Ministarstvo obrane uplatilo je nedavno ukrajinskom zavodu Ukrspecexport prva novčana sredstva za remont i modernizaciju MiG-ova 21.
Nakon što je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo preuzelo 6 aviona MiG 21, ukrajinskom je zavodu plaćeno 56 milijuna kuna, doznaje Jutarnji list u Ministarstvu obrane. Ukrajincima je ukupna isplaćena svota umanjenjena za 2,173 milijuna kuna na ime penala zbog kašnjenja u isporuci aviona.
Rok istekao 1.1.2014.
Naime, tih šest aviona trebalo je biti isporučeno do kraja 2013. godine, a radovi su završeni tek nedavno. Prema ugovoru, MORH je penale mogao naplatiti najviše do 3 posto ukupnog iznosa ugovora. Ukupna vrijednost ugovora je 139,2 milijuna kuna, što znači da je MORH zasad platio nešto manje od polovice ugovorenog iznosa.
Među 6 predanih i plaćenih aviona je i 5 aviona koji su kupljeni od ukrajinskog zavoda, a nekada su pripadali Ratnom zrakoplovstvu Jemena. U ovom trenutku u Hrvatskoj je 11 MiG-ova. Šest ih je predano Ratnom zrakoplovstvu, a pet ih je još na testiranju.
Jedan avion još je u Ukrajini i, prema neslužbenim informacijama, trebao bi uskoro krenuti prema Hrvatskoj. Prema ugovoru s ukrajinskim zavodom, svi avioni trebali su biti završeni do kraja lipnja ove godine, a u MORH-u su odavno prestali procjenjivati kada bi mogao biti završen cijeli posao.
Krivcem za kašnjenje proglašena je češka tvrtka ČLS koja je ugrađivala novu navigacijsku opremu. Dodatno kašnjenje prouzročila je i ratna situacija u Ukrajini zbog koje se testiranja na remontiranim avionima provode u Hrvatskoj, a ne, kako je predviđeno, u Ukrajini.
Osim toga, prilikom testiranja u zraku na prvih pet sklopljenih aviona pojavljivala su se odstupanja na radaru, sustav za identifikaciju neprijateljskog aviona nije funkcionirao kako treba, a bilo je i curenja goriva iz spremnika. Zbog toga je bilo i sukoba između ruskih inženjera i predstavnika Ratnog zrakoplovstva koji su odbijali preuzeti takve avione.
Jemenski kontingent
Problemi su se pojavljivali na tzv. jemenskim avionima i bilo je potrebno nekoliko mjeseci da se riješe. Potom se pojavio problem oko dva motora koji su remontirani u rumunjskom Aerostaru. Motori su poslani u Ukrajinu kako bi se utvrdilo njihovo stanje i Ukrajinci su utvrdili da motori nisu dobri, dok su Rumunji tvrdili suprotno pa su motori ponovno poslani u Rumunjsku na ispitivanje.
Piloti nezadovoljni
Ni taj problem još nije riješen. Iako u MORH-u i dalje tvrde da su zadovoljni poslom koji su obavili Ukrajinci, u vojsci sumnjičavo vrte glavom.
“Ne možeš na starog konja staviti moderne potkove i očekivati da će trčati kao nov. To jednostavno ne ide”, tvrde naši sugovornici iz vojske. No, i oni su svjesni da je u danim okolnostima alternativa bilo gašenje borbenog zrakoplovstva, a takvu odluku nitko od odgovornih u državi nije želio potpisati.
Što sve nije valjalo sa servisiranim avionima
- Navigacijska oprema koju je ugrađivala češka tvrtka ČLS nije radila, pa su avioni zbog toga kasnili nekoliko mjeseci
- Prilikom testiranja prvih pet sklopljenih aviona utvrđena su odstupanja na radaru
- Sustav za identifikaciju neprijateljskog aviona nije funkcionirao
- Na nekim je avionima iz spremnika curilo gorivo
- Dva motora nisu radila pa su poslani na remont u Rumunjsku. Otamo su ih pak poslali u Ukrajinu, a Ukrajinci su ih vratili u Hrvatsku uz obrazloženje da i dalje ne rade
- Ratno stanje u Ukrajini dodatno je usporilo isporuku aviona koji su u Hrvatsku morali putovati dužim putem izbjegavajući ratna područja, a probni letovi, umjesto u Ukrajini, kako je bilo ugovoreno, obavljeni su i još se obavljaju u Hrvatskoj
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....