Na meti su svakodnevnih kritika kao 'kante' koje onečišćuju akvatorij fekalijama, otpadom i ispušnim dimovima iz brodskih dimnjaka, a prava je istina sasvim drugačija. Jedna mala barka mnogo je veći zagađivač od gorostasa kakav je TUI-ev kruzer Mein Schiff 6, gdje su znatiželjnici naokon iz prve ruke doznali kako se morska voda koja se u brod uzima osmozom pročišćava do - pitke vode. Vidjeli su I kako tehničke vode sivi i crne tankovi gotovo sasvim čiste napuštaju brod nakon što su prošle nekoliko stupnjeva sustava pročišćavanja sve do bakterijske razine organske razgradnje u biotankovima koje se na kraju uništavaju ultravioletnim zrakama.
Mein Schiff 6 najnovijii je od TUI-evih sedam brodova i jedan od najnovijih u svjetskoj floti na kojem je zaštita okoliša, reciklaža i smanjivanje otpada na najvišoj razini. I baš je takav uplovio u Dubrovnik.
O svim detaljima rada postrojenja ovog 'eco friendly' plovećeg hotela govorila je časnica za sigurnost i okoliš Ivana Zore, Splićanka, inženjerka brodogradnje koja je posao u brodogradilištu zamijenila radom na brodu.
Gosti ovog kruzera su uglavnom s njemačkog tržišta, posada u strojarnici većinom Grci. Časnica zaštite okoliša Zore objašnjava kako rade brodski eko-sustavi kroz pogone gdje se razdvajaju, spaljuju i spremaju za zbrinjavanje svakodnevne tone otpada koje proizvede više od 3000 ljudi na brodu.
- Karton se preša za recikliranje, staklo se separira po bojama i mrvi, konzerve se prešaju, posebni su kontejneri za opuške, baterije, upaljače, kuhinjsko ulje se prikuplja za recikliranje koje se predaje ovlaštenim tvrtkama - pojasnila je Zore.
Njen je posao da nadzire i sve operacije u strojarnici, od klimatizacijskog sustava, do pročišćavanja vode, transfere goriva.
- Brod ima dvije neovisne strojarnice, i poseban sustav koji prolazi cijelim brodom od motora do dimnjaka koji ispire ispušne plinove morskom vodom. Pratimo vodu koja ispire sustav i emisije postotka sumpora. Planira se do 2020. godine odrediti obaveznu emisija plinova za brodove, a mi već sada emitiramo samo 0,1% sumpora. Što se tiče vode koja ispire sona prije povratka u more prolazi kroz ni pročišćivača gdje mi nadziremo niz parametara čistoće koliko je čestica i kakav je ph mora, kemijski sastav. Što se tiče emisija plinova brod je potpuno čist, a što se tiče tretiranja otpadnih voda tu imamo najsofisticiraniji sustav kakav nemaju ni mnogi gradovi - rekla je Zore koja je uz Dubrovkinju Gabrijelu Malabašić, kapetanice za posadu, predstavnica Lijepe naše među brodskim osobljem.
Clia pomaže
Kruzing industrija uvelike ulaže u nove tehnologije zaštite mora, smanjivanje otpada i prihvaća sve 'čišće' propise kako bi smanjila emisiju štetnih plinova za 40 posto do 2030. u odnosu na 2008. godinu, a o posvećenosti kruzing kompanija održivosti okoliša i destinacija koje posjećuju kruzeri govorila je Maria Deligianni predstavnica, Cliae za istočni Mediteran, Međunarodnog udruženja udruženja kruzing kompanija.
Upravo će ona biti posrednik između Cliae i Grada Dubrovnika na zajedničkom projektu analize održivosti Dubrovnika kao kruzing destinacije, a koji će provoditi Globalno vijećo za održivost turizma.
Međunarodno cruising udruženje Clia će financijski I logistički pomoći gradu Dubrovniku, da temeljem kriterija koje je postavio UN, ustanovi koje su mjere koje treba poduzeti kako bi se omogućilo održivo upravljanje turizmom u gradu u budućnosti. Sve članice Cliae od iduće godine morat će po međunarodnim pravilima koristiti gorivo koje sadrži samo 0,5 posto sumpora, odnosno koristiti tehnologije pročišćavanja plinova ili alternativne izvore energije kao što je LNG. Stoga se ulaže više od 22 milijarde dolara u tehnologije čišćeg goriva i nove energije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....