PLAN OBNOVE

Novi borbeni avioni koštaju milijardu eura, a remont MiG-ova 20 milijuna dolara. Što će Vlada odlučiti?

Pitanje je hoće li ovaj događaj promijeniti planove za preostale borbene zrakoplove
 Slavko Midžor/CROPIX

ZAGREB - Pad dva borbena zrakoplova dogodio se u trenutku kad hrvatske vojne i političke vlasti zbog nedostatka novca odustaju od nabave novih borbenih aviona za sljedećih osam godina, doznaje Jutarnji list.

Pitanje je hoće li ovaj događaj promijeniti te planove. Iako konačna odluka nije donesena, nabava eskadrile novih aviona je odbačena i u Ministarstvu obrane i Glavnom stožeru jedino se razmatra mogućnost modernizacije osam MiG-ova 21. Oko tog plana postignut je načelni konsenzus na političkoj razini.

Nisu korišteni 10 godina

Računica je jednostavna: eskadrila novih borbenih aviona stajala bi oko milijardu eura, a cijena remonta i modernizacije MiG-ova procjenjuje se na oko 20 milijuna dolara.

U sastavu Ratnog zrakoplovstva je oko 20 MiG-ova. Službeno je osam aviona operativno. No, prema neslužbenim informacijama, u pravilu se može koristiti između četiri i šest aviona. Iako u Dugoročnom planu razvoja stoji da oni mogu letjeti do kraja ove godine, zapovjednik Ratnog zrakoplovstva, general Vlado Bagarić, tvrdi da se mogu koristiti do 2013. godine. S preostalih se aviona, prema potrebi, skidaju rezervni dijelovi kako bi se osposobili ovi operativni.

Prema planu, stručnjaci Ratnog zrakoplovstva tijekom ove godine trebali bi snimiti stanje i utvrditi kojih šest jednosjeda i dva dvosjeda mogu na modernizaciju. Očekuje se da bi se za tu namjenu mogao izdvojiti dio aviona koji nije remontiran u Rumunjskoj 2003.godine. Riječ je o avionima proizvedenim krajem 70-ih i početkom 80-ih godina prošlog stoljeća, koji nisu korišteni deset godina.

Nikad nije bilo prave volje

Remont 12 borbenih aviona obavljen je 2003. godine u tvrtki Aerostar za 8,2 milijuna dolara. Ova bi se godina iskoristila za tehničku pripremu, a sljedeće godine donijela bi se i konačna odluka, raspisao natječaj te izabrao izvođač. Početkom 2012. bili bi poslani na remont.

Godinu dana poslije avioni koji se sada koriste, bili bi spušteni na zemlju, a zamijenili bi ih modernizirani. Oni bi letjeli do otprilike 2018. godine.

Riječ je o vatrogasnoj mjeri nakon godina oklijevanja političkog vrha da donese odluku o nabavi novih borbenih aviona.

Iako su od proizvođača aviona zatražene informativne ponude, nikad nije bilo prave volje za donošenje odluke. Prema procjenama sada najbolje vrijeme za nabavku novih aviona jer zbog recesije ponuđači nude povoljne uvjete - od odgode plaćanja do niskih kamata do kvalitetnog off seta.

Sve je to odbačeno, a hrvatski vojni piloti će zasigurno jedini u Europi letjeti na avionima starim 45 godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 10:59