Posao nadzora prilično je nezahvalan, ponekad i riskantan - kaže Neda Lesar, viša savjetnica za matematiku i jedna od samo deset školskih nadzornika u Hrvatskoj. Njihov rad u prosjeku obuhvaća jedan do dva izlaska na teren tjedno na temelju prijava roditelja, prosvjetne inspekcije, škola, pravobraniteljica ili pak anonimnih prijava.
Neda Lesar ( Goran Mehkek/CROPIX)
Međutim, prilikom dolaska u školu nadzornici često ne osjete dobrodošlicu. Učitelji se, čim saznaju da su prijavljeni, osjećaju krivima. - Iako prijave učitelja znaju biti i neutemeljene, ima situacija zbog kojih bi učitelji i nastavnici trebali dobro razmisliti jesu li oni u stanju časno i profesionalno raditi u školi - kaže nam nadzornica Lesar.
Njena priča, kao i one dvojice drugih nadzornika, Snježane Lustig iz Osijeka i Roberta Cimpermana iz Rijeke, potvrđuje s kakvim se sve nevjerojatnim slučajevima susreću u školama. U jednom od njih učiteljica nad čijim je radom trebao biti obavljen nadzor pozvala je policiju u školu. U drugom je slučaju učiteljica tijekom nadzora na satu dobila teški psihički napad. Bilo je slučajeva kada bi nastavnice histerizirale ili plakale zbog dolaska nadzornika, dogodilo se i to da je trebalo zvati hitnu pomoć. Svaki od nadzornika, inače bivših nastavnika, barem su nekoliko puta doživjeli da dođu najavljeni u školu, a učitelj ili učiteljica doslovce pobjegnu iz škole ili pak uzmu bolovanje. Nadzornici imaju i logističkih problema.
Robert Cimperman ( Tea Cimaš/CROPIX)
Kako njihov teren obuhvaća škole u cijeloj zemlji, događa im se da zbog nedostatka prijevoza do područnih škola do njih stopiraju. Upravo u ovo vrijeme, pred kraj školske godine, nadzornici imaju najviše posla. Njihova matična kuća, Agencija za odgoj i obrazovanje, lani je obavila 393 nadzora: 28 u vrtićima, 240 u osnovnim i 125 u srednjim školama. Ove je godine do svibnja odrađeno 188 nadzora.
Nadzori rijetko završavaju najdrastičnijom mjerom - otkazom ugovora o radu učitelja: ove godine to se dogodilo samo jedanput ( nadzor je obavljen nakon teksta u Jutarnjem listu ). Ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović pak smatra da i sama činjenica da je nad nastavnikom proveden nadzor djeluje kao kazna.
Snježana Lustig (Dragan Matić/CROPIX)
OSIJEK Snježana Lustig: 'Učiteljica je zvala policiju i nije me pustila u razred'
Nadzornici za razrednu nastavu Snježani Lustig iz Osijeka učiteljica kod koje je zbog prijave mobbinga trebala obaviti nadzor pozvala je policiju.
- Došla sam u školu u 9.50, uz prethodnu najavu. Ravnateljica me upoznala s učiteljicom i već je prvi korak ispao čudan. ‘Zamračila’ je kada me je vidjela. Banalnim sam pitanjem o porijeklu njezina prezimena pokušala stvoriti bolju klimu. Ona mi je odrezala: ‘Ne, nisam iz Slavonije. Ja sam jedna i jedinstvena’ - prepričava Lustig.
“Jedinstvena” je učiteljica potom odlučila legitimirati nadzornicu. “Što ja znam tko ste vi, pokažite značku”, zatražila je. Nadzornica joj je pokazala pismenu suglasnost s pečatom Agencije za odgoj i obrazovanje, no učiteljici to nije bilo dovoljno pa je pozvala policiju. U razred nije puštala ni nadzornicu ni ravnateljicu, a dječica (riječ je o prvom osnovne) su sjedila i čekala.
- Kad smo napokon ušli u razred, došla je za nama i rekla: ‘Djeco, došli su nam u razred nepozvani gosti. Dok ne dođu pravi gosti, sat neće početi’ - prepričava nadzornica.
RIJEKA Robert Cimperman: 'Roditelji ustali protiv dječaka u kolicima'
Jedan od tužnijih slučajeva s kojima se susreo nadzornik Robert Cimperman vezan je uz diskriminaciju djeteta po osnovi invaliditeta u školi “S. S. Kranjčević”.
- Razred koji je pohađalo dijete u invalidskim kolicima trebalo je izmjestiti u prizemlje škole. Bila je riječ o prelasku s razredne u predmetnu nastavu, dakle iz četvrtog u peti osnovne. Iako su roditelji formalno govorili da brinu za dijete s invaliditetom, pobunili su se zbog odluke o ostanku cijeloga razreda u prizemlju. Bila je potrebna ogromna energija da bi se spriječila diskriminacija, ali i navelo stručnu službu i ravnatelja da poduzmu jasne korake - kaže Cimperman te dodaje da ljudima katkad naprosto nedostaje srca.
Rober Cimperman tijekom karijere obavio je 110 nadzora, a samo četvrtina prijava, kaže, nije bila osnovana. Problem vidi u formalnom nastavničkom obrazovanju, odnosno činjenici da nisu dovoljno osposobljeni za rad s djecom s teškoćama, jednako kao niti s nadarenim učenicima.
ZAGREB Nada Lesar: 'Ta je učiteljica divljački vikala: ‘Ne dam mu dva’'
- Jedna nastavnica nije došla u školu kad sam najavila nadzor. Kada sam došla drugi put, nenajavljeno, otišla je kući bez obrazloženja - priča nadzornica za matematiku Neda Lesar. Posebno pamti slučaj kada je došla u nadzor zbog problema s učenikovom ocjenom iz matematike. Dijete je završilo na ponovljenom popravnom ispitu, a Lesar je bila zadužena pratiti učiteljičin tijek ispitivanja.
- Učenik je vrlo uspješno riješio većinu postavljenih zadataka i zaslužio je, po mom mišljenju, i više od ocjene dovoljan. No, nastavnica je tada dobila teški psihički napad. Lupala je rukama po ploči i zidovima i vikala: ‘Ne dam dva!’. Učenik, roditelji i cijeli razred bili su vani na hodniku i sve slušali.
Jedan od nadzora koji je upravo u tijeku rezultat je prijave roditelja. “Ne znam jesu li sva ta djeca toliko glupa za matematiku?” pitao se otac koji je prijavio nastavnicu iz Tehničke škole u Sisku zato što 28 učenika u razredu ima negativnu ocjenu iz matematike.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....