Izglasa li Sabor u četvrtak nepovjerenje premijeru Tihomiru Oreškoviću, čega će posljedica biti pad Vlade, predsjednica Republike Kolinda Grabar-Kitarović mora što prije odrediti novog mandatara. Pitanje je je li ovaj put nužno da joj mandatar donese potpise 76 zastupnika koji bi jamčili da će podržati njegovu Vladu.
Predoči li joj, primjerice, Zdravko Marić, aktualni ministar financija i HDZ-ov kandidat za novog premijera podršku 72 zastupnika, a ne pojavi se nitko drugi tko bi želio biti mandatar i ima veću podršku, mora li mu predsjednica dati šansu da sastavi novu Vladu?
Rok mu je iznimno kratak - samo 30 dana računajući od dana izglasavanja nepovjerenja Oreškoviću.
Marić se za to vrijeme mora izboriti za poziciju mandatara, sastaviti svoje ministre i program te dobiti potvrdu saborske većine.
Iz tumačenja Ustava koje nam je dao jedan od njegovih autora, dr. Branko Smerdel, predstojnik Katedre za ustavno pravo na Pravnom fakultetu u Zagrebu, proizlazi da Marić u bitku za svoju Vladu ne mora krenuti sa 76 potpisa koje će predočiti predsjednici.
Ključni članak
Na sceni je primjena članka 116. Ustava, koji propisuje proceduru rušenja Vlade pokrenutu petinom zastupnika. Do četvrtka se svi koraci koje predviđa Ustav odvijaju na dvije strane Markova trga - u Saboru i Vladi.
Uloga predsjednice države opisana je u stavku 7. spomenutog članka 116. Ustava, koji doslovno kaže: "Ako se izglasa nepovjerenje predsjedniku Vlade ili Vladi u cjelini, predsjednik Vlade i Vlada podnose ostavku. Ako se u roku od 30 dana ne izglasa povjerenje novom mandataru i članovima koje predlaže za sastav Vlade, predsjednik Hrvatskoga sabora obavijestit će o tome Predsjednika Republike Hrvatske. Nakon primljene obavijesti predsjednika Hrvatskoga sabora Predsjednik Republike će odmah donijeti odluku o raspuštanju Hrvatskoga sabora i istovremeno raspisati izbore za Hrvatski sabor".
Ubrzani proces
- Predsjednica Republike ne mora dati mandat onome tko je srušio Vladu jer to što je imao dovoljno ruku u Saboru za rušenje Vlade ne znači automatski da ima većinu za sastavljanje nove. Predsjednica mora obaviti konzultacije oko toga tko ima najveću podršku, ali one ne moraju biti formalne kakve su bile nakon redovnih izbora. Može i telefonski razgovarati s predsjednicima klubova zastupnika i nakon toga odlučiti kome će dati da bude mandatar - kaže dr. Smerdel i napominje da predsjednik Republike po Ustavu u ovoj situaciji ne mora čekati da netko prikupi 76 potpisa. Može se dogoditi, kaže dalje, da onaj tko skupi većinu i sruši Vladu tvrdi da ima većinu i za sastavljanje nove, ali predsjednica to može provjeriti i potom odlučiti o povjeravanju mandata. Na pitanje mora li predsjednica nekome dati šansu da sastavi novu Vladu, pa čak i ako nakon konzultacija bude jasno da to nikome neće poći za rukom, dr. Smerdel odgovara da mora.
Njegova kolegica s Pravnog fakulteta u Rijeci dr. Sanja Barić ima drugačije tumačenje. Smatra da predsjednica Grabar-Kitarović mora postupati na isti način kao i kada nakon redovnih izbora određuje mandatara. To znači konzultacije sa strankama koje su zastupljene u Saboru i davanje mandata isključivo osobi koja potpisima dokaže da uživa podršku najmanje 76 zastupnika.
- Razlika je u tome što je nakon rušenja Vlade u Saboru rok samo 30 dana. U tom se roku mora naći mandatar i on mora dobiti povjerenje u Saboru jer se u protivnom raspisuju novi izbori - kaže dr. Barić. Na pitanje što treba učiniti predsjednica ako joj Zdravko Marić donese 74 potpisa, a ne pojavi se nitko tko bi imao podršku većine, profesorica ustavnog prava iz Rijeke odgovara da u toj situaciji nema mandatara i protekom roka od 30 dana se ide na nove izbore.
Cilj odredbe
- Cijela ideja Ustava je da imamo stabilnu Vladu. Ako netko dođe sa 74 potpisa i uspije u zadnji čas dobiti još dva, to upućuje da bi posrijedi mogla biti trgovina. Smisao ustavne odredbe je da trebamo stabilnu Vladu jer bude li nestabilna, to ionako znači nove izbore za nekoliko mjeseci - kaže dr. Barić i zaključuje da Ustav, osim stabilnosti, traži i racionalnost te je stoga i određen tako kratak rok od 30 dana.
Tek treba vidjeti kojem će se tumačenju prikloniti predsjednica, no prepostavka je da će u povodu članka 94. Ustava, koji ju obavezuje da se brine za redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti, postupiti kao i nakon redovnih izbora te tražiti da joj mandatar sa 76 potpisa jamči da može sastaviti Vladu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....