Strateške rezerve streljiva i goriva, raspored postrojbi u slučaju ratnog stanja, dnevni broj podijeljenih obroka... Samo je dio podataka za koje je razumljivo da spadaju u domenu vojne tajne.
No, jeste li se ikad zapitali koliku buku proizvodi borbeni avion MiG 21 iz sastava Hrvatskog ratnog zrakoplovstva?
Proračuni buke
To pitanje je tijekom prošle godine zapovjedništvu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva uputio inženjer Hrvoje Damić koji je za potrebe izrade “Studije o utjecaju na okoliš novog putničkog terminala zračne luke Zagreb” radio proračune buke. U odgovoru je stajalo da iz sigurnosnih razloga taj podatak ima status tajnosti! Prevedeno - podatak o razini buke koju proizvodi MiG 21 za civile je strogo čuvana vojna tajna. Može se samo pretpostaviti kako su u HRZ-u možda zaključili kako bi neprijatelj, koji naravno nikad ne spava, objavom tog podatka mogao izračunati koliko često vojni avioni polijeću, koliko Hrvatska na njih troši goriva i slično. U vrijeme satelitske tehnologije, Google Eartha i sličnih tehnoloških čuda zaključeno je da bi objava podataka o buci koju borbeni avion proizvodi mogla poremetiti borbenu spremnost Oružanih snaga i narušiti sigurnost države.
Shodno takvom razmišljanju, u konačnu kartu buke koja je objavljena u Studiji nisu uključeni MiG-ovi zbog, kako se navodi, “tajnosti operiranja”. Riskirajući tužbu za podrivanje državne sigurnosti, ipak smo odlučili razotkriti taj strogo čuvani podatak.
Neosjetljivi MORH
Testirali smo osjetljivost Ministarstva obrane na podatke iz domene vojne tajne i šokirali se. Bez ikakvih potpitanja odgovoreno nam je da MiG 21 pri uzlijetanju proizvodi buku od 100 do 110 decibela, a razina buka pada kada avion ode na 600 metara od piste. Inače, zakonski dozvoljena razina buke koju avioni prilikom sljetanja i uzlijetanja smiju proizvoditi je 65 decibela danju, a 50 decibela noću.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....