Otok Kaprije, poznata oaza mira, smješten je na središnjem dijelu šibenskog otočja. S kopnom je povezan trajektnom linijom i subvencioniranom brzobrodskom linijom koja prosječno vozi dva do tri puta dnevno. Unatoč trajektnoj povezanosti, osobni automobili ne smiju na otok zbog nerazvijene infrastrukture. Na otoku postoje samo manje i uske ceste. Iz tog razloga, ljetovanje na Kapriju privlači brojne goste iz drugih zemalja. Ove sezone, otočani su se našli u problemima. Portalu Pomorac.hr javio se čitatelj, stanovnik otoka Kaprija (podaci poznati redakciji), nezadovoljan kao i svi otočani trenutnom situacijom na otoku.
Naime, projekt ”Izgradnja trajektnog pristana u luci Kaprije”, sufinanciran od Europske unije iz Kohezijskog fonda sa skoro 20,5 milijuna kuna, stanovnicima otoka Kaprija trenutno stvara velik problem. Početak zemljanih radova i dolazak teške mehanizacije na otok uzrokuju veliku buku i zagađenje. Ovaj scenarij očekivao se početkom 2021. godine, no neslužbeno se doznaje kako su od dugog perioda zvanog ”iza nove godine” radovi započeli tek krajem lipnja, i to u noći.
Zašto se nije radilo preko zime, dok još nema gostiju koji će umjesto mira i lijepe uvale na Kapriju morati slušati buku i gledati muljevito more?
”Buka je od bagera, kopa se, buši se… Ogromni oblaci prašine konstantno su prisutni na plaži, a onečišćuju i kuće u blizini. Prozori, vrata, odjeća na sušilu, ležaljke, brodovi, bicikli…, sve je prašnjavo”, govori čitatelj.
Jedna vrlo važna činjenica je da je na otoku voda skupa i nije toliko dostupna. Otok nije umrežen u regionalni sustav vodoopskrbe Šibensko-kninske županije, odnosno sjeverno-dalmatinski vodoopskrbni sustav. Voda se osigurava prikupljanjem kišnice u vlastitim vodospremama (gusternama), odnosno u sušnom razdoblju dopremom brodovima vodonoscima. Otočani se pitaju zašto su radovi u punom jeku sad kad je ”srce sezone”. Većina živi od turizma, a prošla godina im nikako nije išla u prilog.
Portal Pomorac.hr kontaktirao je ravnateljicu Lučke uprave Šibensko-kninske županije, gđu Jadranku Fržop, dipl.iur.
”U ovom trenutku ne mogu reći kojom dinamikom će se izvoditi projekt, ali ne mislim da ćemo ga zaustavljati. Prije svega, mislim da smo svi zadovoljni što je projekt napokon moguće izvesti. Ulažemo sve napore kako bi izvođenje radova što manje ometalo turističku sezonu otoka. Projekt je europski i traži svoju dinamiku, ima svoje kontrole i sustav nadzora. Svjesna sam da se te stvari teško mogu pomiriti, ali upravo iz tog razloga svake srijede smo na otoku i radimo koordinaciju izvođenja radova kako bi negativan utjecaj bio što manji”, rekla je.
Prije neki dan u moru se pojavilo i onečišćenje. Neslužbeno se doznaje da je na teren pozvana Lučka kapetanija i utvrdilo se da je brod koji donosi materijal za nasipanje izbacio svoje smeće u more. Koga pitati da se radovi prolongiraju dok ne završi sezona? Komentar je zatražen i od gospodina Gustava Červara, dipl. ing. građ., višeg stručnog suradnika ureda ravnatelja LUŠKŽ.
‘‘Radovi su financirani iz sredstava EU. Zakon kaže da su radovi koji su od važnosti za RH prioritetni i za takve vrste radova izuzeća po pitanju radova u tijeku sezone ne postoje. Grad Šibenik izdao je dopuštenje za izvođenje radova tijekom sezone. Ukoliko Grad dopuštenje povuče, gradilište će biti zaustavljeno”.
Neslužbeno se doznaje i da se za koji dan planira i postavljanje pilota. Velikih cijevi cca 2 metra širine.
”Bušit će se, minirati, kopati… Svi ostaci ići će u more. Puno je zemlje koja će zamutiti cijelu uvalu. To što se ne radi o zagađenju naftom ili fekalijama ne umanjuje činjenicu da nitko neće rado zaplivati u muljavom moru smeđe boje”, govori čitatelj.
”Radi se od ujutro od 8 do 5, 6 popodne. Kuće se tresu od bušenja, buka nije nesnosna, ali je ipak buka. Na početku se radilo i do iza ponoći. Ljudi s plaže bježe u kuće i zbog buke i zbog prašine. Uz to, more je puno komada drva, plastike i zemljanih tragova”, dodao je.
Uz sve navedeno, na fotografijama koje je portalu Pomorac.hr poslao čitatelj vidljivo je kako se brod vezao za stablo koje se nalazi u dvorištu jednog otočanina. Kako doznaju, bez upita i dozvole. Prolaz ovim putem je onemogućen i postavlja se pitanje otkud uopće ideja za takav jedan potez. Tko nadzire izvođenje radova? Za komentar su pitali ravnateljicu LUŠKŽ, gđu Fržop.
”Nisam o tome obaviještena i apsolutno to ne podržavam. Žao mi je zbog nastale situacije i nastojat ćemo je riješiti u što je moguće kraćem roku. Također, pozivam sve otočane da nam se slobodno obrate direktno u Lučku upravu ukoliko naiđu na problem”.
Komentar je dao i gospodin Červar: ”Ne vidim razloga za takav potez. Činjenica je da ne postoji uređena riva gdje bi se ovaj brod mogao vezati, no svakako ne podržavamo ovakve akcije. S naše strane, upozorit ćemo izvođače radova i putem nadzornog inženjera i putem šefa gradilišta. To stvarno nije u redu. Također, želim se zahvaliti što ste me kontaktirali i ukazali nam na problematiku o kojoj nismo bili obaviješteni. Nastojat ćemo što ažurnije ovu situaciju riješiti i spriječiti nastajanje novih”.
Unatoč krizi, otok se puni gostima, restorani su otvoreni i sve izgleda kao dobra sezona, ali hoće li ovi radovi to uništiti?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....