INFRASTRUKTURA

NA POMOLU JE VELIKI ŽELJEZNIČKI PREPOROD! Gradi se čak 400 kilometara novih pruga, hrvatski vlakovi će konačno juriti 160 km/h, evo i kada

 
 Marko Todorov / CROPIX

Prosinac se pokazao kao mjesec željeznice i konačnog pretvaranje riječi u djela kad su u pitanju veliki projekti u tom segmentu infrastrukture. Već nekoliko godina slušamo o milijardama kuna i eura koji će biti uloženi u katastrofalnu mrežu željeznice.

Tlapnje političara

O stanju željezničke infrastrukture možda najbolje govori pokazatelj 58,2 kilometara na sat, koliko iznosi prosječna brzina kojom voze vlakovi u Hrvatskoj. Od nas u Europi lošiji su samo Srbija, BiH i Crna Gora. No sve do sada tvrdnje o svjetlijoj budućnosti željeznice zvučale su kao prazna tlapnja političara. Međutim, ovog mjeseca dogodio se preokret.

Prvo je nakon 50 godina u promet puštena jedna nova pruga u Hrvatskoj. Od Gradeca do Sv. Ivana Žabnog. Onda je u Vukovaru potpisan ugovor sa španjolskom tvrtkom Comsa o nadogradnji i elektrifikaciji pruge Vinkovci - Vukovar. Uslijedio je, osam(!) godina nakon pokretanja projekta, odabir turske tvrtke Cengiz za izvođača radova na dionici pruge Križevci - Koprivnica - državna granica da bi na kraju bio potpisan ugovor težak 2,7 milijardi kuna kojima Europska unija sufinancira gradnju dionice nizinske pruge od Hrvatskog Leskovca do Karlovca.

Hrvatska država, Europska unija i Svjetska banka u sljedećih deset godina u projektiranje, obnovu i nadogradnju željezničke infrastrukture trebali bi uložiti više od tri milijarde eura. Riječ je o 18 projekata koji su u različitim fazama realizacije od kojih je pruga Gradec - Sv. Ivan Žabno dovršen. Mi smo izdvojili 11 projekata. Njih sedam nalazi se na međunarodnom Mediteranskom koridoru koji treba spojiti Rijeku s Baltikom. Hrvatski dio tog koridora podijeljen je na dio od Zagreba do Rijeke poznat kao nizinska pruga i dio od Zagreba do Botova odnosno do granice s Mađarskom. Riječ je o 250 kilometara pruge od koje je samo 22 kilometra dionice od Zagreba do Dugog Sela dvokolosiječno i elektrificirano.

Procijenjena vrijednost modernizacije i gradnje ovog pravca je oko 2,6 milijardi eura, u što nije uključena modernizacija čvorišta Zagreb.

Ostale dionice na ovom pravcu su u različitim fazama izvođenja. Radovi se izvode na 38,2 kilometra dionice Dugo Selo - Križevci. Završetak radova kasni oko dvije godine.

Nizinska pruga

Ostalih šest dionica je u različitim fazama realizacije. Na nizinskoj pruzi za Hrvatski Leskovac - Karlovac potpisan je ugovor o sufinanciranju i kreće natječaj za izvođača radova, a za ostale dionice u tijeku je izrada studijske dokumentacije. To se odnosi na najtežu i ekstremno skupu dionicu od Karlovca do Škrljeva. Riječ je o oko 150 kilometara dionice čija bi gradnja mogla stajati oko 1,5 milijardi eura. Ovisno hoće li biti odabrana južna ili sjeverna varijanta dionice, sjeverna, Kupska, dugačka je 150 kilometara od čega je 61 kilometar tunela i mostova. Južna, Drežnička, duga je 170 kilometara s 45 kilometara tunela i mostova. Zasad nije poznato hoće li ta dionica biti dana u koncesiju ili će Europska komisija ipak, u strahu od kineskog kapitala, donijeti odluku o sufinanciranju ovog projekta.

Financiranje EU za Hrvatsku je povoljnije jer to ne utječe na rast javnog duga. U slučaju davanja pruge u koncesiju kineska kompanija bi je gradila i financirala, ali uz davanje državnih jamstava u visini od oko 1,5 milijardi eura. A to si država teško može dopustiti. Za dionicu Škrljevo - Rijeka - Jurdani ishođena je lokacijska dozvola, a glavni projekti su u izradi, što je EU sufinancirala sa 8,5 milijuna eura. Za čvor Zagreb u tijeku je definiranje konačnog rješenja. Prema projekcijama, cijela pruga trebala bi biti završena do 2030. godine.

Putnički prijevoz

Drugi važan međunarodni pravac je pruga Zagreb - granica sa Srbijom. Na tom dijelu dosad su modernizirane dionice Vinkovci – Tovarnik – državna granica i Okučani – Novska. U tijeku je projektiranje obnove i dogradnje dionice Dugo Selo – Novska. Procijenjena vrijednost radova za ovu dionicu je 580 milijuna eura. U izradi je i projektna dokumentacija za modernizaciju dionice Okučani – Vinkovci.

Osim gradnje dionice Dugo Selo - Križevci, realiziraju se još dva projekta. U sklopu modernizacije i elektrifikacije željezničke pruge Zaprešić – Čakovec u tijeku su radovi na dionici Zaprešić – Zabok.

Riječ je o dionici pruge regionalnog karaktera koja ima važnu ulogu u putničkome prijevozu na području zagrebačke aglomeracije. Vrijednost radova koje izvodi tvrtka Swietelsky je 529 milijuna kuna, a planirani rok završetka je kraj 2021. godine.

Drugi važan projekt je rekonstrukcija i proširenje kapaciteta teretnog kolodvora Rijeka Brajdica.

Radovi obuhvaćaju potpunu rekonstrukciji postojećih devet kolosijeka te proširenje željezničkog tunela Sušak u dužini 423 metra. Ukupna vrijednost radova je 35,6 milijuna eura. Ovaj projekt iznimno je važan za proširenje kapaciteta Luke Rijeka.

S ovim i još nekoliko dodatnih projekata Hrvatska bi u sljedećih 10 godina trebala konačno dovesti u red svoju željezničku infrastrukturu i omogućiti da se po njenim prugama putnici voze brzinom od 160 kilometara na sat.

Najduža pruga koštat će 450 milijuna eura

Dugo Selo – Križevci:

Dužina: 38,2 kilometara

U tijeku radovi rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugog kolosijeka

Izvođači: Zagreb Montaža, DIV, Dalekovod Integral

Dosad realizirano: 65 posto financijskog dijela ugovora

Radovi kasne oko 2 godine

Vrijednost radova: 196,9 mil. eura

Križevci - Koprivnica - državna granica

Dužina: 42,6 km

Projekt pokrenut: 2012.

Rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugog kolosijeka

Turska tvrtka Cengiz na natječaju odabrana za izvođača radova

Potpis ugovora o gradnji na proljeće

Vrijednost radova: oko 400 milijuna eura

Rok za gradnju: 48 mjeseci

Vinkovci - Vukovar

Dužina 18,7 km

Nadogradnja i elektrifikacija pruge

Potpisan ugovor s tvrtkom Comsa o izvođenju radova

Vrijednost radova - 411 milijuna kuna

Rok za gradnju 24 mjeseca

Vozna brzina vlakova - do 120 km/h

Hrvatski Leskovac – Karlovac

Karlovac, 271219.
Predsjednik Vlade Andrej Plenkovic prisustvovao je svecanosti potpisivanja Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt: Rekonstrukcija postojeceg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac. Ugovor su potpisali ministar Oleg Butkovic zajedno s predsjednikom Uprave HZ Infrastrukture Ivanom Krsicem i ravnateljem Sredisnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije Tomislavom Petricom.
Na fotografiji: Zeljeznicki kolodvor u Karlovcu.
Foto: Robert Fajt / CROPIX
Robert Fajt / CROPIX

Dužina: 44 kilometra

Projekt pokrenut: 2010.

Rekonstrukcija postojećeg i gradnja drugog kolosijeka

Procijenjena vrijednost radova: 450 milijuna eura

EU odobrila sufinanciranje sa 2,7 milijardi kuna

Očekuje se raspisivanje natječaja za izvođača radova

Zaprešić – Zabok

Dužina: 23,9 kilometara

Projekt pokrenut 2014. godine

Modernizacija i elektrifikacija pruge

Radove izvodi tvrtka Swietelsky

Završetak radova: kraj 2021. godine

Ugovorena vrijednost radova: 80,8 mil. eura

Rijeka Brajdica

Dužina 4 kilometra

Povezivanje s kontejnerskim terminalom Jadranska vrata

Radovi u tijeku

Izvođači tvrtke Kolektor i Euro Asfalt

Ugovorena vrijednost radova - 220,7 milijuna kuna

Rok gradnje 45 mjeseci

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 04:35