POLITIKA I DIZAJN

Kreativnost za poboljšanje konkurentnosti

U globalnoj ekonomiji, konkurentnost hrvatskog gospodarstva može se razvijati isključivo na temelju prepoznatljivih proizvoda, kreativnosti i znanja

Kad je Hrvatsko dizajnersko društvo prije nekoliko godina radilo na izradi dokumenta Nacionalne strategije dizajna, u prostorijama Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva, koje je Strategiju iniciralo, okupljali su se predstavnici većine ministarstava, brojnih strukovnih, obrazovnih, upravnih i gospodarskih institucija.

U konstruktivnim raspravama iz kojih se rađala Nacionalna strategija dizajna, jedan od prisutnih ekonomskih stručnjaka, bez dvojbe vrlo obrazovan i stručan, svaki bi put spomenuo da hrvatskom gospodarstvu trebaju dizajneri kao “evo naprimjer - Armani!”

Nas nekolicina “ljudi iz struke” čak smo se počeli na tu temu šaliti pa smo mjesecima kasnije znali u našim internim razgovorima ubaciti “Armanija”.

U tome nije bilo nimalo zlobe ili ruganja prema kolegi ekonomistu, nego isključivo određene autoironije, jer bili smo itekako svjesni kako nije u pitanju ništa drugo nego odraz uobičajene percepcije dizajna s kojom se neprestano susrećemo, a koju s razlogom želimo promijeniti.

Štetna percepcija

Prosječan će građanin, naime, čak i onaj visokoobrazovani, riječi dizajn ili dizajnerski povezati s haute coutureom ili preskupim namještajem, a sintagme dizajnerski stolac ili dizajnerska haljina zvuče otprilike kao poruka “to nije za obične ljude, skupo je i vama uglavnom nedostižno, a vjerojatno i nepotrebno”. No dizajn izjednačen s luksuzom ili ekskluzivnošću standardna je površna, dubinski pogrešna, a za zagovaranje dizajna i vrlo štetna percepcija dizajna.

Možemo pretpostaviti da bi se spomenuto površno tumačenje moglo preslikati i na aktiviranje diskusije o Nacionalnoj strategiji dizajna, koja je u obliku prijedloga dovršena početkom 2007. (za razdoblje 2007.-2011.), a koja nažalost na najvišoj instanci - Vladi Republike Hrvatske, nikad nije odobrena. Službene razloge nikad nismo saznali, no i prema drugim pokazateljima jasno je da se u Hrvatskoj dizajn dosad nije probio na listu prioriteta.

Potencijal za Hrvatsku

Nacionalna strategija dizajna ključni je dokument određenja neke zemlje prema dizajnu, usmjeren prema definiranju i provođenju sustavne politike dizajna u svim segmentima društva. Strategija definira ciljeve čije će ispunjenje rezultirati razvojem dizajna i njegovim pravilnim korištenjem u gospodarskom i javnom sektoru.

Netko neupućen mogao bi reći da u doba krize i recesije, pokraj svih alarmantnih i egzistencijalnih problema i afera s kojima se zemlja trenutno susreće nije razumno otvarati pitanje kao što je politika dizajna. No baš naprotiv. Najprije zbog toga što u pitanju nije dokument od uskog strukovnog interesa, nego prvenstveno od nacionalnog.

Dizajn nije luksuz, trend i moda, već generator razvoja (kulturnog, društvenog i ekonomskog) neke zemlje i provjereni faktor razvoja konkurentnog gospodarstva. Pravilna uporaba dizajna doprinosi povećanju dodane vrijednosti proizvoda, usluga i poduzeća.

Kad je riječ o konkurentnosti, istraživanja su dokazala odnos između sveukupne konkurentnosti zemlje i efektivnog korištenja dizajna: 25 najviše pozicioniranih svjetskih ekonomija (Finska, SAD, Njemačka Nizozemska, Švicarska, Francuska, Japan...) ujedno je i najviše rangirano u implementaciji dizajna u gospodarstvo.

U globalnoj ekonomiji, konkurentnost hrvatskog gospodarstva može se razvijati isključivo na temelju prepoznatljivih proizvoda, kreativnosti i znanja.

Uz talent i vještine hrvatskih dizajnera koji je već godinama međunarodno visoko vrednovan, potencijal dizajna za Hrvatsku je velik, samo ga treba znati iskoristiti.

piše Ira Pajer, predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 12:30