KONTRADIKTORNO

Je li Tomašević prekršio zakon o sukobu interesa? Povjerenstvo o istoj stvari ima dva posve različita stajališta

U SDP-u kažu da si je Povjerenstvo izdavanjem smjernica i uputa dužnosnicima prisvojilo ulogu zakonodavca koja im ne pripada
Tomislav Tomašević
 Nera Simic/Cropix

Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa izdalo je još 25. svibnja, dakle, između dva kruga izbora, smjernicu i uputu gradonačelnicima i načelnicima da članove nadzornih i upravnih odbora trgovačkih društava u vlasništvu tijela lokalne samouprave trebaju imenovati temeljem prijedloga predstavničkog tijela, odnosno gradskih vijeća, a u Zagrebu Skupštine Grada Zagreba.

Postoji, međutim, još jedan dokument koji je izašao iz Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, a koji je u Sabor otišao šest dana kasnije, 31. svibnja. Riječ je o izvješću o radu Povjerenstva za 2020. godinu u kojemu se predlaže brisanje članka 15. Zakona o sprječavanju sukoba interesa temeljem kojega je otvoren postupak protiv gradonačelnika Zagreba Tomislava Tomaševića jer je prije nego što se i formirala Skupština Grada Zagreba imenovao članove nadzornog i upravnog odbora Zagrebačkog holdinga.

U platformi Možemo smatraju da Povjerenstvo o istoj stvari u razmaku od tjedan dana zauzima potpuno drugačija stajališta. U SDP-u pak kažu da si je Povjerenstvo izdavanjem smjernica i uputa dužnosnicima koje je izdalo između dva kruga izbora prisvojilo ulogu zakonodavca koja im ne pripada.

- Ovime se postavlja presedan da jedno tijelo državne uprave - Povjerenstvo - svojim smjernicama praktički mijenja zakon - kažu u SDP-u. Posrijedi je, naime, kolizija dvaju zakona. S jedne strane je Zakon o sprječavanju sukoba interesa koji u članku 15. kaže da se članovi nadzornog i upravnog odbora u trgovačkim društvima u kojima jedinica lokalne samouprave ima vlasničke udjele imenuju na temelju prijedloga predstavničkog tijela, dok Zakon o lokalnoj (područnoj) upravi i samoupravi gradonačelniku ne daje takva ograničenja.

Budući da je Zakon o lokalnoj upravi i samoupravi donesen kasnije, Povjerenstvo je u mandatu Dalije Orešković zauzelo stav da vrijedi taj zakon te da se ne može primjenjivati članak 15. Zakona o sprječavanju sukoba interesa povodom kojega je protiv Tomaševića otvoren postupak. Taj je stav bio sadržan i u izvješćima koje je 2013. godine, a i kasnije, Povjerenstvo slalo u Sabor, a zastupnici ga izglasali.

- Osam godina sustav funkcionira na jedan način, na temelju načela lex posterior derogat legi priori - kaže sugovornik iz SDP-a i pita se kako se Povjerenstvo sjetilo između dva kruga lokalnih izbora dati svoje tumačenje, ali ne u konkretnom predmetu, niti da im je itko poslao zahtjev za mišljenje, nego kroz smjernice, kao da su oni zakonodavac.

U Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa kažu da se njihov stav koji odstupa od ranijeg zauzetog u mandatu Dalije Orešković nije donio povodom Tomaševićeva slučaja, nego egzistira još od 2018. godine kad je pokrenut postupak protiv Olega Butkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture, zbog povrede članka 15. Zakona o sprječavanju sukoba interesa, jer je u svojstvu jedinog člana Skupštine odnosno predstavnika Republike Hrvatske imenovao članove nadzornih odbora i uprave Hrvatskih autocesta, HŽ Infrastrukture, društva Odašiljači i veze, Hrvatske pošte, a bez da je za to dobio prijedlog Vlade.

Oni koji smatraju da je Povjerenstvo s Natašom Novaković na čelu s uputom i sad otvaranjem predmeta protiv Tomaševića prekoračilo granice svojih ovlasti tvrde da slučaj Butković nije usporediv i to iz dva razloga. Prvi jer je prijedlog da se utvrdi sukob interesa proizašao iz drugog konteksta, a to je bila 2016. godina kad je pala Vlada Tihomira Oreškovića, a ministri su nastavili s imenovanjima, a drugi je razlog pravni - nije se mijenjao Zakon o Vladi, a Zakon o lokalnoj upravi i samoupravi se promijenio.

Cijelu ovu zavrzlamu komentirao nam je HDZ-ov kandidat za gradonačelnika Zagreba Davor Filipović, koji smatra da je Povjerenstvo u pravu, a da je gradonačelnik Tomašević prekršio zakon, tim prije što je povjerenstvo 25. svibnja dalo uputu dužnosnicima.

- Dva su razloga koja mogu objasniti situaciju - neznanje ili namjerno izbjegavanje rasprave u Skupštini zbog straha da članovi nadzornog i upravnog odbora Holdinga ne bi dobili potporu u Skupštini. Nije dobro da se krši zakon na početku mandata - rekao je Filipović.

Dodaje još kako je "zanimljivo da su imenovani članovi nadzornog odbora i uprave prihvatili što su imenovani kršenjem zakona, premda se neki od njih hvale time koliko su načitani".

- Postavlja se pitanje mogu li imenovani članovi NO i Uprave biti upisani u sudski registar budući da su prekršene odredbe Zakona o sprječavanju sukobu interesa - pitao se na kraju Filipović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 23:35