REVOLUCIJA U OBROVCU

NOVI POSLOVNI POTEZ MATE RIMCA Gradi prvu brzu električnu jahtu na svijetu

Mi nismo uopće razmišljali o brodovima, ali pred nas su stavili novi izazov. Naravno da idemo u to, kaže Rimac

Čini se kako Hrvatska polako postaje sinonim primjene električne energije u raznim transportnim vozilima. Nakon čak dva automobila (Dok-ing i Rimac Concept One), bicikla, motocikla - na red je došla ugradnja električnih motora i u jahte. Sve izume povezuje jedno ime, Mate Rimac koji je krenuo s, neki će reći, pomalo suludom idejom supersportskog električnog vozila. Zatim je dijelove te tehnologije premjestio i primijenio na električni bicikl, a sada je krenuo u osvajanje mora, odnosno svijeta jahti. Novi projekt, koji bi trebao ugledati svjetlo dana 2015. godine a plod je suradnje tri tvrtke: Elana Power Yachta koji je zadužen za tehnički dio projektiranja buduće jahte, Rimac Automobila koji su zaduženi za pogonski dio, te investitora Cadia Yacht S.A.

Patenti na baterije

Cilj je napraviti prvu pravu brzu motornu jahtu na električni pogon na svijetu.

- Kontaktirali su nas iz Cadia Yachta na osnovi naših prijašnjih radova - rekao nam je Mate Rimac, osnivač i glavni čovjek tvrtke Rimac Automobili.

- Mi naravno nismo uopće razmišljali o brodovima, ali njima se učinila zanimljiva naša električna tehnologija koju koristimo u sportskom automobilu i pred nama su postavili izazov da je primijenimo i u nautičkom svijetu. Naša snaga su upravo naši patenti koje imamo na električne motore i baterije i koje smo već primijenili na gradskim automobilima, biciklima, motociklima, raznim testnim stanicama, a eto sada i na brodovima.

Nova jahta proizvodit će se u Elanovim pogonima u Obrovcu, gdje se već sada izrađuju modeli Elan Power 30, 35, 42, 48 i 52. Poznato je da je Elan prije nekoliko godina imao financijskih teškoća, pa čak i obustavio proizvodnju jahti, ali čini se kako se stvari kreću u dobrom smjeru.

Potvrda je i nagrada European Powerboat of the Year 2014., koju je zasluženo dobio upravo njihov model Elan Power 30.

Gradnja u potpunosti električnog broda svakako je nova velika stepenica u razvoju tvrtke iz Obrovca, čak možemo reći prekretnica jer u slučaju uspjeha otvaraju se velike mogućnosti i mnogobrojna tržišta osjetljiva na pitanje ekologije. Upravo se ekologija nekako najbolje veže uz more, gdje se najčešće upire prstom u vlasnike motornih jahti da bešćutno zagađuju okolinu svojim moćnim brodovima. S električnim pogonom situacija se bitno mijenja.

Ekološki karakter

Poznate su već i tehničke karakteristike novog broda. Duljina preko svega iznosit će 14,63 metra, duljina trupa 13,88 metara, a jahta je napravljena za boravak do 10 ljudi. Dva električna motora razvijaju najveću stalnu snagu od 386 kW (525 konja), s tim da se po potrebi u kratkom vremenu snaga može povećati na gotovo nevjerojatnih 1308 kW (1780 konja). Druga prednost električnog pogona je veliki okretni moment, što znači da se snaga izručuje u maksimalno kratkom vremenskom roku.

Kako je brod još uvijek u fazi konstrukcije, nisu provedena mjerenja, ali performanse bi trebale biti na razini ili čak bolje od najsnažnijih dizelskih agregata trenutno u ponudi. Veliki upitnik svakako će biti doseg, možda i ključan za sudbinu projekta.

Vraćanje uloženog

Za početak je već riješen prvi problem, a to je napajanje baterija. Iz Cadia Yachta su najavili da će se buduća električna jahta napajti na klasičnim utičnicima iz marina. Vjerojatno će se morati platiti određeni dodatak prilikom pristajanja jer nije isto koristiti brodske električne aparate ili puniti baterije.

Međutim, to će biti kudikamo povoljnije od tankanja na crpkama. Električni motor dat će snažni ekološki karakter novoj jahti i omogućiti uplovljavanja i u područja na kojima vrijede strogi ekološki propisi i gdje do sada “motornjaci” nisu smjeli zalaziti.

Trenutno se još ne spominje cijena proizvoda. Sigurno je da će biti viša od standardnih jahti iste veličine koje pokreću termički, uglavnom dizelski motori. Međutim, dugoročno bi električno punjenje moglo vratiti uloženi novac.

Od BMW-a serije 3 do tvrtke u Kini

Mate Rimac svoju je električnu avanturu započeo s BMW-om serije 3 (kockica) u kojemu je termički motor zamijenio električnim i zatim rušio mnogobrojne rekorde ubrzanja i brzine.

Uslijedio je ambiciozni plan konstrukcije najbržeg električnog vozila na svijetu Rimac Concept One, koji je prvi put predstavljen na Frankfurtskom salonu 2011. Prema podacima Mate Rimca, dosad je prodao pet primjerka, a cilj je ukupno ih plasirati osam do kraja iduće godine. U međuvremenu je napravio i projekt električnog bicikla koji je prodao kineskim partnerima. Nedavno je u tvrtku ušao novi svježi kapital, prvo onaj kolumbijskog menadžera Franka Kanayeta Yepesa, a potom je 10 posto dionica Mate Rimac prodao i kineskom konzorciju Sinocop Resources, za što je dobio 5 milijuna eura u kešu i 2 milijuna eura u dionicima kineske tvrtke.

Tehničke karakteristike:

- Duljina preko svega: 14,63 metra

- Duljina trupa: 13,88 metara

- Širina: 4,30 metara

- Kapacitet spremnika vode: 400 litara

- Broj osoba: 10

- Motor: dva električna motora

1386 kW (525 KS) pri 8800 o/min

- Kratkotrajna najveća snaga: 1308 kW (1780 KS) pri 8500 o/min

- Okretni moment: 2x600 Nm od 0 do 4000 o/min

- Struja: 200 - 800 V DC

- Najveći broj okretaja: 10.600 o/min

- Efikasnost motora: 94,9 posto

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2024 12:29