Uklanjanje cigareta iz oka potrošača , njihovo micanje pod pulteve u trgovinama i sklanjanje gotovo u ilegalu, propis kakav, osim Islanda i Norveške, u EU imaju jedino Engleska, Irska i Finska, u Hrvatskoj bi trebao zaživjeti po hitnoj proceduri u Saboru prije ljetne pauze krajem ovog tjedna, a nakon što ga je prošlog tjedna usvojila Vlada.
Kupci u tami
Novi zakonski propis štetu donosi svim proizvođačima cigareta, ali najmanju Tvornici duhana Rovinj koja kao domaći proizvođač, ukorijenjen na hrvatskom tržištu, prodaje 50-ak potrošačima manje ili više znanih brendova. Zakonom su mnogo više pogođene sve druge kompanije, poput Philip Morrisa ili BAT-a, a najviše, pak, one koje na hrvatsko tržište po njezinom ulasku u EU tek žele plasirati nove brendove cigareta.
Protiv zakona ustali su i u Cehu trgovaca Hrvatske obrtničke komore. Njihov predsjednik Boris Vukelić najavljuje da će lobirati da se u Saboru prihvati amandman kojim bi se malim trgovcima omogućila dulja prilagodba od zakonom predviđena dva mjeseca. Ističe da je u Britaniji prilagodba za to trajala tri godine za velike trgovine, a pet godina za male.
- Velik dio trgovina u Hrvatskoj nudi većinom ili isključivo cigarete Tvornice duhana Rovinj. Mali trgovci nude cigarete svih proizvođača i njihova jedina konkurentska prednost je mogućnost da kupcima ponude široku paletu proizvoda koju mogu usporediti. Ako ih kupcima ne mogu pokazati kupovati će samo one cigarete za koje već znaju - objašnjava Vukelić, ističući da europski propisi ne nalažu nužno donošenje takve regulative.
No, za Vladu oko toga nema dileme: pokazivanje cigareta jednako je njihovu reklamiranju, a reklamiranje duhanskih proizvoda u Hrvatskoj je ionako već odavno stavljeno s druge strane zakona. U Banskim dvorima vjeruju da će potpuna zabrana reklamiranja cigaret na naciju djelovati terapeutski, odnosno da će mnogi zbog toga, u kombinaciji sa stalnim poskupljenjem cigareta, prestati pušiti.
Kutija je isto reklama
- Treba ići korak dalje, na način da se duhan još više skloni od pogleda - objasnila je Vlada u svom prijedlogu izmjena Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda, u kojem i kutiju cigareta opisuje kao reklamno sredstvo.
U fokusu novih zabrana posebno je mlađa populacija. Iskustva drugih zemalja, naime, pokazuju da je primjenom ovakvih mjera broj pušača kod mladih smanjen za desetinu.
- Godišnje u Hrvatskoj od posljedica pušenja umre oko 10.000 ljudi, što je grad veličine Makarske - požalio se na sjednici Vlade ministar zdravlja Rajko Ostojić.
Globalno izvješće Svjetske zdravstvene organizacije za 2012. pokazuje da u svijetu godišnje od posljedica pušenja umre više od pet milijuna ljudi. Toj crnoj statistici još valja pribrojiti i oko 600.000 smrti zbog pasivnog pušenja. Pušenje je uzrok čak 12 posto smrtnosti u stanovništvu od 30 godina na više.
Dok je pušenje u EU uzrok smrti za četvrtinu muške populacije, u Hrvatskoj je ono uzrok smrti za 28 posto muškaraca. Podaci, upozoravaju u Vladi, ukazuju na rani početak pušenja u Hrvatskoj, kao i na velik udio pušača u mladoj generaciji.
TDR u Sloveniji
No, prodavači, koje je petogodišnja kriza bacila na koljena, ne gledaju blagonaklono na nove propise. Više od tisuću malih trgovaca, ističe Vukelić, potpisalo je peticiju protiv ovog zakona.
- Ne bih htio nikoga optuživati za lobiranje za ovakvu regulativu, ali Tvornica duhana Rovinj bi se sigurno snažno bunila na donošenje ovakvog zakona u Sloveniji jer tamo imaju 10 posto tržišta i manjinski su igrač, pa im takva regulativa ne bi odgovarala - ističe Vukelić.
Slično na stvari gledaju i u tvrtkama koje vlastitim cigaretama konkuriraju TDR-u. Neke od njih već su prisutne na ovom tržištu, dok druge tek namjeravaju doći, posebno nakon što je Hrvatska postala dijelom jedinstvenog tržišta EU.
- Teško mi je reći što će nam to donijeti jer je u svijetu i inače jako malo tržišta koja imaju takvu regulativu. Očito je da se time ide na ruku TDR-u, koji je tu etabliran. No, to nas neće odvratiti od hrvatskog tržišta, iako će nastup na njemu sada biti teži jer naše proizvode ne smijemo reklamirati, a sada ih više ne smijemo ni pokazivati - požalio nam se visokopozicionirani sugovornik iz jednog proizvođača cigareta, kojem je hrvatsko tržište itekako zanimljivo, a koji je želio ostati anoniman.
Zabranjeni automati
Nova Vladina mjera posebno će se odraziti na prodaju cigareta preko automata, što je u Hrvatskoj i inače rijetko. Tako nam u Orestesu, domaćem proizvođaču automata za cigarete, nisu krili iznenađenje Vladinim objašnjenjima kako je takav način distribucije duhanskih proizvoda nesigurniji od klasične maloprodaje.
- Za našu tvrtku, kao jedinog hrvatskog proizvođača ovakvih uređaja, veći problem predstavlja zabrana distribucije duhanskih proizvoda kroz automate, kao alternativnog i sigurnog kanala distribucije, nego zabrana vidljivosti duhanskih proizvoda, pošto duhanski proizvodi na našim uređajima apsolutno nisu vidljivi. Maloljetnici su na našim uređajima potpuno onemogućeni u nabavci duhanskih proizvoda, i to zbog elektronske dobne identifikacije i autorizacije PIN-om, jer se svaka, ali apsolutno svaka transakcija kontrolira - kaže Dario Gavranović, član Uprave Orestesa.
Zabrana reklamiranja sve češća
Hrvatska ipak nije jedinstven slučaj potpune zabrane reklamiranja duhanskih proizvoda čak i izlaganjem kutija cigareta na prodajnim mjestima. Naime, osim već spomenutih članica EU i EFTA-e, sklanjanje duhana od pogleda već primjenjuju i Kanada i Tajland, te pojedine savezne države u Australiji. U Vladi tvrde da će tim putem uskoro krenuti i u Škotskoj, Sjevernoj Irskoj, Novom Zelandu i Južnoj Africi. Prvi se na takvu mjeru još 2001. odlučio Island.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....