NOVE TROŠARINE

NOVE UREDBE NA SNAZI 2019. Cigarete poskupljuju, ali ne koliko je tražio Kujundžić. No, zato će dio automobila pojeftiniti, pogledajte izračun!

 
Milan Kujundžić, Zdravko Marić
 Tomislav Kristo, Goran Mehkek / CROPIX

Uredbe kojima bi se od početka sljedeće godine povećale cijene cigareta i duhana za “motanje” te neutraliziralo povećanje posebnog poreza na vozila zbog novih europskih pravila u mjerenju ispušnih plinova upravo su stavljene u javnu raspravu, a njihovo prihvaćanje očekuje se tijekom prosinca kako bi mogle stupiti na snagu početkom 2019.

Direktive EU

Naime, kako je već najavio ministar financija Zdravko Marić, obveza je Hrvatske prema direktivi EU da se početkom 2019. specifične trošarine na cigarete povećaju sa 310 na 335 kuna za tisuću komada cigareta, a za 59 kuna i minimalne trošarine. Također se povećava i cijena kilograma rezanog duhana za “motanje” na 600 kuna. To znači, kaže ministar, da bi kutija cigareta trebala biti skuplja do dvije kune.

Ispušni plinovi

Zasad se još ne zna sudbina novog Zakona o zdravstvenom osiguranju u kojem Marićev kolega Milan Kujundžić traži dodatne takse na cigarete od svake kutije u visini 50 posto cijene. Te bi se dodatne kune “knjižile” direktno u zdravstvenu blagajnu, a ministar zdravstva kaže kako je cilj smanjiti dostupnost duhanskih proizvoda mladima, s obzirom na to da u Hrvatskoj i dalje ne pada broj pušača, a onda ni bolesti koje uzrokuje pušenje. No prema prvim reakcijama, Ministarstvo financija ne pokazuje sklonost za toliko povećanje cijena kutije cigareta i ostaje pri prijedlogu da se samo povećaju trošarine, odnosno da sve ostane na dvije kune od kojih bi 32 posto trebalo stići u zdravstvenu blagajnu, odnosno samo pedesetak lipa više po kutiji.

Neko se vrijeme vodi i žestoka polemika oko ukupnog poreza na nove automobile zbog novog protokola WLTP-a, odnosno znatno strožeg načina mjerenja emisije CO2 umjesto dosadašnjeg Novog europskog ciklusa vožnje (NEDC). Više se ne uvažava mjerenje ispušnih plinova tijekom homologacije automobila. Po tom novom protokolu mjerenje je realnije, a to onda znači i višu cijenu koja se ubacuje u formulu za izračun poreza. Pokazalo se, naime, da vozila troše više od onog što pokazuju “papiri” pa se zato Europska komisija odlučila za stroži protokol.

Ministar Marić već je prije nekoliko mjeseci rekao kako će Vlada naći rješenje kojim će neutralizirati poskupljenje kako bi građanima novi automobili bili dostupniji. Početkom godine ukinuta je tzv. vrijednosna naknada na vozila do 150.000 kuna. Uredbom koja je trenutačno u javnoj raspravi predložena je i nova formula po kojoj se tzv. vrijednosna naknada za vozila do 150.000 kuna i dalje ne bi plaćala, a za ona do 200.000 naknada ostaje 2000, dok bi se za skuplja od 200.000 kuna smanjila sa 4500 na 3500 kuna. Za najskuplja vozila, čije cijena prelazi 600.000 kuna, vrijednosna se naknada smanjuje sa 60.000 na 48.500 kuna.

Naime, stručnjaci su izračunali da bi prema novom načinu izračuna ispuštanja CO2 po kilometru povećanje trošarina za najprodavanije automobile iznosilo od 1000 do 1500 kuna. Upravo se iz tog razloga Udruženje trgovine motornim vozilima pri HGK zalagalo za mjere kojima bi se izbjegla poskupljenja za nova vozila s obzirom na činjenicu da je vozni park u Hrvatskoj prosječno stariji od 13 godina. U Ministarstvu financija vjeruju da će ova uredba riješiti problem.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 14:26