Mostinama je prije gotovo 40 godina spriječeno postavljanje dvotračne željezničke pruge kroz dva najveća luka akvedukta, što je bilo projektirano, a na Bilicama je trasa arheološki istražena i lukovi rekonstruirani nakon izgradnje brze ceste Solin - Klis", navodi se u dokumentu koji potpisuje dr. Radoslav Bužančić, pročelnik Konzervatorskog odjela.

Prema njegovim navodima, struka je više puta naglašavala kako je potrebno izraditi cjelovito prometno rješenje Puta Mostina koje neće ugroziti antičku konstrukciju i kontinuiranu funkciju monumentalnog rimskog spomenika.

"Upozoravali smo na oštećenja lukova i pilona, osipanje kamena i kamenih blokova i tražili ograničavanje prometa teretnih vozila i 2014. i 2016. godine, te su zatražene preventivne mjere zaštite u kontaktu s Gradom i "Vodovodom i kanalizacijom". Nakon potresa, 9. prosinca 2017. godine, obavljen je očevid kojim je utvrđeno obrušavanje dijela profiliranog kamenog vijenca sa zida iznad lukova akvedukta. Cijela površina lica zida pokazuje pukotine i pucanje kamenih slojeva, što je uzrokovano temperaturnim razlikama. Kompaktnost blokova je oslabljena te bi svakako trebalo mapirati cijelu vanjštinu zida, provesti dodatne petrografske, kemijske i statičke analize i utvrditi metodologiju konzervacije i restauracije zide kako bi se ovaj vrijedan antički spomenik sačuvao", ističe dr. Bužančić u očitovanju.

Svakodnevno spomenutom trasom prolaze i "Čistoćini" kamioni kojima je to jedini put do gradskog deponija. Lukša Regjo, direktor komunalne tvrtke, ističe kako je svjestan zagušenja spomenute ceste.

- Riječ je o jedinoj cesti koja povezuje odlagalište Karepovac s ostatkom grada. Volio bih da postoji neka druga prometnica kojom bi kamioni mogli voziti, ali u ovom trenutku, nažalost, alternative nema - naglašava Regjo.

Nije bilo obnove od Bajamontija!

Iz "Vodovoda i kanalizacije" (ViK) najavili su kako počinju s obnovom Dioklecijanova akvedukta, te da je ulaganje vrijedno ukupno 15 milijuna kuna. Projekt je podijeljen u tri faze, a za prvu, u iznosu od pet milijuna kuna, uskoro će biti raspisan natječaj.

- Kompletna obnova akvedukta trebala bi biti završena za tri godine. Projekt obnove sufinancirat će i Ministarstvo kulture. Prethodno su provedeni svi istražni konzervatorsko-restauratorski radovi, nakon kojih je zaključeno da je objekt u iznimno lošem stanju i potencijalno opasnom za okolinu, što i ne čudi s obzirom na činjenicu da je posljednji put značajnije obnavljan u drugoj polovini 19. stoljeća, za vrijeme austrougarske vladavine i tadašnjega gradonačelnika Antonija Bajamontija - navode iz ViK-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2024 10:24