ZAGREB - Izrađen je novi vještački nalaz u slučaju kamioni. Predsjednica sudskog vijeća Županijskog suda Jasna Smiljanić danas ga je uručila optuženom bivšem ministru obrane Berislavu Rončeviću i njegovu pomoćniku Ivi Bačiću, kao i USKOK-ovim zastupnicima optužbe. Stranke su dobile tjedan dana da se očituju i pripreme za ispitivanje vještaka sa zagrebačkog Prometnog fakuteta. No, već nakon letimičnog pregleda novog vještačkog nalaza, na čijoj je izradi inzistirala obrana, jednima se smračilo, a druga je strana odahnula.
Tim vještaka
Već po osmijehu koji je zatitrao na licu USKOK-ove tužiteljice, te izraženoj ozbiljnosti koja se navukla na lica suprotne strane, prvenstveno bivšeg ministra, moglo se zaključiti da nalaz ide više u korist optužbe. No, to će na kraju ocjenjivati sudsko vijeće.
Obrana je cijelo vrijeme isticala da su skuplja Ivecova vozila bila bolja, dok Manovi kamioni, koje USKOK u optužnici navodi kao bitno jeftinije, nisu udovoljavali taktičko-tehničkim uvjetima koje je tražio MORH. Međutim, šesteročlani tim vještaka s prometnog fakulteta donio je jasne zaključke.
Radijus kretanja
Utvrdili su kako određena Manova vozila, u tri tražene kategorije, u cijelosti zadovoljavaju uvjete natječaja, dok su za Ivecova u svih pet kategorija pronašli nedostatke zbog kojih su ih ocijenili “nezadovoljavajućima”.
Jedan od argumenata koji su vještaci više puta istaknuli kao nedostatak Ivecovih vozila jest mogućnost korištenja tzv. NATO-ova goriva F34. Upravo nemogućnost korištenja F34 obrana je često navodila kao nedostatak na Manovim vozilima. Međutim, Man je u ponudi istaknuo da, doduše ograničeno, može koristiti to gorivo, dok tvrtka Eurokamion u ponudi uopće nije navela mogu li Ivecovi motori koristiti F34.
Stoga su vještaci i zaključili da je ponuda Eurokamiona nezadovoljavajuća. Eurokamion u ponudi nije naveo ni dimenzije vozila za određene kategorije, te je ponudio vozila u dvije skupine s preslabim motorima. Kod Ivecovih kamiona također u dvije skupine, za prijevoz ljudi i za prijevoz kontejnera, dostavljeni su nedostatni podaci u odnosu na minimalni akcijski radijus. MORH je tražio da kamioni s jednim spremnikom prelaze minimalno 600 kilometara. Eorukamion je za Ivecova vozila naveo samo da imaju spremnik od 115 litara. Bez podatka o prosječnoj potrošnji goriva vještaci nisu mogli izračunati minimalni akcijski radijus, a volumen spremnika smatrali su relativno malim.
Bacili 10,2 milijuna
Dakle, prema novom nalazu vještaka, MORH je 2004. nakon poništenja natječaja, za 34,4 milijuna kuna kupio 39 Ivecovih kamiona izravnom nagodbom od tvrtke Eurokamion, a nijedan od tih kamiona nije udovoljavao traženim uvjetima. Da se pregovaralo s ponuđačem Manovih vozila, isti broj kamiona, od kojih je dio u potpunost zadovoljavao uvjetima, MORH je mogao uštedjeti najmanje 10,2 milijuna kuna. Za oko dva milijuna kuna bili su povoljniji i kamioni Mercedes Unimog, koji su također, prema nalazu vještaka, dijelom zadovoljavali tražene uvjete.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....