Mislili ste da je, kad izlazite iz EU, dovoljno isključiti mobilne podatke kako vas operateri ne bi opljačkali u roamingu?
Oh, kako ste bili u zabludi - pa naravno da nije, a to je na svojoj koži iskusila i jedna čitateljica koja je tijekom svibnja nekoliko dana boravila u BiH.
Kaže - isključila je mobilne podatke prilikom ulaska u avion u zagrebačkoj zračnoj luci na dan polaska te ih opet uključila na povratku u zemlju. Bila je tamo nekoliko dana, na internet se spajala samo preko Wi-Fija, nije telefonirala, a maksimalno što je napravila dodatnog troška bile su dvije SMS poruke koje nije mogla izbjeći.
No, stigao joj je od operatera račun za svibanj, kad u njemu iznenađenje.
Kaže - roaming, prijenos podataka, količina 5, utrošeno 3,27 megabajta - sve zajedno 10.45 eura bez, odnosno 13.31 eura s PDV-om.
"Nije mi bilo jasno na što se to odnosilo, pa imala sam isključene mobilne podatke i nisam se uopće služila internetom mimo Wi-Fija. Pokušavala sam se sjetiti jesam li na nešto zaboravila, ali nije bilo nikakva objašnjenja", kaže naša čitateljica, koja se odmah operateru obratila s prigovorom i zatražila da joj objasne na što se naplata odnosi.
Na njeno iznenađenje, odgovor operatera stiže već dan kasnije, i to s lijepim vijestima - uvažen joj je prigovor te od računa odbijen trošak od 13.31 eura, usprkos činjenici da je prijenos podataka doista ostvaren, iako je čitateljica imala isključene mobilne podatke.
E sad, kako je to uopće moguće?
Iz operatera su objasnili kako je za prijenos podataka o roamingu "krivac" 4G mreža te da operater, tvrde, na tu naplatu nema nikakav utjecaj.
"Prilikom ulaska u mreže stranih operatora, pristupom svakoj od njihovih mreža šalje Vam se obavijest na kojoj ste mreži te cijena naplate usluga. Sporna naplata odvija se zbog samih karakteristika i tehničkih uvjeta 4G (LTE) mobilnog signala koji koristite. SIM kartice koje su spojene na 4G mrežu vidljive su u podatkovnim sesijama, iako su mobilni podaci u uređajima korisnika ugašeni. Prilikom spajanja na bazne stanice događa se prijenos podataka od nekoliko bajtova, na koji ne možemo utjecati, s obzirom na to da se minimalne količine podatkovnog prometa na 4G signalu koriste i prilikom glasovnih poziva, iako su mobilni podaci ugašeni", stoji u odgovoru na reklamaciju.
Slično su nam potvrdili i u HAKOM-u, pojašnjavajući kako problem nastaje s korisnikovim sesijama koje budu pokrenute prije i završene nakon ulaska u roaming, prilikom čega dolazi do registracije manje potrošnje podataka prilikom povezivanja na stranu mrežu, unatoč tome što je korisnik prije ulaska u roaming uključio postavku zabrane podatkovnog prometa u roamingu.
"Naime, prije spomenute sesije ostaju ‘otvorene‘, neovisno o tome što je ulaskom u roaming korisnikov telefon prestao koristiti podatkovnu vezu te se ponekad događa da poslužitelj korištene aplikacije ili aplikacija šalje određene podatke prema korisnikovom telefonu. Riječ je o servisnim informacijama instaliranih aplikacija, koje u pozadini, bez našeg znanja, zaprime podatke, i tek tada dolazi do prekida sesije jer je postavljena prije spomenuta zabrana", pojašnjavaju ih HAKOM-a.
Na sreću, postoji način kako korisnik to može izbjeći, naravno, ako je prethodno uopće znao da je takva vrsta naplate podataka moguća.
Naime, pojedini mobiteli imaju mogućnost odabira korištenja 3G mreže kod koje ne dolazi do takvih poteškoća pa je u opcijama telefona, prije ulaska u roaming, bitno odabrati 3G mrežu, i tek nakon toga ugasiti mobilne podatke, kako bismo se zaštitili.
Ako mobitel nema tu opciju, opcija je prije ulaska u roaming napraviti restart telefona i potom ugasiti mobilne podatke, kako bi korisnik bio siguran da mu u pozadini neće ostati aktivirane aplikacije koje koriste promet.
Potencijalne uštede su velike - naime, 1 MB podatkovnog roaminga u BiH košta 6,5 eura, pa se isplati malo prokopati u postavkama mobitela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....