Akademik Vladimir Paar još nije ni izrekao svoje zloguko proročanstvo po kojemu nam skoro slijedi mini ledeno doba i vrtoglav rast cijena hrane, a kilogram limuna na hrvatskim tržnicama i u prodavaonicama, netom prije početka sezone viroza i gripe, dosegnuo je gotovo 30 kuna, piše Slobodna Dalmacija.
U Konzumu, najvećem hrvatskom trgovačkom lancu, najskuplji je: 28,99 kuna. Podrijetlom je iz Argentine i na deklaraciji mu uredno piše da kora, usprkos vrtoglavoj mu cijeni, nipošto nije preporučljiva za konzumaciju. U Getrou je kilo žutih plodova oko 25 kuna, u Lidlu je 22, u Kauflandu i Intersparu oko 20, u Plodinama 19.
Na zagrebačkom Dolcu ga ima po 25 i po 22 kune za kilogram. Naravno da nije domaći, ali prekupci se uglas kunu da nije ni prekomorski: navodno je iz susjedne nam Italije.
Od lani, kad su se u ovo doba vrtjeli oko 10 kuna, limuni su kod nas poskupjelii gotovo triput. U odnosu na 2011. godinu, ovaj sinonim za vitamin C u prirodnoj formi kod nas je trenutno skuplji za čak 84 posto. Da ta biljka raste jedino u poplavljenim područjima, ovakvo kretanje cijena u ekstremno vlažnoj godini bilo bi donekle i razumljivo, no naša tragedija, nažalost, puno je veća od prolazne prirodne katastrofe.
To je nama sloboda tržišnog natjecanja dala: u Hrvatskoj gospodarskoj komori tumače da su poremećaji na domovinskom tržištu limuna prouzročeni kasnijim dozrijevanjem roda u Turskoj, Grčkoj i Izraelu, pa uvoznici moraju kupovati limun iz Argentine, Brazila i udaljenijih svjetskih destinacija. Ovu robu poskupljuju troškovi prijevoza, a sve to veletrgovci voćem s tržišta EU koriste za dodatno pumpanje cijena.
Neki čitavu priču dodatno obrazlažu i ruskim sankcijama na uvoz europske hrane, dok treći izlike za vrtoglave cijene traže i u navodnoj gljivičnoj bolesti koja je prepolovila urod. A gdje je u svemu tome domaći limun i domaći proizvođač, upitat će se vrli pitac neki.
Eno ga na Visu, odgovaramo, ime mu je Slavomir Raffaneli, i svim dežurnim prodavačima magle glasno poručuje da – lažu. Sve te mutne priče, tvrdi, samo su izlike trgovcima da do kraja unište domaću proizvodnju kako bi do iznemoglosti mogli nabijati cijene i svoje vrtoglave marže.
– Vidjet ćete kako će za samo nekoliko dana, kad naš domaći dospije na rod, limun u nas naglo pojeftiniti na samo četiri-pet kuna. U otkupu, ja ću ga biti prisiljen prodavati veletrgovcima za 2,90 kuna. Ista je stvar i s rajčicama, krumpirom, smokvama: kad se prodaje strano i uvozno, onda je po zlato, a kad na rod dođe domaće, onda je mukte. Njima je jedini cilj da ja uzmem pilu i “pošegam” mojih 400 stabala na Visu, jer će onda oni moći stalno uvoziti i prodavati ovaj skupi.
Taj film, međutim, neće gledati, jer kad bi se samo otok Vis prilagodio plantažnoj proizvodnji limuna, mogli bismo bez pola muke pokriti potrebe čitavoga hrvatskoga tržišta – oštar je Slavomir Raffaneli.
Ozbiljna država dodatno bi investirala i u hladnjače, napominje, i na taj način cijelu godinu kontrolirala cijenu robe. On limun smatra puno rodnijom i komercijalnijom kulturom od loze, a činjenicu da jedan pustinjski Izrael, točno upola manji od Hrvatske, nama izvozi skupe limune, drži nacionalnom tragedijom i apokalipsom.
Raffaneli je u ovoj bespoštednoj džungli od navodnoga tržišta ipak našao svoj model opstanka: prodaje izravnom poštanskom dostavom kupcu, svakodnevno diljem Hrvatske šalje na desetke paketa garantirano netretiranih, ekološki proizvedenih limuna. Za razliku od njih, tumači, uvozni limun u trgovačkim lancima okupan je u silikonskoj otopini koji na plodu zatvara pore kako se ne bi sušio i gubio vlagu, piše Slobodna Dalmacija.
Takav limun je na polici isti i nakon mjesec dana, no silikon je otrovan za čovjeka, taloži se u organizmu, i takav plod nije upotrebljiv ni za kolače ni za uranjanje u coca-colu. Zašto ga još nije zabranio Zavod za javno zdravstvo, pitanje je za više sfere, one koje bi se jako iznenadile kad bi netko uspio Eskimima prodati led, ali smatraju posve normalnim da nepoznat netko Dalmatincima uspješno prodaje svjetske limune. I to one otrovne kore, po cijeni od 30 kuna kilo!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....