PROBLEMATIČNA PELJEŠKA CESTA

NOVI PROBLEMI S GRADNJOM CESTE BEZ KOJE PELJEŠKI MOST VODI NIOTKUD NIKAMO Dan prije otvaranja ponuda za jednu dionicu stigla žalba, sve se odgađa...

 
Pelješki most, ilustracija

Provedba natječaja za izgradnju pristupne ceste na Pelješcu ponovno je u velikim problemima, a realizacija ovog strateškog projekta u planiranim okvirima je teško ostvariva.

U četvrtak, 14. veljače, u Hrvatskim cestama su nakon dvije odgode trebale biti otvorene ponude za izgradnju druge dionice ceste preko Pelješca na dijelu Šparagovići - Doli. No, sve je odgođeno do daljnjeg jer je samo dan prije otvaranja ponuda tvrtka Colas iz Varaždina Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave (DKOM) podnijela žalbu na dokumentaciju. S obzirom na žalbu, zaustavljen je cjelokupni postupak javne nabave do daljnjeg. Odnosno do odluke DKOM-a. Dionica Šparagovići - Doli izuzetno je zahtjevna dionica te uključuje izgradnju obilaznice Stona. U Hrvatskim cestama procijenili su vrijednost radova na 449,1 milijun kuna, a predviđeno vrijeme trajanja radova je 30 mjeseci. S obzirom na ovu žalbu, radovi na ovoj dionici mogli bi u najboljem slučaju početi tek na jesen. Kako je rok za izgradnju 30 mjeseci ova dionica bi u najboljem slučaju mogla biti gotova negdje na proljeće 2022. godine, što je oko sedam mjeseci nakon što bi most Pelješac već trebao biti završen.

Problemi i s prvom dionicom

Drugi problem je i natječaj za izgradnju prve dionice ceste preko Pelješca od Jadranske magistrale do budućeg mosta Pelješac te na pelješkoj strani od Duboke do Šparagovića. Hrvatske ceste ni osam mjeseci nakon otvaranja ponuda za izgradnju nisu odabrale izvođača radova. Na natječaj je pristiglo sedam ponuda tvrtki i konzorcija. Hrvatske ceste vrijednost radova procijenile su na 482 milijuna kuna bez PDV-a, a rok za izvođenje radova su 33 mjeseca. U građevinskim krugovima čuđenje je izazvala ponuda tvrtke Integral iz Banja Luke čija financijska ponuda iznosi 321,2 milijuna kuna bez PDV-a, što je čak 160 milijuna kuna manje od procijenjene vrijednosti. Ta ponuda među građevincima se tumači kao nerealno niska.

U međuvremenu se za investitora, Hrvatske ceste, pojavio i dodatni problem. Ponude su, naime, dale i dvije grčke tvrtke - J&P AVAX S.A. i AKTOR S.A. Obje tvrtke su bile pod istragom grčke Komisije za zaštitu tržišnog natjecanja zbog udruživanja u građevinski kartel, koja je odluku o tome objavila u rujnu 2017. godine. I jedna i druga grčka tvrtka priznale su krivnju te su pristale na nagodbu i plaćanje višemilijunske kazne: J&P AVAX je platio 18,3 milijuna eura, a AKTOR 38,4 milijuna eura.

Prema presudi, kartelsko udruživanje je trajalo od 2005. do 2012. godine. Odluka grčke Komisije direktno je povezana s odlukom Europskog suda iz listopada 2018. godine. Riječ je o predmetu C-124/2017, a u odluci se navodi kako javni naručitelj može iz postupka nabave isključiti gospodarski subjekt između ostalog i u slučaju “ako ima dovoljno vjerodostojnih pokazatelja da je gospodarski subjekt sklopio sporazum s drugim gospodarskim subjektima kojem je cilj narušavanje tržišnog natjecanja”, drugim riječima, ukoliko ima pokazatelja da je došlo do kartelskog udruživanja.

No, presuđeno narušavanje tržišnog natjecanja nije automatski dokaz za isključenje s natječaja. Naime, tvrtka javnom naručitelju mora dokazati da su poduzeli mjere kako se kršenje zakona ne bi ponovilo. Osim što je platila kaznu i eventualnu nastalu štetu, tvrtka mora dokazati da je poduzela organizacijske mjere i isključila osobe i organizacije koje su sudjelovale u nezakonitom ponašanju. Ako javni naručitelj smatra da te mjere nisu dovoljne, može tvrtki zabraniti sudjelovanje na natječajima tri godine od objave presude, a presude u ovim slučajevima su objavljene u rujnu 2017.godine.

Nepromijenjene uprave

Prema dostupnim informacijama, navedene grčke kompanije platile su prihvaćenu kaznu. Ali, primjerice, u slučaju J&P AVAX-a sastav njihovog upravnog odbora, većine članova Uprave i prokurista je isti kao i u vrijeme od 2005. do 2012. za koje su osuđeni za kartelsko udruživanje.

Prema hrvatskom Zakonu o javnoj nabavi, razlog za isključenje gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave je ako se “može dokazati odgovarajućim sredstvima da je gospodarski subjekt kriv za teški profesionalni propust koji dovodi u pitanje njegov integritet”.

U konkretnom slučaju J&P AVAX i ACTOR su mogli obavijestiti Hrvatske ceste da su kažnjeni za kartelsko udruživanje ili su Hrvatske ceste kroz natječajni postupak trebale postaviti pitanja o tim slučajevima i potom utvrditi je li došlo do narušavanja njihovog integriteta. U Hrvatskim cestama odgovorili su nam da će odluka o odabiru biti objavljena do kraja ovog tjedna. “Istom će biti odabran izvođač radova koji u svim traženim kriterijima zadovoljava sve formalnopravne akte i nije u koliziji sa Zakonom o javnoj nabavi Republike Hrvatske”, tvrde u Hrvatskim cestama.

Naši nam sugovornici tvrde kako bi izbor jedne od grčkih tvrtki mogao dovesti do daljnjeg odgađanja početka radova na ovoj dionici pelješke ceste. U tom slučaju, sigurno bi uslijedila žalba DKOM-u koja bi utvrđivala okolnosti cijelog slučaja zbog čega bi se izgubili dodatni mjeseci do izbora izvođača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 06:14