NOVO >>>>>>> 17:15 Na najavljenoj konferenciji za medije ministra Željka Jovanovića, radna skupina koje je analizirala sporni test iz hrvatskog jezika i književnosti izjavilo je da je općenito tekst metodološki loše postavljen, jer nije u svim zadacima jasno odnosi li se zadatak samo na zadani ulomak ili na čitavo djelo kao cjelinu, što je samo u nekim zadacima konkretno navedeno. Također, u pitanjima koja su se odnosila na razdoblje stvaralaštva određenih pisaca, ponovno postoji mogućnost više odgovora, jer su neki stvarali u više razdoblja.
Ministar Jovanović najavio je da će zaključci analize testa biti poslani Centru, kojeg će ministarstvo zamoliti da ih uvaži, bez političkih pritisaka.
- Naš je jedini cilj da maturanti nastave pisati svoje testove bez stresa, da mogu pokazati svoje znanje i na temelju toga upisati željeni fakultet, izjavio je ministar.
- Ovo ministarstvo će kad završe mature organizirati niz stručnih rasprava o maturi, najavio je.
- Cilj mature mora biti poboljšanje kvalitete srednjoškolskog obrazovanja, a ne služiti kao prijemni za fakultete. Ako je matura postala prepreka upisu željenog fakulteta, i to takva da nije fer, da je s greškom, onda tu ministarstvo mora nešto reći. Državne mature s greškom neće biti dozvoljene dok sam ja ministar, rekao je Jovanović.
Upitan hoće li biti otkaza, ministar Jovanović najavio je da očekuje detaljno izvješće o radu Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja nakon što završi državna matura.
- Nakon toga ćemo donijeti zaključke. Ljudi koji dobro rade svoj posao zaslužuju pohvale, a oni koji svoj posao rade loše zaslužuju otkaze, izjavio je.
Radna skupina je također prigovorila da neka od konkretnih pitanja o pravopisu nisu bila pravedna, jer u Hrvatskoj postoje dva pravopisna sustava, od kojih niti jedan nije služben i mjerodavan, a izabrana pitanja su zahtijevala upravo odgovore u kojima se dva pravopisa razilaze. Trebalo je izabrati pitanja iz područja u kojima se pravopisi podudaraju, što je ipak većina, navela je radna skupina.
Nejasno je po kojem je kriteriju izabran tekst u prvom zadatku za višu razinu, kazala je radna skupina, pjesma 'Oproštaj' Tina Ujevića. Radna skupina smatra da stavljanje takvog zadatka na prvo mjesto u testu uvodi strah kod učenika jer je ta pjesma teška i ne razumiju ju, što im stvara stres za ostatak testa.
U sedmom zadatku testa za višu razinu, iz Ribanja i ribarskog prigovaranja, dva su moguća točna odgovora pa radna skupina smatra da treba priznati oba. Prema literaturi, navode se tri putnika u čamcu i to se djelomično može zaključiti na temelju predloška, no u konkretnom odlomku u testu spominje se i četvrta osoba na čamcu te je stoga i to moguć točan odgovor.
Iz testa za osnovnu razinu, navedeni su primjeri prebliskih pridjeva zbog kojih je ponovno moguće imati više odgovora. U jednom konkretnom primjeru radilo se o pridjevima 'plemenit' i 'požrtvovan', koji su vrlo slični.
U 15. pitanju, o prstenu na Juditinoj ruci, na temelju izdvojenog stiha nemoguće je odrediti je li Judita na ruci imala samo prsten s rubinom ili i jedan sa safirom, jer nije jasno gdje se safir nalazi. Također, samo pitanje je sasvim krivo postavljeno, jer se pita koje je boje prsten – koji je vjerovatno zlatni – a zapravo se traži odgovor na pitanje koje je boje kamen na prstenu.
Radna skupina također smatra da je potrebno izjednačiti broj zadataka iz književnosti i jezika. Manje nepravilnosti u testu pronađeno je u području jezika, s obzirom da su takva pitanja ipak zahtijevala jednoznačnije odgovore, a književnost je uvijek više otvorena interpretaciji. U sastavljanje samih testova trebalo bi uključiti više sveučilišnih profesora i psihologa, upozorila je radna skupina.
------------------------------------
ZAGREB - Ovo nije samo test, ovo je ispit za upis na fakultet. Grešaka u državnoj maturi ne smije biti. Za sve greške netko će morati snositi odgovornost, rekao je ministar znanosti obrazovanja i sporta Željko Jovanović.
U pripremi za press konferenciju, ministarstvo je novinarima podijelilo službene nalaze radne skupine ministarstva koja je imala zadaću provjeriti navode o nepravilnostima na ispitu državne mature iz hrvatskog jezika i književnosti.
Objavljena pitanja i odgovori na sporni ispit iz hrvatskog: Pročitajte ih OVDJE!
Radna skupina sastojala se od sveučilišnih profesora s katedre za nastavu hrvatskog jezika i književnosti odsjeka za kroatistiku Filozofskog fakulteta te srednjoškolski profesori iz gimnazija i srednjih strukovnih škola, koji su najprije posve samostalno riješili svaki zadatak iz ispitne knjižice, i potom označili sve uočene pogreške ili propuste, strukturalne, sadržajne, jezične, metodičke i druge. Svaku uočenu pogrešku ili propust svi članovi skupine zatim su zajedno proučili, i donijeli jedinstveno mišljenje da su u državnoj maturi postojali propusti u općoj uputi, propusti u strukturi ispitne knjižice, propusti u konkretnim zadacima i donijeli prijedloge za buduću državnu maturu. Kao što je Nedjeljni Jutarnji ekskluzivno pisao, propusti su uočeni u svakom desetom pitanju.
Ministrova radna skupina razotkrila: Svako 10. pitanje na državnoj maturi imalo je više točnih odgovora!
Velik broj zadataka više je primjeren provjeri psihologije, jer od učenika na temelju predloška zahtijeva suptilno razumijevanje psiholoških karakterizacija likova.
- Iako smo svjesni da su ti zadaci u ispitu radi testiranja viših razina znanja, smatramo da se na taj način previše zalazi u područje psihologije, pa da se tako težište stavlja na ono što je samo jedan aspekt u analizi cijelog književnog djela, stoji u izvještaju radne skupine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....