Države članice EU odlučile su podržati namjeru Europske komisije o zabrani točenja maslinova ulja u malim pokalčićima u restoranima u Europi. Komisija će uskoro i službeno donijeti odluku o tome, a trebala bi stupiti na snagu već od početka sljedeće godine.
Vlasnici restorana
Od tada će u restoranima u Hrvatskoj, kao i u cijeloj EU, gostima maslinovo ulje moći biti posluženo isključivo u zatvorenim bočicama, s urednom deklaracijom. Ova odluka EU još je jedna u nizu koju mediji koriste za ismijavanje bruxellesske birokracije zbog “miješanja u svaki detalj normalnog života građana”. Tako su neki mediji ovu odluku usporedili s onom o standardizaciji krastavca i kakvog oblika on treba biti da bi zadovoljio uvjete za europsko tržište.
Međutim, u Europskoj komisiji, koja je i pripremila ovu odluku, inzistiraju na tome da je cilj bolja zaštita potrošača, veći standardi higijene, ali i proizvođača kvalitetnog maslinovog ulja.
- Mi samo želimo osigurati da, kada želite maslinovo ulje određeno kvalitete u restoranu, dobijete upravo ono koje ste platili - rekao je glasnogovornik Europske komisije Oliver Bailly.
Mnogi zastupnici Europskog parlamenta, ali i vlasnici restorana, smatraju da bi se EU u vrijeme krize trebala baviti drugim pitanjima, a ne ovakvima. Pitaju se i zašto slična odluka nije donesena za ocat ili vino. Europska unija je najveći proizvođač i korisnik maslinova ulja u svijetu. Proizvodi 73 posto od ukupne svjetske proizvodnje maslinova ulja, dok u ukupnoj potrošnji sudjeluje sa 66 posto. Neki se pobojavaju da bi posljedica ove odluke mogla biti pad potrošnje maslinova ulja, što nije dobro niti za zdravlje niti za maslinare. Većina hrvatskih maslinara se, doznajemo, toga ne boji. Upravo suprotno, u udrugama maslinara podržavaju ovu odluku.
Presudna je etiketa
- Ovo što se do sada radilo po restoranima i još se radi nije podlijegalo nikakvoj kontroli. Ugostitelji znaju miješati maslinovo s drugim, jeftinijim uljima, odnosno nuditi ulja loše kvalitete. Često se obično maslinovo ulje nabavljalo na sivom tržištu, po jeftinoj cijeni, a nudilo gostima kao ekstradjevičansko. Samo uljima koja su u bocama s etiketom zna se porijeklo i proizvođač. Nadam se da će to suzbiti sivu ekonomiju koja uništava nas prave maslinare - tvrdi Milan Amidžić iz Udruge maslinara Oblica iz Žrnovnice.
U Hrvatskoj se, prema procjenama, na crno godišnje proda dva milijuna maslinova ulja, što je trećina proizvodnje. Prosječna tržišna cijena za litru maslinova ulja u rinfuzi na sivom tržištu je 70 do 90 kuna, tvrde Anita Silvana Ilak Peršurić i Linda Juraković u jednom istraživačkom radu o hrvatskom maslinarstvu.
Ugostitelji su tu vijest dočekali s negodovanjem.
- Odluka je glupa. Ugostitelj želi ponuditi samo najbolje, a to je ulje malih proizvođača, koji ga najčešće ne flaširaju. Ali ako je tako odlučeno, prilagodit ćemo se - tvrdi Miro Bogdanović, predsjednik Hrvatske interesne udruge ugostitelja i vlasnik restorana Arkada u Splitu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....