Božić je vrijeme darivanja, a onda i povratka robe koju ste dobili ili nekome kupili, ali se ona na kraju nije dopala ni vama ni vašim prijateljima.
Dobra je vijest da u povijesti Europe nikad nije bilo jednostavnije vratiti neželjene darove u trgovinu, ali pritom ipak treba voditi računa o europskoj legislativi koja, ako je se čovjek pridržava, gotovo uvijek ide u korist potrošača.
Kao prvo, europski zakoni drukčije tretiraju povrat robe kupljene online i one iz trgovine, i to na način što će online kupci imati nešto liberalnije mogućnosti povrata predmeta kojim nisu zadovoljni.
EU tako propisuje da svaki kupac koji je robu kupio online, ima zakonsko pravo u roku od 14 dana od primitka robe prodavača obavijestiti da predmet želi vratiti, i to bez navođenja ikakvog razloga.
Procedura
Ta se mogućnost, naime, online kupcima pruža jer oni pri kupnji robe, za razliku od onih koji kupuju u trgovini, nisu imali mogućnost predmet dobro pregledati ili isprobati pa im Europska unija daruje dva tjedna da se ohlade.
To razdoblje od 14 dana počinje teći od preuzimanja pošiljke, ali savjet je da prodavača svakako obavijestite o povratu što prije, da u međuvremenu ne biste zaboravili i propustili zakonske rokove.
Jednom kad prodavač primi obavijest o povratu robe, EU propisuje da je kupac mora poslati natrag u roku 14 dana od datuma prijave, pri čemu to nije besplatno jer će možda morati podmiriti troškove poštarine.
Evo i primjera.
Recimo da je kupac robu koju je naručio online primio uoči Badnjaka, 23. prosinca, a potom se 4. siječnja predomislio i odlučio da predmet želi vratiti.
Istog dana o tome je obavijestio prodavača i dobio mogućnost da kupljeni predmet u roku od 14 dana, dakle do 18. siječnja, otpremi na adresu s koje je stigao.
Važno je znati da je na kupcu odgovornost sigurnog povratka robe - što onda znači da bi trebao odabrati najsigurniji način otpremanja pošiljke jer vam prodavač, stigne li slupan, za vaš predmet više neće morati vraćati novac.
Roba kupljena online
- nakon što primi robu, kupac u roku od 14 dana ima pravo obavijestiti prodavača da je želi vratiti bez navođenja razloga
- nakon što najavi povrat robe, ima još 14 dana da je poštom u komadu vrati u trgovinu i dobije povrat novca
- troškove poštarine može i ne mora snositi sam, ovisno o trgovini
- povrat online ne vrijedi za hotelski smještaj, slobodne aktivnosti definirane datumima, putne karte, otpakirani audio i vizualni sadržaj...
Personalizirano
Ipak, i pri online kupnji određena je vrsta robe izuzeta od mogućnosti vraćanja pa treba obratiti pozornost na to o kakvom je daru riječ.
Ohladiti se tako nije moguće pri kupnji hotelskog smještaja, putnih karata i ostalih aktivnosti koje se odnose na slobodno vrijeme i vremenski su određene.
Povrat neće biti moguć ni za robu koja je personalizirana ili izrađena prema specifičnom zahtjevu, a nije moguće vraćati ni audio i vizualan sadržaj ili kompjutorski software koje je potrošač otpakirao.
Isto vrijedi i za kupljene usluge koje su već otpočele prije isteka roka povrata, kvarljivu robu te usluge lutrije ili klađenja.
Zgodno je dodatno znati i da je prodavač svakom kupcu koji robu naručuje putem weba dužan dati obavijest o načinima i mogućnosti povrata robe.
Ako to nije primio ili prodavač obavijest nema istaknutu negdje na svojim stranicama - razdoblje za povrat robe produljuje se na 12 mjeseci, što je sasvim pristojan rok da odustanete od posljednje kupnje.
Za razliku od kupnje u virtualnom svijetu, onaj stvarni je nešto okrutniji pa će vam mogućnost povrata ovdje uglavnom ovisiti od prodavačima.
Naravno, Zakonom o zaštiti prava potrošača propisano je da vam je prodavač dužan zamijeniti svaki oštećeni proizvod ili vratiti novac (što god odaberete), a zamjene koje su posljedica vašeg hira varirat će od trgovine do trgovine.
Roba kupljena u trgovini
- povrat robe osiguran je u slučaju oštećenja, a ostalo varira od trgovine do trgovine
- većina trgovina omogućit će povrat robe koja nije oštećena, ali u zamjenu za novi predmet ili poklon-karticu
- rok za povrat robe u H&M iznosi 28 dana, u Zari i Mülleru mjesec, a u Ikei 90 dana
Poklon-kartica
Ako predmet niste raskupusali i nije korišten, većina trgovina dat će vam određeni rok da ga zamijenite za drugi predmet ili poklon-karticu.
Adidas u Bogovićevoj ulici, na primjer, za povrat definira rok od 14 radnih dana, švedski H&M daje dvostruko više, odnosno 28, a na Zarinim stranicama stoji da je rok za povrat mjesec dana.
I u trgovini Müller rok za povrat robe je 30 dana, a nekorišteni predmeti u Ikeu se mogu vratiti u roku od 90 dana uz predočenje računa.
Zanimljivo, ovo posljednje u mnogim trgovinama više nije obveza pri povratu predmeta, ali samo ako kupac može dokazati kad je predmet kupio.
Iz H&M-a poručuju da je robu moguće vratiti bez računa ako kupac može osigurati djelatniku da račun sam pronađe u blagajni (dakle, treba znati datum i vrijeme kad je kupio predmet), a jednaka pravila vrijede i u Zari.
Pri povratu robe u Müller izaći će vam u susret dođete li bez računa, ali jedino ako je vaš predmet neraspakiran i ima vidljivu Müllerovu deklaraciju.
Robu koju bez računa želite vratiti u Jysk rado će vam uzeti, ali će vam u tom slučaju povrat novca računati po akcijskoj cijeni vraćenog proizvoda, što znači da biste bez računa na njemu nešto mogli izgubiti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....