VELIKA ŠKRTICA

Müller ima ozbiljan problem: Zašto na svoje artikle lijepi deklaracije s netočnim podacima?

Na originalne deklaracije lijepe nove, prevedene na hrvatski, ali na njima pišu netočne vrijednosti - kalorije ili količine šećera

Trebala je to biti pozitivna priča, ali kako je naše tržište ipak još u kaosu, pretvorila se u novo upozorenje za potrošače, ali i trgovce i proizvođače koji i dalje nepropisno izvještavaju građane o svojim proizvodima.

Naime, krenuli smo u trgovinu Mueller provjeriti koliko su točne tvrdnje da su proizvodi koji se ovdje prodaju kvalitetniji od istih proizvoda kod drugih trgovaca, ali se time nismo uspjeli pozabaviti jer su nas potpuno zbunile Mullerove deklaracije.

Točnije, riječ je u nutritivnim deklaracijama koje Mueller za neke proizvode stranih proizvođača prevodi na hrvatski te lijepi na pozadinu ambalaže, nerijetko preko originalne tablice s nutritivnim vrijednostima.

Pa smo tako kupili Lindtovu gorku čokoladu s 85 posto kakaa i pogledali nutritivnu deklaraciju koja je doista drugačije od iste čokolade u Konzumu ili Delicijama – piše da ima manje kalorija, drugačiji su udjeli šećera, masnoća, soli...

image

Na deklaraciji na čokoladi Lindta piše da ima 558 kalorija, 46 gr masti, 12 gr šećera i 0.07 soli, no ispod je navedena 31 kalorija više, kao i 47 gr masnoće, 13 gr šećera više...

No, problem je nastao kad smo otkrili da je deklaracija zalijepljena preko originalne deklaracije proizvođača te da se one u potpunosti razlikuju.

Nova deklaracija tvrdi da čokolada ima 558 kalorija, 46 grama masti, 12 grama šećera i 0.07 soli, no ispod su stajale posve drukčije tvrdnje proizvođača – 31 kalorija više, 47 grama masnoće, 13 grama šećera, 0.04 grama soli.

Istina, i ta originalna deklaracija drugačija je od one u Konzumu i moguće da je proizvod objektivno puno bolji – ali odakle su se pojavile ove nove nutritivne vrijednosti i kako je uopće moguće da se preko originalne deklaracije lijepi nova, posve drugačija?

Mislili smo da je greška pa smo stali pregledavati druge proizvode - no uspostavilo se da u Muelleru zbilja imaju problem s pogrešnim deklaracijama.

Naime, u deset minuta pronašli smo još šest proizvoda s pogrešnim kalorijskim informacijama, a situaciju smo za svaki slučaj provjerili u još jednom Muellerovom dućanu gdje smo zatekli isti problem.

Na Rittersport Marzipanu tvrdi se da na 100 grama ima 479 kalorija, a kad se makne dodana deklaracija ispod stoji 496 kalorija, za Pringles Original hrvatski Mueller tvrdi da ima 514 kalorija, a proizvođač deklarira 534, a ima i primjera gdje su trgovci proizvodima povisili kalorijske vrijednosti u odnosu na stvarno stanje.

image

Na Rittersport Marzipanu tvrdi se da na 100 grama ima 479 kalorija, a kad se makne dodana deklaracija, ispod piše 496 kalorija

Najdrastičniji primjer su Baileys mini delights koje prema tvrdnjama proizvođača imaju 500 kalorija na 100 grama, a naknadno zalijepljena deklaracija kaže da ih je puno više, 570.

I ostale vrijednosti kod ovog su proizvoda nestvarno povećane – umjesto 30 grama masnoće, koliko proizvod doista ima, trgovac deklarira čak 40.7, a povećao je i udio soli.

Kako pronalazimo više primjera proizvoda na kojima su kalorije uvećane, odustajemo od teorije prema kojoj bi trgovac namjerno mijenjao vrijednosti da ih napravi primamljivima potrošačima, ali stvar je problematična čak i ako je pitanje nemara.

Prema postojećim pravilima, pretpakirana hrana na sebi obavezno mora imati informacije o nazivu, zemlji podrijetla, sastav i nutritivnu deklaraciju, a te informacije moraju biti razumljive i točne te se, pazi sad ovo, ne smiju mijenjati ako bi time krajnjeg potrošača mogle dovesti u zabludu ili na bilo koji drugi način smanjile razinu njegove zaštite.

Suočili smo s time i trgovca te mu poslali primjere pogrešnog deklariranja te zamolili objašnjenje iz kojeg se razloga ovo dešava, a njihov odgovor, u kojem nisu konkretno odgovorili na naša pitanja, prenosimo u cijelosti.

”Vaš upit nije ostao nezamijećen te je isti proslijeđen na odgovorne osobe kako bi mogli poduzeti potrebne mjere i provjeriti cjelokupnu situaciju vezanu uz deklaracije spomenutih artikala. Kvaliteta i usluga su temelj naše poslovne filozofije te nam nikako nije u interesu imati nezadovoljne kupce, nego kupce koji se iznova vraćaju i biraju naš asortiman. Još jednom koristimo priliku kako bi uputili isprike zbog cjelokupne situacije”, poručili su iz Muellera.

S problemom pogrešnog deklariranja potom smo suočili i Državni inspektorat kojeg smo načelno pitali smiju li trgovci mijenjati originalne deklaracije, no oni su nas uputili na Ministarstvo poljoprivrede iz kojeg do zaključenja broja nažalost nismo dobili odgovor.

Reagirali su stoga iz Udruge Potrošač iz koje poručuju kako je riječ o zavaravanju potrošača koje bi po svoj prilici trebalo biti nadzor nekog inspekcijskog tijela.

”Takve stvari se ne smiju raditi i ako se deklaracije prevode, one trebaju po pitanju vrijednosti biti istovjetne originalu te prevedene od riječi do riječi. Trgovci bi na takve stvari trebali posebno paziti zbog velikog broja potrošača kojima su nutritivne deklaracije bitne jer su moguće na posebnim režimima prehrane ili boluju od nekih bolesti zbog koji moraju paziti na pojedine namirnice te kontrolirati njihov unos”, kazao je predsjednik Udruge Igor Vujović.

Sve ovo dolazi u situaciji u kojoj potrošači već sami po sebi imaju slabe navike praćenja deklaracija pa je doista nezgodno da oni rijetki koji to čine, zapravo ne mogu biti sigurni u njihovu ispravnost.

Prema istraživanju koje je prije nekoliko godina radila Hrvatska agencija za hranu, samo 34 posto građana izjasnilo se da redovito ili uglavnom čita deklaracije, a njih 25 posto kaže da to ne čini uopće.

Zanimljivo, samo njih devet posto izjasnilo se da čita nutritivnu deklaraciju.

S obzirom na točnost ovih vrijednosti, možda i bolje...


Imate prijedlog za Veliku škrticu?

Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 12:17