TEHNOLOGIJA BUDUĆNOSTI

'JE LI OVO KONKURENT LAMBORGHINIJU I FERRARIJU?' Ugledni magazin nahvalio Rimčev električni superautomobil

Mate Rimac i njegov električni superautomobil Rimac Concept One dobili su ovih dana jedan od većih komplimenata dosad

Mate Rimac i njegov električni superautomobil Rimac Concept One dobili su ovih dana jedan od većih komplimenata dosad: novi, travanjski broj britanskog izdanja magazina Wired - koji se bavi tehnologijama budućnosti - proglasio ih je realnim konkurentima Tesli, službeno najboljim brzim električnim automobilom. Također su, odmah u uvodu, naveli i cilj hrvatskog izumitelja; da Concept One postane konkurent najboljim benzicima na svijetu - Lamborghiniju, Bugattiju i Ferrariju! Intervju je prvo trebao biti telefonski. No, kada su iz Wireda shvatili o kakvoj se priči zapravo radi, poslali su novinara koji je u Hrvatskoj ostao dva dana.

- Nakon novinara došla je i ekipa fotografa koji su pogon snimali četiri dana - prisjeća se Mate Rimac, tvorac električnog superautomobila.

Zadovoljni člankom

Razgovor i snimanje obavljeni su još u prosincu, a koliko je uredništvo Wireda ozbiljno shvatilo Matin rad, govori i to što su priču sklapali čak četiri mjeseca. Novinara je najviše oduševila činjenica da je s malim timom ljudi u relativno kratkom vremenu uspio napraviti najbolji automobil na svijetu, bez ikakve financijske pomoći. Bilo im je zanimljivo vidjeti kako svaki dio automobila proizvodim sam. Časopis se za sada distribuira pretplatnicima, uskoro će biti na kioscima, a zatim i online izdanje. Nakon toga možemo očekivati povratnu informaciju. Jako smo zadovoljni člankom. Velika priča u časopisu poput Wireda, pogotovo u tom high-tech svijetu, znači da si nešto postigao i da je to što radiš dobro - zaključio je Mate.

Ograničenje baterija

“Stvaram ne samo najbolji električni superautomobil nego najbolji superautomobil uopće. Superautomobil za 21. stoljeće”, citira Rimca David Baker, autor teksta objavljenog na osam stranica toga uglednog časopisa. Autor zatim Concept One opisuje kao “dugačak i s izvanrednom završnom obradom, karoserijom od karbonskih vlakana u dvije boje i luksuznim interijerom koji je dizajnirao Vilner Studio, stalni suradnik Audija, BMW-a, Bentleyja i drugih”. Posebno su ga oduševila samozatvarajuća vrata te pomalo ekscentričan izgled otvora za strujnu utičnicu. Oblikovana je kao kravata.

“To je zato što je kravata izumljena u Hrvatskoj”, objasnio je Rimac, koji je Wiredova novinara odveo na vožnju cestama oko Svete Nedjelje, gdje je i proizvodni pogon.

“Snaga automobila je ono što ga izdvaja od ostalih. Sa 1000 konjskih snaga raspoređenih na četiri električna motora (po jedan za svaki kotač), Concept One ubrzava od 0 do 100 kilometara na sat za 2,8 sekundi i dostiže maksimalnu brzinu od 300 kilometara na sat, uz gotovo nepostojeći stisak na papučicu. A dok Rimac pali gume na cesti zapadno od Zagreba, G-sile vas priljepljuju za sjedalo”, piše Baker.

Rimac planira prodati 88 primjeraka svog superautomobila za milijun američkih dolara po komadu tijekom sljedećih pet do sedam godina, objasnio je. Očigledno, konkurencija mu je kalifornijski Tesla Motors južnoafričkoga genijalca Elona Muska, tvorca PayPala i privatne agencije za istraživanje svemira SpaceX. I dok bi volio da je mogao uzeti to ime - jer, kako je objasnio, Nikola Tesla rođen je 200 kilometara južno od Rimčeva pogona, Rimac je naglasio da je njegova vizija mnogo veća od Muskove.

“Teslu smatram vrhunskom tehnologijom, ali mi smo drugačiji. Mi smo krenuli napraviti najbolje i ne zanima nas koliko će to koštati. Ako možemo dobiti povećanje performansi od 2 posto za dodatnih tisuću eura u cijeni, to ćemo i napraviti”, citira Matu Rimca Wired.

Prisjetio se i početaka projekta, 2009., kada ga nitko nije uzimao za ozbiljno. Bilo je teško pronaći i najjednostavnije dijelove; jedan njemački proizvođač tražio je 20 milijuna eura samo da počnu surađivati s Rimcem i ispostavili su mu predračun na 400.000 eura samo za pravo na pristup njihovim - mlaznicama za pranje vjetrobrana!

“Shvatili smo da sve moramo dizajnirati sami - baterije, motore i kontrolere - i onda izgraditi automobil oko toga”, objasnio je Rimac, dodajući da je Concept One spreman za proizvodnju i da je “motor gotovo savršen”.

Ono što ga muči je ono što muči sve proizvođače električnih vozila - ograničenja baterija. Concept One, piše Wired, može prijeći 600 kilometara s jednim punjenjem ako se vozi nježno ili 150 kilometara u utrci, ali Mate Rimac htio bi da te brojke budu mnogo veće. U međuvremenu, javljaju se potencijalni kupci. U siječnju je Rimac isporučio blago modificiranu verziju automobila jednom drugom proizvođaču, a ima “nekoliko” individualnih klijenata koji su izrazili interes. Prirodno tržište su mu superbogati kolekcionari koji žele imati nešto ekskluzivno.

Potrebna investicija

Da bi pokrenuo punu proizvodnju, potrebna mu je investicija, a to se pokazalo puno težim nego pronaći kupce za auto. Godine 2010. pristupio mu je predstavnik kraljevske obitelji Abu Dhabija, s ponudom “značajnog” ulaganja, ali je posao propao nakon dvogodišnjih pregovora, jer su šeici zahtijevali da se sve preseli u Zaljev. Rimčeva tvornica sada okreće oko milijun eura godišnje i na pozitivnoj je nuli, što može zahvaliti isporučivanju komponenti za prenamjenu motora s unutarnjim izgaranjem u električne drugim proizvođačima.

Vjerodostojan prototip

“Mate ima stvarno vjerodostojan prototip”, naglasio je za Wired Ivo Spigel, suosnivač Zipa, hrvatskog startup inkubatora, “i za sve nas u Hrvatskoj bilo bi superuzbudljivo kada bi svoju radionicu protvorio u pravu tvornicu. Ali napraviti prototip je jedno, prodati ga je nešto drugo, a prodavati ga u većim količinama je nešto sasvim treće. On nije običan startup koji treba ulaganje, automobilski startup treba 10 milijuna eura, a to je puno teže dobiti. A prošle vlade, kao i ova, učinile su sve da otežaju uvjete za biznis”.

Unatoč svemu tome, Rimac se ne planira preseliti nikamo, piše Wired, iako je imao ponude drugih kompanija koje su željele otkupiti posao.

“To je stvar patriotizma. U Hrvatskoj nemamo mnogo toga. Želim uspostaviti tehnološki biznis koji izrađuje stvarne proizvode. Ljudi su zaboravili ozbiljno i teško raditi. Ako se sruši neki web site, nikoga nije briga. Ali ako se pokvari auto, netko može poginuti. Za pet godina bit ćemo veličine Paganija. Onda ćemo biti kao Lamborghini. A onda, za 15 godina, bit ćemo veliki kao Ferrari. Želim pomaknuti granice sportskih automobilia i biti najbolji u branši. I ostati u Hrvatskoj”, zaključio je Mate Rimac za novi Wired.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. listopad 2024 00:22