Jedan od najpopularnijih brendova kada je u pitanju hrana za bebe, HiPP, odlučio je plasirati proizvod s promijenjenim receptom za istočnu Europu, nakon što je istraživanje pokazalo kako hrana za to tržište sadrži manje povrća i omega-3 masnih kiselina od hrane namijenjene zapadnom tržištu, piše britanski Guardian.
Novo istraživanje koje je nadzirala Hrvatska agencija za hranu ističe značajnu razliku između HiPP-ove hrane koja se prodaje u Hrvatskoj i u Njemačkoj.
Naime, 38 posto proizvoda koji se nalazi na njemačkom tržištu sastoji se od mrkve i krumpira te 15 posto riže. Na hrvatskom tržištu pak isti proizvod sadrži samo 24% mrkve i 21 posto riže.
Nije razlika samo u sastojcima, već i u boji i okusu - kao i u količini ulja od repice koje sadrži omega-3 masne kiseline koje su važne za rast djece.
Istraživanje je provedeno nakon pritužbi hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan da multinacionalne kompanije varaju kupce u istočnoj Europi godinama i prodaju im lošije proizvode od onih namijenjenih Zapadu.
Glasnogovornica HiPP-a kazala je kako je sastav proizvoda jasno označen na staklenci, no kako žale zbog javne rasprave koja se razvila oko drugačijih recepata u različitim europskim zemljama, a koja može dovesti do pogrešnih zaključaka. Stoga su, kaže, u idućih par mjeseci odlučili promijeniti recept za kašicu s rižom i mrkvom te ga poistovjetiti s onim u Njemačkoj.
Također, tvrdi kako je kompanija proteklih godina promijenila recept u Njemačkoj kako bi se zadovoljile želje tamošnjih kupaca, dok istu proceduru nisu primijenili i u Hrvatskoj.
- U Hrvatskoj je originalni recept vrlo popularan zbog jednostavnih sastojaka i zato ih dosad nismo mijenjali - kazala je glasnogovornica.
Ovaj test hrane za djecu bio je dio šireg istraživanja u Hrvatskoj, Bugarskoj, Mađarskoj, Slovačkoj i Sloveniji. Hrvatska studija koja je predstavljena Europskom parlamentu otkrila je kako niz proizvoda na istoku Europe sadrži drugačije sastojke u odnosu na one na Zapadu i kako je kvaliteta tih proizvoda lošija, uključujući Nutellu i deterdžent za pranje rublja Ariel.
Primjerice, Nutella u Hrvatskoj zadrži sirutku u prahu i manji postotak mlijeka u prahu, dok isti proizvod u Njemačkoj sadrži samo mlijeko u prahu. Također, zamijećena je značajna razlika u boji, a proizvod s hrvatskih polica se puno teže razmazuje na istoj temperaturi od Njemačkog.
Njemački Ariel pak puno efikasnije pere na niskim temperaturama (40°C), a razlika, iako manje uočljiva, postoji i na temperaturi od 60°C.
Biljana Borzan, međutim, ponajviše je bila razočarana drugačijom hranom za bebe.
- Ovo je zaista tužan primjer - kazala je.
- Također, saznali smo i da su sastojci Coca-Cole jeftiniji za hrvatsko tržište, a krajnja cijena ista. No, možete izabrati da ne pijete Colu. Ipak, kad se radi o dječjoj hrani, roditelji vjeruju HiPP-u. Stvarno sam bila razočarana kad sam to vidjela - kazala je.
Većina prozvanih kompanija odgovorila je kako su razlike nastale jer su odgovarali na lokalne želje i kako nisu namjerno varali kupce.
No, Borzan tvrdi kako HiPP nije mijenjao recept u Hrvatskoj jer je originalni bio 'vrlo popularan'.
- Njihovo objašnjenje je smiješno. Kažu da proizvod mijenjaju prema preferencijama lokalnih kupaca. A ja pokušavam zamisliti kako su proveli to istraživanje: Jesu li bebe pljuvale kašice? Tako znaju koji je recept bolji? Također, nisam sigurna da je ijedna beba probala kašicu i rekla da želi manje Omega-3.
- Ljudi ovo vrlo emotivno shvaćaju. Dok šećem svog psa, zaustavljaju me i govore mi da ne odustajem od ove borbe. Nije samo važno ima li neki proizvod više kakaa ili kako hrana izgleda, ljudi se jednostavno ne vole osjećati kao građani drugog reda. To je važno u Europskoj uniji koja se diči jednakošću - kazala je Borzan koje je pozdravila odluku HiPP-a da promijeni recept za hrvatsko tržište.
- Ovo je velika pobjeda za mene i za hrvatske potrošače. Uspjeli smo zaštititi najranjivije, malu djecu, od plasiranja drugorazrednog proizvoda koji je manje zdrav - zaključila je.
Glasnogovornik Ferrera, proizvođača Nutelle, za Guardian kaže da može jamčiti da se u Hrvatskoj prodaje Nutella proizvedena po visokim standardima kakva se prodaje u ostatku svijeta.
- Kao globalna kompanija, imamo mnogo tvornica u različitim državama, ali uvijek jamčimo istu kvalitetu svugdje, navodi glasnogovornik.
U Procter & Gambleu, proizvođaču Ariela, ističu da su njihovi proizvodi različiti u pojedinim regijama kako bi se prilagodili preferencijama lokalnog stanovništva, ali opovrgavaju rezultate Hrvatske agencije za hranu.
- Ne slažemo se s načinom na koji se pristupilo testiranju i izvještavanju o rezultatima kvalitete Ariela. Konkretno, dva praška koja su testirali osmišljena su za različite potrebe pa su izvedena dva vrlo različita zaključka. Uspoređivanje dvaju različitih proizvoda kršenje je osnovnog standarda na temelju kojeg bi se neko istraživanje moglo smatrati profesionalno provedenim, navode u Procter & Gambleu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....