Prosinac se pokazao kao mjesec željeznice i konačnog pretvaranje riječi u djela kad su u pitanju veliki projekti u tom segmentu infrastrukture. Već nekoliko godina slušamo o milijardama kuna i eura koji će biti uloženi u katastrofalnu mrežu željeznice.
Tlapnje političara
O stanju željezničke infrastrukture možda najbolje govori pokazatelj 58,2 kilometara na sat, koliko iznosi prosječna brzina kojom voze vlakovi u Hrvatskoj. Od nas u Europi lošiji su samo Srbija, BiH i Crna Gora. No sve do sada tvrdnje o svjetlijoj budućnosti željeznice zvučale su kao prazna tlapnja političara. Međutim, ovog mjeseca dogodio se preokret.
Prvo je nakon 50 godina u promet puštena jedna nova pruga u Hrvatskoj. Od Gradeca do Sv. Ivana Žabnog. Onda je u Vukovaru potpisan ugovor sa španjolskom tvrtkom Comsa o nadogradnji i elektrifikaciji pruge Vinkovci - Vukovar. Uslijedio je, osam(!) godina nakon pokretanja projekta, odabir turske tvrtke Cengiz za izvođača radova na dionici pruge Križevci - Koprivnica - državna granica da bi na kraju bio potpisan ugovor težak 2,7 milijardi kuna kojima Europska unija sufinancira gradnju dionice nizinske pruge od Hrvatskog Leskovca do Karlovca.
Hrvatska država, Europska unija i Svjetska banka u sljedećih deset godina u projektiranje, obnovu i nadogradnju željezničke infrastrukture trebali bi uložiti više od tri milijarde eura. Riječ je o 18 projekata koji su u različitim fazama realizacije od kojih je pruga Gradec - Sv. Ivan Žabno dovršen. Mi smo izdvojili 11 projekata. Njih sedam nalazi se na međunarodnom Mediteranskom koridoru koji treba spojiti Rijeku s Baltikom. Hrvatski dio tog koridora podijeljen je na dio od Zagreba do Rijeke poznat kao nizinska pruga i dio od Zagreba do Botova odnosno do granice s Mađarskom. Riječ je o 250 kilometara pruge od koje je samo 22 kilometra dionice od Zagreba do Dugog Sela dvokolosiječno i elektrificirano.
Procijenjena vrijednost modernizacije i gradnje ovog pravca je oko 2,6 milijardi eura, u što nije uključena modernizacija čvorišta Zagreb.
Ostale dionice na ovom pravcu su u različitim fazama izvođenja. Radovi se izvode na 38,2 kilometra dionice Dugo Selo - Križevci. Završetak radova kasni oko dvije godine.
Nizinska pruga
Ostalih šest dionica je u različitim fazama realizacije. Na nizinskoj pruzi za Hrvatski Leskovac - Karlovac potpisan je ugovor o sufinanciranju i kreće natječaj za izvođača radova, a za ostale dionice u tijeku je izrada studijske dokumentacije. To se odnosi na najtežu i ekstremno skupu dionicu od Karlovca do Škrljeva. Riječ je o oko 150 kilometara dionice čija bi gradnja mogla stajati oko 1,5 milijardi eura. Ovisno hoće li biti odabrana južna ili sjeverna varijanta dionice, sjeverna, Kupska, dugačka je 150 kilometara od čega je 61 kilometar tunela i mostova. Južna, Drežnička, duga je 170 kilometara s 45 kilometara tunela i mostova. Zasad nije poznato hoće li ta dionica biti dana u koncesiju ili će Europska komisija ipak, u strahu od kineskog kapitala, donijeti odluku o sufinanciranju ovog projekta.
Financiranje EU za Hrvatsku je povoljnije jer to ne utječe na rast javnog duga. U slučaju davanja pruge u koncesiju kineska kompanija bi je gradila i financirala, ali uz davanje državnih jamstava u visini od oko 1,5 milijardi eura. A to si država teško može dopustiti. Za dionicu Škrljevo - Rijeka - Jurdani ishođena je lokacijska dozvola, a glavni projekti su u izradi, što je EU sufinancirala sa 8,5 milijuna eura. Za čvor Zagreb u tijeku je definiranje konačnog rješenja. Prema projekcijama, cijela pruga trebala bi biti završena do 2030. godine.
Putnički prijevoz
Drugi važan međunarodni pravac je pruga Zagreb - granica sa Srbijom. Na tom dijelu dosad su modernizirane dionice Vinkovci – Tovarnik – državna granica i Okučani – Novska. U tijeku je projektiranje obnove i dogradnje dionice Dugo Selo – Novska. Procijenjena vrijednost radova za ovu dionicu je 580 milijuna eura. U izradi je i projektna dokumentacija za modernizaciju dionice Okučani – Vinkovci.
Osim gradnje dionice Dugo Selo - Križevci, realiziraju se još dva projekta. U sklopu modernizacije i elektrifikacije željezničke pruge Zaprešić – Čakovec u tijeku su radovi na dionici Zaprešić – Zabok.
Riječ je o dionici pruge regionalnog karaktera koja ima važnu ulogu u putničkome prijevozu na području zagrebačke aglomeracije. Vrijednost radova koje izvodi tvrtka Swietelsky je 529 milijuna kuna, a planirani rok završetka je kraj 2021. godine.
Drugi važan projekt je rekonstrukcija i proširenje kapaciteta teretnog kolodvora Rijeka Brajdica.
Radovi obuhvaćaju potpunu rekonstrukciji postojećih devet kolosijeka te proširenje željezničkog tunela Sušak u dužini 423 metra. Ukupna vrijednost radova je 35,6 milijuna eura. Ovaj projekt iznimno je važan za proširenje kapaciteta Luke Rijeka.
S ovim i još nekoliko dodatnih projekata Hrvatska bi u sljedećih 10 godina trebala konačno dovesti u red svoju željezničku infrastrukturu i omogućiti da se po njenim prugama putnici voze brzinom od 160 kilometara na sat.
Najduža pruga koštat će 450 milijuna eura
Dugo Selo – Križevci:
Dužina: 38,2 kilometara
U tijeku radovi rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugog kolosijeka
Izvođači: Zagreb Montaža, DIV, Dalekovod Integral
Dosad realizirano: 65 posto financijskog dijela ugovora
Radovi kasne oko 2 godine
Vrijednost radova: 196,9 mil. eura
Križevci - Koprivnica - državna granica
Dužina: 42,6 km
Projekt pokrenut: 2012.
Rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugog kolosijeka
Turska tvrtka Cengiz na natječaju odabrana za izvođača radova
Potpis ugovora o gradnji na proljeće
Vrijednost radova: oko 400 milijuna eura
Rok za gradnju: 48 mjeseci
Vinkovci - Vukovar
Dužina 18,7 km
Nadogradnja i elektrifikacija pruge
Potpisan ugovor s tvrtkom Comsa o izvođenju radova
Vrijednost radova - 411 milijuna kuna
Rok za gradnju 24 mjeseca
Vozna brzina vlakova - do 120 km/h
Hrvatski Leskovac – Karlovac
Dužina: 44 kilometra
Projekt pokrenut: 2010.
Rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugog kolosijeka
Procijenjena vrijednost radova: 450 milijuna eura
EU odobrila sufinanciranje sa 2,7 milijardi kuna
Očekuje se raspisivanje natječaja za izvođača radova
Zaprešić – Zabok
Dužina: 23,9 kilometara
Projekt pokrenut 2014. godine
Modernizacija i elektrifikacija pruge
Radove izvodi tvrtka Swietelsky
Završetak radova: kraj 2021. godine
Ugovorena vrijednost radova: 80,8 mil. eura
Rijeka Brajdica
Dužina 4 kilometra
Povezivanje s kontejnerskim terminalom Jadranska vrata
Radovi u tijeku
Izvođači tvrtke Kolektor i Euro Asfalt
Ugovorena vrijednost radova - 220,7 milijuna kuna
Rok gradnje 45 mjeseci
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....