PODACI AZTN-a

Konzum plus i dalje najjači hrvatski trgovački lanac, pogledajte tko je još u prvih deset

Rezultati istraživanja pokazuju da su prihodi svih trgovaca iz uzorka u prošloj godini bili veći za 2,25 milijardi kuna
 Vojko Bašić/Cropix

Konzum plus je i prošle godine bio najjači trgovac na malo mješovitom robom na hrvatskom tržištu, no njegov je udio blago pao zbog rasta glavnih konkurenata, dviju članica Schwarz grupe - Lidla i Kauflanda, pokazuju rezultati istraživanja tržišta distributivne trgovine na malo koje je u četvrtak objavio AZTN.

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je i u 2019. godini provela istraživanje tržišta distributivne trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, a u njega je bilo uključeno 50-ak trgovaca, među kojima i dva nova - Robin i Dergez - koji imaju prodajna mjesta na području Koprivničko-križevačke županije.

Rezultati istraživanja, koje je AZTN objavio na svojim internetskim stranicama, pokazuju da su prihodi svih trgovaca iz uzorka u prošloj godini bili veći za 2,25 milijardi kuna u odnosu na 2018. godinu odnosno nominalno porasli za 6 posto, što je nešto blaži trend rasta nego godinu ranije (2018. su u odnosu na 2017. rasli za 7 posto). Trgovci su lani povećali ukupan broj svih prodanijih mjesta za 84 mjesta (2 posto), a neto prodajnu površinu za 26 tisuća četvornih metara (3 posto).

"Kao najjači trgovac na malo mješovitom robom u 2019., Konzum plus bilježi jednoznamenkasti rast prihoda. Tržišni udio Konzuma plus u 2019. iznosio je 20 - 30 posto i ujedno se bilježi blagi pad tržišnog udjela zbog rasta glavnih konkurenata", navode iz AZTN-a.

Pritom napominju da je Konzum plus lani imao ukupno 615 prodajnih mjesta, što je 8 manje nego 2018., kao i manju neto prodajnu površinu.

No, trend rasta nastavljaju članice Schwarz grupe - Lidl je lani "zabilježio najveći nomalani rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u dvoznamenkastom iznosu", a rast prihoda bilježi i Kaufland, iako blaži nego Lidl.

Tržišni udio Lidla u prošloj je godini iznosio 10 - 20 posto, uz rast tržišnog udjela za jedan postotni bod, a Kauflandov tržišni udio iznosi 5 -10 posto i blago je porastao.

"Zbirno obje članice Schwarz grupe u 2019. bilježe zbirni tržišni udio od 20 - 30 posto te je Schwarz grupa prvi put na prvoj poziciji, ispred višegodišnjeg tržišnog lidera Konzuma plus (odnosno Konzuma)", navode iz AZTN-a.

Lidl je lani bio na drugom mjestu top 10 najvećih trgovaca na malo mješovitom robom, dok je Kaufland prestigao Spar na četvrtom mjestu.

Između te dvije članice Shwarz grupe na trećem je mjestu riječki trgovački lanac Plodine, s udjelom od 5 -10 posto. Slijede Kaufland, Spar i Tommy, sva tri također s tržišnim udjelima 5 - 10 posto.

Listu top 10 najvećih trgovaca po ostvarenom prihodu u prošloj godini, zaključuju Studenac, K.T.C., NTL te Mlin i pekare, pri čemu je svaki od njih imao tržišne udjele manje od pet posto.

Lani je ukupno 13 trgovaca na razini Hrvatske imalo tržišni udio veći od jedan posto (2018. je taj tržišni udio imalo 14 trgovaca).

Iz AZTN-a navode i prvih deset trgovaca prema kriteriju nominalnog rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, gdje, već spomenuti Lidl, slijede - Konzum plus, Studenac, Kaufland, Tommy, Plodine, K.T.C., Spar, NTL i lokalni trgovac Decentia.

Lani je ukupno 38 trgovaca na malo bilježilo rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u odnosu na prethodnu 2018. godinu, 12 je imalo pad prihoda, dok dva nova trgovca (negativan trend, odnosno pad prihoda (u prošlogodišnjem istraživanju njih 14), dok za dva nova poduzetnika (Robin i Dergez) to nije utvrđivano.

AZTN zamjećuje i kako istraživanja pokazuje da se na mjerodavnom tržištu trgovine na malo mješovitom robom u 2019. bilježi daljnje smanjenje asimetrije, odnosno razlike između lidera na tržištu, Konzuma plus i drugog trgovca na malo Lidla, promatrajući pojedinačno ostvarene tržišne udjele.

Također, bilježi se i blaga promjena koncentriranosti tržišta temeljem ostvarenih udjela prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom - u 2019. je iznosila 82,7 dok je 2018. iznosila 81,8 (pokazatelj koncentriranosti CR10). Taj je pokazatelj blago rastao iako je, promatrano pojedinačno poduzetnike, prvi smanjio tržišni udio, ali je istovremeno jačao udjela drugih trgovaca, prije svega Lidla i Studenca te nešto blaže Tommyja i Kauflanda.

"Ako se promatra prvih pet trgovaca na malo, rezultati istraživanja pokazuju kako pokazatelj koncentriranosti CR5 u 2019. godini iznosi 66 i nepromijenjen je u odnosu na 2018.u odnosno bilježi se stagnirajući trend. Prvih pet poduzetnika drži nešto manje od dvije trećine ukupnog tržišta, a prvih deset poduzetnika nešto više od četiri petine ukupnog tržišta", pokazalo je istraživanje. Herfindahl-Hirschmanov indeks (HH indeks) u 2019. godini iznosi 1.380, što upućuje na zaključak o umjereno koncentriranom tržištu, napominju iz AZTN-a.

Istraživanje je također pokazalo da je u svih 20 županija i gradu Zagrebu lani zabilježen pozitivan trend odnosno rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom.

Najveći prihod trgovci na malo mješovitom robom su ostvarili u Zagrebu - 7,2 milijardi kuna, čime je po prvi put prihod u najvećem gradu veći od sedam milijardi kuna, zamjećuju iz AZTN-a.

U Splitsko-dalmatinskoj županiji trgovci na malo su mješovitom robom u 2019. zajedno ostvarili ukupan prihod od 5,3 milijarde kuna, a više od dvije milijarde kuna prihoda su zabilježili u još četiri županije - Primorsko-goranskoj (3,5 milijarde kuna), Istarskoj (2,9 milijarde kuna), Zadarskoj (2,6 milijarde kuna) i Zagrebačkoj županiji (2,5 milijarde kuna).

Prihodi trgovaca u većini županija lani su se kretali od 500 milijuna do dvije milijarde, a i nadalje su dvije županije s prihodom trgovca manjim od 500 milijuna kuna - Ličko-senjska i Požeško-slavonska županija.

Analiza tržišta trgovine na malo mješovitom robom prema tipu prodajnog mjesta pokazuje da su i lani u toj strukturi dominantni supermarketi.

U trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u hipermarketima i supermarketima jer je više od dvije trećine (71 posto ukupnog prihoda iz maloprodaje) ostvareno prodajom u supermarketima (nešto više od 49 posto) i hipermarketima (22 posto).

U sva četiri tipa prodajnog mjesta u 2019. bilježi se rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, odnosno u malim prodavaonicama (najmanji rast od 2 posto), samoposlugama (za 6 posto), supermarketima (najviši rast od 7 posto) i hipermarketima (rast od 5 posto).

AZTN u objavi podsjeća da je na dva značajnija preuzimanja na tržištu trgovine na malo mješovitom robom - Studenac, iza kojega stoji poljski investicijski fond, je preuzeo Istarske supermarkete i Sonik trgovine, a Lonija je preuzela Sloga Podravsku trgovinu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 09:03