DOKUMENT SVE OTKRIVA

Izvještaj detaljno opisuje dramatične trenutke prije pada rampe: ‘Nemojmo se zaje******, netko to mora odmah zabraviti!‘

Prema dokumentu, odgovornost članova posade u vezi nesreće broda Lastovo nije utvrđena

Rampa trajekta Lastovo priklještila pomorce, trojica su poginula, jedan je teško ozlijeđen (arhivska fotografija)

 Sandro Puncet/Cropix

Tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture proveo je u kolovozu upravnu istragu i izradio Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo, u kojem se razmatra odgovornost i moguće prekršajne prijave protiv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte.

U njemu se, između ostalog, ostiče se i da se odgovornost nižeg rukovodstva može razmatrati "samo segmentno" uz naglasak kako je "predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav i ničije ga pogreške ne oslobađaju od odgovornosti".

Prema dokumentu, odgovornost članova posade u vezi nesreće broda Lastovo nije utvrđena.

U nesreći pri padu iskrcajne rampe malo poslije 15 sati smrtno su stradali Boško Kostović, vođa stroja, kormilar Denis Šarić i kormilar Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac koji još nije ispitan jer je na liječenju.

Izvješće opisuje dramatične trenutke prije pada rampe, nakon što je zapovjednik Đolonga uočio da rampa nije osigurana na propisani način i nakon što nije mogao dobiti vođu palube putem VHF stanice, kao ni prvog časnika palube Zagorca na mobitel, sa zapovjednog mosta sišao je u garažu i sreo Vulića te mu naložio da osigura rampu.

"Nema rampa kuda ići", odgovorio mu je Vulić, piše u izvješću .

"Nemojmo se zajebavati i netko to mora odmah zabraviti!", odgovorio mu je Đolonga. Nakon toga je Vulić izašao na bočna vrata i uputio se prema pramcu broda, a Đolonga je krenuo za njim. I onda je sve pošlo po zlu. U tom trenutku rampa je pala i poklopila posadu koja je stajala ispod nje, ispred pramca broda još su bila dva kormilara, a sve se odigralo naočigled Đolonge i Vulića. Prema Đolonginoj izjavi, od trenutka kad je on primijetio da rampa nije osigurana na propisan način do trenutka njezina pada prošlo je oko dvije minute, što bi odgovaralo vremenu njegova spuštanja sa zapovjednog mosta, odnosno kormilarnice do boka pramca.

Imamo rezultate interne istrage Ministarstva: ‘Za tragediju na Lastovu odgovoran je šef Jadrolinije!‘

Nacrt na 36 stranica

U dijelu o odgovornosti Hrvatskog registra brodova (HRB), zaključeno je da HRB ne obavlja pregled broda i prosudbe ISM sustava prema svim pravilima te da treba provesti dodatni pregled broda i postupak provjere ISM sustava Jadrolinije i broda Lastovo.

Pomorski zakonik ne predviđa prekršajne odredbe za neobavljanje poslova pa se u Nacrtu naglašava kako je "potrebno razmotriti dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, koje mogu uključivati i potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH".

U smislu prekršajne odgovornosti, u slučaju da DORH ne donese odluku o pokretanju kaznenog postupka protiv osoba uključenih u pomorsku nesreću, Ministarstvo mora pokrenut će odgovarajuće prekršajne postupke, navedeno je u Nacrtu, koji na 36 stranica, sadrži pregled poduzetih radnji, karakteristike broda, svjedodžbe, saslušanje članova posade, detaljan opis nesreće i ostalo.

Izvješće su izradila trojica djelatnika - iz Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Upravi sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, iz Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka te iz Službe kontrole ispravnosti stranih brodova Lučke kapetanije Rijeka.

Jadrolinija: Zasad nismo u posjedu službenog nacrta izvještaja

Iz Jadrolinije su ranije priopćili da u ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja o kojemu je riječ.

„U rujnu 2024. godine provedene su dvije dodatne vanjske prosudbe sustava upravljanja sigurnošću (ISM) od strane HRB-a uz nazočnost predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Uprave za sigurnost plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka gdje nisu pronađeni značajni nedostaci provođenja ISM-a u glavnom uredu Društva u Rijeci te na brodu „Lastovo“ te da isti u potpunost funkcionira. Iste zaključke Jadrolinija je dobila iz nalaza i prijašnjih godina.“

Navode da je sustav upravljanja sigurnošću uveden 1996. te se svake godine od strane HRB-a, ovlaštenog od strane državne administracije, provode vanjske prosudbe odnosno auditi u svrhu provjere implementacije i učinkovitosti primjene ISM-a.

Teška nesreća na Jadrolinijinom trajektu "Lastovo" dogodila se u Malom Lošinju 11. kolovoza kad su pri padu rampe trojica članove posade poginula, a jedan je teško ozlijeđen. Uprava Jadrolinije smijenila je izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova u tvrtki nakon tragičnog događaja za koje je, kako su istaknuli, nadležan po ‘zapovjednoj odgovornosti‘.

Ministarstvo se kratko oglasilo

- Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture provodi neovisnu istragu o pomorskoj nesreći broda Lastovo koja se dogodila 11. kolovoza 2024. godine.

O rezultatima iste javnost će biti izvještena kad istraga bude završena, poručili su iz Ministarstva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. listopad 2024 13:21