Kada je prije dvadesetak godina jedna ugledna europska kozmetička kuća počela s otkupom lavande radi proizvodnje lavandina ulja, njihova je direktorica s ushitom rekla - pa, vi ovdje doslovno hodate po ljekovitom i eteričnom bilju. Lokalno stanovništvo potom joj je pojasnilo kako na otoku Hvaru raste više od 600 samoniklih eteričnih i ljekovitih biljaka, a krajem sedamdesetih godina na otoku se proizvodilo oko osam posto svjetske proizvodnje lavandina ulja.
O bogatstvu hrvatskog samoniklog i endemičnog bilja najbolje svjedoče brojke: u Hrvatskoj raste oko 5500 različitih biljaka, a u vodećim zemljama kozmetičke industrije poput Njemačke raste 3203 vrste, u Španjolskoj ih je 5048, u Francuskoj 4630... Te samonikle (autohtone) biljke hrvatske flore rastu na četiri biljno-geografske vegetacijske skupine: eumediteranskoj, krškoj, mediteranskoj i submediteranskoj.
Početkom devedesetih godina kozmetička industrija Hrvatske doživjela je tragičnu sudbinu brojnih drugih industrija pritisnuta stranom konkurencijom. Gotovo svaki veći trgovački lanac i drogerija u svojoj ponudi ima i liniju kozmetičkih proizvoda privatne marke.
Asortiman
Naime, danas se više od 5000 tvrtki u Europi bavi proizvodnjom kozmetike i kozmetičkih proizvoda, od čega su 4900 male i srednje tvrtke. Upravo te male tvrtke uspjele su proteklih dvadesetak godina i u Hrvatskoj zauzeti važno mjesto u prodajnom asortimanu drogerija prepunih proizvoda iz cijelog svijeta.
Jedna od najuspješnijih u toj branši je “Kuća magične trave”, brend certificirane ekološke kozmetike OPG-a Jakopović iz Pake pokraj Novog Marofa koji se već 10 godina bave ekološkim uzgojem ljekovitog bilja, prije svega melise (matičnjaka), ali i mente, smilja i čokoladne mente.
Paletu njihove eko kozmetike čini 50-ak proizvoda za njegu lica, tijela i kose. Posebno se ističu kruti šamponi i ulje za kosu, baby kolekcija, kolekcija anti age s uljem sjemenki crnog grožđa i kolekcija sa smiljem, multifunkcionalna muška kolekcija One for more za njegu brade i brkova te artiklima najbrojnija tzv. Zelena kolekcija s matičnjakom.
Puste oranice
Kako je nastala ova kuća zanimljivog imena otišli smo doznati u samoj Paki u razgovoru s fitoaromaterapeutkinjom Snježanom Mikulčić Jakopović koja je sa suprugom Mladenom pokrenula i osmislila ovaj brend 1998. godine.
- Suprug Mladen Jakopović, kao dijete rođeno na selu, nakon fakulteta i više godina rada u vlastitoj softverskoj tvrtki, nikad nije prestao voljeti zemlju i prirodu. Radovi u prirodi služili su mu kao ispušni ventil nakon napornog programiranja. S obzirom na to da njegova obitelj posjeduje dosta zemlje, šuma i oranica, koje su već više godina bile prazne i puste, odlučili smo oživjeti naše zagorske brežuljke i posaditi “nešto”. U potrazi za idejom naišli smo na melisu i priču o melisi, koju smo tada posijali i presadili na 2 hektara površine.
Vrlo brzo smo shvatili da jedino finalizacija proizvoda može biti isplativa i trajno rješenje. Nismo još uvijek znali što i kako, ali znali smo jedno: što god ćemo proizvoditi bit će isključivo prirodno i ekološko. S obzirom na predivna svojstva te biljke i na široku mogućnost primjene, ideje o proizvodima su mi se počele javljati, a tako su se redali i proizvodi. Ispostavilo se da je certificirana ekološka kozmetika naša budućnost. Svaki naš novi proizvod bio je kao novorođenče koje smo brižno i sa strpljenjem izgrađivali do njegovog finalnog oblika, priča nam na početku našeg posjeta i obilaska modernog i potpuno opremljenog pogona u kojem se rađa njihova kozmetika.
- Na samom početku, kada smo se bavili idejom uzgoja ljekovitog bilja na veliko i kada smo posadili prvi nasad melise, sagradili smo veliku sušaru za ljekovito bilje u kojoj možemo i uslužno sušiti sve vrste bilja, voća, povrća i žitarica, pa je to jedna od naših djelatnosti, jedna faza naše proizvodnje. Budući da ljekovito bilje većinom za kozmetiku ide u obliku hidrolata i eteričnog ulja, tako smo kupili i destileriju u kojoj destiliramo naše biljke za hidrolat i eterično ulje. Osim toga i nekih sitnijih strojeva za proizvodnju poput miješalice, punilice i varilice, naša proizvodnja je manufakturna, pokazuje nam Snježana strojeve koji su dijelom sufinancirani iz fondova EU.
Turizam
Na svom imanju OPG Jakopović mogu primiti i turističke grupe, za takozvani edukativni turizam. Specijalizirani vodiči i grupe dolaze na imanje kako bi vidjeli njihov način rada, uzgoja, prerade i proizvodnje. Surađuju i s obrazovnim ustanovama koje kod njih odrađuju praktičnu nastavu u srodnim zanimanjima.
- Uzgajamo najviše matičnjaka (Melissa Officinalis) i nje ima najviše u sastavu naših proizvoda, osim toga imamo mentu piperitu, čokoladnu mentu, nasad smilja, mladi nasad lješnjaka te vinograd za sjemenke grožđa. U našoj paletu nalazi se 50-ak proizvoda za njegu i higijenu lica, tijela i kose, pa tako najbolje prodavanima možemo smatrati one koji se najviše i troše, poput paste za zube, sapuna, šampona i dezodoransa. Ne zaostaju ni kreme za lice i ruke. U našoj paleti imamo novitet u kozmetici, a to su takozvani kruti šamponi koji su izuzetno dobro prihvaćeni na tržištu jer traju dvostruko dulje od tekućih te su blagi za vlasište i ne sadrže nikakve konzervanse - nabraja Snježana.
Zanimalo nas je zašto su odlučili proizvoditi organske kozmetičke proizvode i koje su njihove prednosti u odnosu na konvencionalne proizvode za njegu lica i tijela.
- Organske proizvode je važno koristiti zbog vlastitog zdravlja i sigurnosti. Danas smo “zatrpani” raznim proizvodima niskih cijena koji sadrže veliku količinu štetnih tvari poput konzervansa, aluminijskih soli, parabena, raznih sulfata i sl. Sve što stavljamo na sebe ide direktno u krvotok i zbog toga je naša populacija sklona raznim oboljenjima, od dišnih, kožnih, do oboljenja jetre i ostalih organa koji pate zbog nakupljanja raznih otrova u organizmu. Zato se moramo truditi da koristimo što više ekološke i domaće proizvode kako bi zaštitili sebe i svoju obitelj da ostane zdrava - zaključuje Snježana.
Iz široke palete originalnih proizvoda koji se na imanju mogu i kupiti u lijepo uređenom i mirisnom dućanu osobito su nam se svidjeli neki specifični proizvodi kojih na našem tržištu gotovo da i nema. Izdvajamo ekološki sapun za intimnu njegu te kolekciju kozmetike od eko bučinog ulja, (DIFFERENT COLLECTION) koja je jedinstvena u Europi.
U kolekciji od bučinog ulja moramo izdvojiti kremu za masnu do normalnu kožu te maslac za tuširanje koji je, kaže Snježana, vrlo praktičan proizvod koji istovremeno zamjenjuje sapun i losion za tijelo.
- Već nekoliko godina imamo anti age kolekciju na bazi ulja sjemenki grožđa koje je najjači E vitamin u prirodi i popravlja oštećenja na koži uzrokovana starenjem i vremenskim uvjetima, ona se sastoji od noćne i dnevne kreme, maslaca za tijelo i piling sapuna. Prvi i osnovni proizvod od melise i dalje je ostao naš “Menadžerski čaj”. Čaj za smirenje i koncentraciju te dobre odluke - priča nam Snježana dok njuškamo neke od proizvoda.
Raspitujemo se o planovima, a njih uistinu ne nedostaje: proizvodnja ulja lješnjaka, limunske trave, biodinamička proizvodnja i apiterapija.
- Od ove godine naš ekološki uzgoj i proizvodnju podigli smo na viši nivo te smo počeli prakticirati biodinamiku. U suradnji s centrom Rudolf Steiner, koristimo biodinamičke pripravke u proizvodnji bilja te se ravnamo prema sjetvenom kalendaru. Također smo osnovali udrugu biodinamičkih i ekoloških proizvođača u Varaždinskoj županiji s ciljem da osnivanje Saveza udruga biodinamičkih proizvođača u Hrvatsku dovedemo tijelo za certifikaciju biodinamičke proizvodnje, tj. Demeter certifikat, kaže dok se pripremamo na odlazak u mali turistički kompleks u nedirnutoj šumskoj oazi u naselju Možđenec, na imanje Pijevci. Tamo je u hladu stoljetnih oraha smještena njihova prva kuća za odmor, planovi su i tu veliki.
U skladu s prirodom
- S obzirom na to da nam je očuvanje okoliša i starina, te način života u skladu s prirodom, glavna misao vodilja i velika ljubav, uredili smo naslijeđeno imanje u turističke svrhe. Ovdje na imanju Pijevci je zasad uređena kuća s bazenom i vanjskim whirlpoolom za 8 osoba koja se iznajmljuje kao kuća za odmor.
Kako bi svoju djelatnost, proizvodnju kozmetike povezali s turističkom djelatnošću, na imanju Pijevci gradimo i wellness u kojem će se raditi kozmetički tretmani s našim proizvodima, masaže, bio sauna u kojoj ćemo koristiti naša ekološka eterična ulja, te mali izložbeni salon ako gosti žele nešto od naših proizvoda ponijeti sa sobom.
U kući za odmor gostima poklanjamo isključivo naše kozmetičke proizvode za korištenje tijekom boravka, koje naravno mogu i ponijeti sa sobom kada odlaze - kaže Snježana.
Za kraj, pitamo je kako se odlučila za prodaju putem Žutog klika, što im takva prodaja donosi, kakva su iskustva?
- Budući da imamo distribuciju putem trgovina, Hrvatska pošta nam je ponudila suradnju u obliku distribucije naših proizvoda putem Žutog klika, što smo vrlo rado prihvatili. Zadovoljni smo njegovim načinom poslovanja te interesom kupaca i sigurni smo da će se vrlo brzo taj način distribucije i povećati - zaključuje Snježana.
Odlazimo s imanja grickajući prve orahe uz razmišljanje koga uskoro povesti na odmor u sjajno uređene apartmane za osam osoba. Cijena? Doista, prava sitnica, dnevno samo 1000 kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....