VELIKA PROMJENA

Nacionalni plan oporavka otkrio: Umjesto na naplatnim kućicama, autoceste ćemo uskoro plaćati samo beskontaktno

O uvođenju elektroničkog sustava naplate cestarine u Hrvatskoj govori se već godinama, no sada se stvari napokon mijenjaju
Ilustracija
 Damir Krajac/Cropix

Hrvatska, ako je suditi po Nacionalnom programu oporavka i otpornosti (NPOO), definitivno ide k uvođenju elektroničkog sustava naplate cestarine, piše portal EU Projekti.

To je, naime, jedna od ključnih mjera u dijelu NPOO-a koji govori o cestovnom prometu. O uvođenju elektroničkog sustava naplate cestarine u Hrvatskoj govori se već godinama, no sve dosadašnje vlasti na kraju su li odustajale od tog projekta ili ga jednostavno prolongirale, i to najčešće zbog straha od socijalnog bunta. No, ubrzana digitalizacija, čini se, promijenila je i shvaćanja o načinu naplate cestarine na autocestama u Hrvatskoj.

Postojeći sustav naplate cestarine je zastario

“Postojeći sustav naplate cestarine je tehnološki zastario te zapošljava velik broj djelatnika – blagajnika”, ocjenjuje Vlada u NPOO-u, dodajući kako se zatvoreni sustav naplate cestarine, kakvog imamo, nije mijenjao od izgradnje prvih dionica autocesta u Hrvatskoj prije gotovo pola stoljeća.

Novi, digitalizirani sustav naplate cestarine, objašnjava se dalje, omogućit će korisnicima vožnju bez zaustavljanja na naplatnim postajama. Time će se izbjeći velike kolone koje sada, uglavnom u ljetnim mjesecima, zagušuju promet na hrvatskim brzim cestama, čime će se povećati i sigurnost prometa. Osim toga, smanjit će se i emisija stakleničkih plinova, ali i stupanj zagađenja okoliša, budući da su mnogi vozači dosad račune za korištenje autocesta bacali kroz prozor automobila, pa se u NPOO-u ocjenjuje da će ova mjera imati i značajan ekološki učinak. Pozitivno bi se trebala odraziti i na poslovanje Hrvatskih autocesta (HAC), budući da će im elektronički sustav naplate smanjiti troškove poslovanja.

“Novi sustav bit će interoperabilan s postojećim elektroničkim sustavom naplate u EU, a nalazi se na autocestama koje su dio mreže TEN-T (paneuropski koridori), što podrazumijeva mogućnost prometovanja i jedinstvene naplate cestarine unutar mreže europskih operatera autocesta. Novi sustav naplate temeljen je na kombinaciji dviju suvremenih i provjerenih tehnologija, naplati putem unapređenje verzije uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka”, poručuje Vlada u NPOO-u, uz napomenu kako procjenjuje da će novi sustav učinkovito funkcionirati – dakle, bez potrebe za većim nadogradnjama – barem sljedećih 15 godina.

Još puno treba napraviti prije zaživljavanja novog sustava naplate

U dokumentu se ističe kako je početna implementacija planirana na dionicama HAC-a, a da se potom može očekivati i uvođenje na dionicama autocesta kojima upravljaju drugi koncesionari – Bina Istra i Autocesta Zagreb – Macelj.

“Hrvatskoj je potreban elektronički sustav naplate cestarine. Takav sustav naplate proizlazi iz mjera koje je Unija zapisala u instrumentu Next Generation EU, a kojem je u fokusu digitalizacija. I druge zemlje uvode takav sustav naplate. Sad je pravo vrijeme za uvođenje takvog sustava i u Hrvatskoj”, ocjenjuje za eu-projekti.info ekonomski stručnjak Damir Novotny.

No, u NPOO-u ne stoje konkretni datumi kada bi novi sustav naplate cestarina u Hrvatskoj trebao zaživjeti. U HAC-u su ranije kao vrijeme uvođenja novog sustava spominjali kraj ove godine, ali malo tko vjeruje da će se to tako brzo dogoditi. Na takav zaključak upućuje i NPOO, u kojem se kao razdoblje provedbe projekta navodi vrijeme od lipnja sljedeće godine do kraja 2025. Kao procijenjeni trošak mjere u dokumentu se navodi iznos od 493,9 milijuna kuna, no ta svota obuhvaća niz radnji vezanih uz uvođenje novog modela naplate korištenja autocesta. Projekt će se velikim dijelom pokriti novcem iz blagajne EU.

Novi model naplate uklonit će kolone koje se sada stvaraju na naplatnim postajama, posebno ljeti

Inače, procjene govore da će novi sustav naplate mjesečno omogućiti oko 13 milijuna kuna ušteda u odnosu na postojeći sustav. U kojoj će mjeri ubrzati promet na sadašnjim naplatnim postajama, koje su ljeti pravo “usko grlo”, dovoljno govori i podatak da ručna naplata cestarine ima kapacitet oko 200 vozila po satu, dok novi sustav omogućuje prolazak i za 3000 vozila. Ovdje valja voditi računa o tome da sadašnju elektroničku naplatu cestarine (ENC), koja je još prije 15 godina zamišljena kao prijelazno rješenje i međukorak do uvođenja novog sustava, te koja služi za brži protok vozila na naplatnim kućicama, još uvijek koristi manjina vozača, odnosno oko 40 posto korisnika autocesta, pokazuju podaci iz NPOO-a.

No, do zaživljavanja novog modela naplate korištenja autocesta još treba dosta toga napraviti. U samom NPOO-u navodi se da će do rujna biti gotova analiza troškova i koristi, dok procjenu utjecaja na okoliš nije potrebno raditi jer će učinci za okoliš ionako biti pozitivni. Tijekom sljedeće godine trebao bi se napraviti veći dio izvedbenog projekta, a trebat će mijenjati i propise, stoji u dokumentu. Najzahtjevniji dio posla bit će onaj na terenu: uklanjanje postojećih naplatnih postaja, demontaža opreme i kabela, a na nekim mjestima i semafora, kako bi se omogućio brzi protok vozila te uređenje krajolika.

Broj zaposlenih na naplati cestarine proteklih se godina znatno smanjio

Iako se dosad, kad god se govorilo o mogućnosti ukidanja dosadašnjeg modela naplate cestarine, kao najveći problem obično spominjao velik broj zaposlenih na tim poslovima, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić kaže da se i tu situacija proteklih godina prilično izmijenila. Naime, na poslovima naplate cestarina na naplatnim kućicama u Hrvatskoj sada, kaže naš sugovornik, radi oko 800 ljudi, što je znatno manje nego ranijih godina, a nedostatak radne snage na tim poslovima koncesionari rješavaju sezonskim zapošljavanjem radnika. Prijašnjih je godina, dodaje Stanić, puno ljudi otišlo u mirovinu ili je jednostavno uzelo otpremninu i otišlo na druga radna mjesta, a analize pokazuju da će velik broj njih, nakon uvođenja elektroničkog sustava naplate cestarine, jednostavno dobiti nova, i to slična zaduženja u tvrtki u kojoj rade.

“Manji dio ljudi otići će s otpremninama, dok će veći dio ostati na poslovima nadzora naplate, pa ne bi trebalo biti nekog velikog tehnološkog viška, iako će se on pojaviti. No, nismo protiv novog sustava naplate, tehnologija se ne može zaustaviti”, poručuje za eu-projekti.info Stanić.

Elektronički sustav naplate cestarine dodatno će nas povezati s ostalim članicama EU

I Novotny kaže da nije realno očekivati da bi novi sustav naplate aktivirao neku novu socijalnu bombu. Rad na naplatnim kućicama, napominje, odavno već nije toliko atraktivan, a na tržištu rada nedostaje radne snage pa će se dio ljudi razmjerno brzo i lako snaći.

“Bura oko autocesta, kakvu smo imali kada se spominjalo njihovo davanje u koncesiju, odavno se stišala. I Hrvatska mora pratiti trendove u digitalizaciji i uvođenju novih tehnologija, kao što rade i druge zemlje”, zaključuje Novotny.

Na kraju, novi bi model naplate cestarina trebao ubrzati kretanje ne samo unutar Hrvatske, nego i u EU, pa i u ostatku Europe. No, prije njegova zaživljavanja trebat će informirati javnost o odabranim rješenjima i načinima njihova korištenja, i to ne samo u Hrvatskoj, nego i u inozemstvu, piše portal EU Projekti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 03:58