PROBLEM BIROKRACIJE

Javni prijevoz u Rijeci poskupljuje za 20%: Grad i Županija nesposobni doći do državnih milijuna za sufinanciranje

Poskupit će sve vrste putnih karata, osim onih za učenike i studente koje će ostati iste do 31. kolovoza

KD Autotrolej

 Matija Djanjesic/Cropix

Riječki gradonačelnik Marko Filipović potvrdio je da će od 1. ožujka ove godine cijene voznih karata Autotroleja biti povećane najvjerojatnije za 20 posto. Poskupit će sve vrste putnih karata, osim onih za učenike i studente koje će ostati iste do 31. kolovoza, prenosi Novi list.

Ovu odluku riječki gradonačelnik objašnjava okolnostima smanjenja broja putnika uzrokovanih pandemijom koronavirusa, ali i inflacijom većom od 20 posto od 2008. godine. Tada je, naime, posljednji put mijenjana cijena voznih karata u javnom prijevozu u Rijeci i okolici.

"Žao mi je što je tako, no u ovom času drugog izbora jednostavno nema. Među ostalim i zato što se nalazimo u svojevrsnoj pat poziciji zbog koje su nam nedostupna državna sredstva, a do kojih, u skladu sa zakonskom regulativom, možemo doći jedino preko Županije. Stoga tu poziciju trenutno može riješiti Primorsko-goranska županija u dogovoru s nadležnim Ministarstvom kako bi mogli povući državna sredstva, kako to zakon i omogućava", rekao je Filipović za Novi list.

Radi se o sredstvima iz proračuna Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u ukupnom iznosu većem od 420 milijuna kuna, koja su namijenjena sufinanciranju županijskih linija javnog prijevoza. Tu su uračunate i postojeće državne subvencije za sufinanciranje prijevoza učenika i otočnog stanovništva, tako da bi iznos koji je Ministarstvo predvidjelo za subvencioniranje županijskih linija u PGŽ-u bio nešto veći od 25 milijuna kuna, odnosno oko pet milijuna više od ukupnog iznosa sadašnjih subvencija za učenike, studente i otočane.

Na tih 25 milijuna kuna Primorsko-goranska županija bi trebala, prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu i podzakonskim aktima, dodati još gotovo osam i pol milijuna kuna, što bi prijevoznicima na županijskim linijama osiguralo značajno veći iznos subvencija od sadašnjeg.

PSO ugovor

U raspodjeli ovih sredstava i organizaciji linija ključnu ulogu trebale bi imati županije, koje bi u dogovoru s jedinicama lokalne samouprave izradile mrežu lokalnih linija koje će biti subvencionirane. No, da bi se to aktiviralo, trebalo bi izmijeniti postojeće ugovore Autotroleja koje ima s gradovima i općinama.

"KD Autotrolej je još krajem 2017. godine zaključio tzv. PSO ugovor (izravni ugovor, bez natječaja, u obavezi javne usluge, op.a.) s 10 gradova i općina na kojima obavlja prijevoz i koji su članovi Skupštine Autotroleja, a 2020. s još tri koji nisu članovi Autotroleja, ali on i ondje obavlja javni prijevoz. Tim PSO ugovorom obuhvaćene su i gradske i županijske linije. Neposredan povod za ovaj PSO ugovor bila je prijava za EU fondove od kojih je KD Autotrolej dobio sredstva za nabavu novih autobusa, i to 54 autobusa koja već prometuju te još 37 autobusa čija se isporuka očekuje krajem ove godine", kaže Filipović.

Objasnio je i kako je 2018. godine donesen novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu kojim je propisano da se komunalni i županijski prijevoz putnika obavlja temeljem ugovora sklopljenog sa županijama za županijske linije te gradovima i općinama za lokalne linije, pri čemu bi županije trebale sufinancirati županijske linije, a gradovi i općine one lokalne.

Problem je hrvatska birokracija

No, tu se opet dolazi do problema hrvatske birokracije. Sredstva postoje, ali Autotrolej, kojemu bi prema gruboj računici pripalo oko pet milijuna kuna subvencija više nego sada, što je iznos veći od prosječnog mjesečnog prihoda od prodaje karata ovog komunalnog društva, do njih ne može doći jer bi za dodjelu trebao biti proveden javni natječaj za linije koje održava i to na rok od sedam godina, uz suglasnost Europske komisije, i to naravno uz uvjet da Autotrolej bude odabran na natječaju.

Raspisivanje natječaja također bi zakompliciralo stvar jer bi to značilo raskidanje ugovora koje Autotrolej trenutno ima putem izravnog ugovaranja, do 2026. godine, a na temelju kojih je dobio bespovratna sredstva za nabavku velikog dijela novih autobusa. U slučaju gubitka tih ugovora, Autotrolej bi vrlo vjerojatno morao vratiti više desetaka milijuna kuna europskih potpora za nabavku novih autobusa.

Gradonačelnik Filipović smatra da se županija trebala uključiti sklapanjem ugovora s Autotrolejom za prijevoz na županijskim linijama ili izmjenama postojećih ugovora koji su na snazi do 2026. godine.

"Koliko znam, PGŽ je utvrdio neki prijedlog mreže linija, i održani su sastanci prošle godine, a zaključak sastanka s PGŽ-om koji je održan u studenom 2021. bio je da će PGŽ inicirati i sastanak s Ministarstvom o ovoj temi, kako bi se provjerilo i utvrdilo treba li PGŽ sklapati poseban ugovor s Autotrolejom ili se može uključiti u postojeći, odnosno koje još obaveze i parametre treba zadovoljiti kako bi se županijske linije mogle financirati od strane Županije, odnosno Vlade. Nažalost, taj sastanak nije još organiziran, a nije ni potvrđena mreža županijskih linija, niti je sklopljen ugovor Autotroleja sa Županijom, niti je postojeći PSO ugovor promijenjen tako da se u njega uključila Županija", navodi Filipović i dodaje da bi Županija trebala hitno inicirati sastanak s Ministarstvom, odnosno donijeti mrežu županijskih linija, uključiti se u postojeći PSO ugovor s Autotrolejom ili sklopiti novi i osigurati sredstva za financiranje županijskog prijevoza putnika.

Pogled s druge strane

Pročelnica županijskog Upravnog odjela za pomorsko dobro, promet i veze Nada Milošević, s druge strane, kaže kako je u navedenim državnim subvencijama već uključen niz postojećih subvencija, pri čemu bi iz državne blagajne na račun javnih prijevoznika na županijskim linijama moglo sjesti teoretski oko pet milijuna kuna više nego sada, a Županija bi na to trebala dodati još gotovo osam i pol milijuna iz vlastitog proračuna u kojemu sredstva za tu namjenu nisu predviđena u ovoj godini. Osim toga, ističe, bez provedbe javnih natječaja nije moguće provesti ovo sufinanciranje, u skladu s uredbama EU-a i nacionalnim zakonima i propisima.

"Dio prijevoznika protivi se izravnoj dodjeli sredstava jer time oni ne bi imali nikakve šanse za obavljanje ove usluge, kakvu bi dobili na javnom natječaju. Bez javnog natječaja, pak, subvencioniranje iz državnog i županijskog proračuna nije moguće, ali u tom slučaju Županija bi, za pet milijuna kuna više koje bi dobila od Ministarstva, trebala dodati još 8 milijuna kuna koje u tom slučaju moramo uzeti nekome drugome.

Stoga je župan pokrenuo inicijativu prema Ministarstvu da se sve subvencije koje danas osiguravaju država i jedinice lokalne samouprave, kao i one koje treba osigurati županija, osiguraju putem preraspodjele poreznih prihoda u cijelosti od strane državnog proračuna. Taj smo prijedlog uputili Ministarstvu, a spremni smo, ako bude uvažen, provesti cijelu proceduru najave Europskoj komisiji, organizacije mreže županijskih linija, u suradnji s jedinicama lokalne samouprave, kao i provedbe javnog natječaja za njihovo održavanje", rekla je Milošević za Novi list.

Ministarstvo: Županije najbolje znaju što im treba

"U Ministarstvu smatramo kako županije najbolje znaju što im treba, a tako je i s linijama javnog prijevoza. Pritom je moguće subvencije dodijeliti na rok od sedam godina, ali za to je potrebno odobrenje Europske komisije i provedba javnog natječaja. No, sredstva je moguće dodijeliti i na rok od dvije godine, bez obavještavanja Europske komisije, a Zagrebačka županija to je već i učinila. Županije mogu organizirati natječaje, ili mogu sredstva dodijeliti izravno, novac je tu", rekao je Mario Madunić, pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture za Novi list.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 13:47