Sami ste iskombinirali ovogodišnje putovanje umjesto da ste u turističkoj agenciji kupili unaprijed pripremljen paket?
Pripazite, jer ovo je posljednje ljeto u kojem nemate gotovo nikakve garancije da ćete, u slučaju kakve katastrofe, za svoje putovanje ishoditi povrat novca, dok će od srpnja 2018. situacija biti već znatno drukčija.
Tada će, naime, pojam paket-aranžmana, sa svim njegovim pravima i zaštitama, početi vrijediti i za mnoga kombinirana putovanja koja je potrošač “sam kreirao”, a koja nisu bila obuhvaćena zastarjelom europskom regulativnom izglasanom još davne 1990. godine.
Povezani aranžmani
Konkretno, nova europska pravila odnose se na dvije kategorije ugovora: paket-aranžmane sastavljene od leta i hotela kupljene za jedinstvenu online cijenu te na tzv. povezane putne aranžmane kod kojih je potrošač, nakon što je bookirao let, kroz online poveznice bio vođen da dalje rezervira smještaj i dodatne usluge.
Putnici koji su dosad na ovaj način rezervirali svoja putovanja u slučajevima bankrota kompanija praktično nisu imali nikakvu garanciju za povrat uplaćenog novca, a ponuditelji su im, dodatno, imali pravo naknadno uvećavati cijene prodanih aranžmana praktično bez ikakve mogućnosti otkazivanja.
Novim pravilima EU, procjenjuje Unija, zaštićeno će u prosjeku biti oko 120 milijuna putnika koji redovito konzumiraju “kombinirane putničke aranžmane”, a koji bi na godišnjoj razini trebali uštedjeti oko 430 milijuna eura, koliko su dosad prosječno godišnje iznosile štete počinjene prema potrošačima.
Kako bi potrošačima najbolje dočarala veću mjeru zaštite koju će kao putnici imati od ljeta 2018., EU je izdala mali vodič u kojem na konkretnim primjerima pojašnjava benefite za konzumente.
Poseban link
Kao primjer navode Mariju, putnicu koja je od anonimne zrakoplovne kompanije preko weba kupila povratnu kartu za New York, a potom preko posebnog linka bila pozvana da, ako to želi, u New Yorku bookira i hotel, direktno na stranicama smještaja.
Ova vrsta putovanja prema novim će se pravilima smatrati povezanim putnim aranžmanom i Mariji davati puno veću zaštitu nego regulativa iz 1990.: u slučaju bankrota aviokompanije prije Marijina povratka kući, ta će kompanija putnici morati nadomjestiti troškove povratnog putovanja, a prije rezervacije hotela bit će joj dužna naglasiti da ne odgovara za probleme sa smještajom.
Pokrivanje štete
Još bolja razina zaštite bit će kod potrošača koji direktno preko aviokompanije bukiraju i plate let i smještaj u hotelu: u tim će slučajevima, prema novim pravilima, smatrati klasičnim paket-aranžmanom, što će u praksi značiti da će za bilo kakve probleme u smještaju - direktno biti odgovorna aviokompanija koja ga je i naplatila.
Novost je i činjenica da će potrošači od srpnja 2018. imati pravo bez naknade otkazivati sva bukirana putovanja za koja će touroperatori, iz različitih razloga, naknadno dizati cijene za više od osam posto.
Organizatori putovanja od sljedećeg ljeta nadalje bit će dužni putnike unaprijed informirati o vrstama usluga koje kupuju i njihovim pravima, a posebno će se morati navoditi i svi mogući dodatni troškovi o kojima su organizatori putovanja dosad uglavnom šutjeli kao ribe.
Među ostalim, nova Direktiva donosi i cijeli niz poboljšanja prava potrošača i kod klasičnih paket-aranžmana, posebno onih u koje je uključena i avionska karta.
Za razliku od dosad, ako aviokompanija koja je dio paketa u međuvremenu bankrotira, agencija koja je prodala paket kupcu je dužna pokriti svu štetu, što dosad nije bio slučaj.
Kako je za Jutarnji list pojasnio donedavni šef UHPA-e i trenutni potpredsjednik Europskog udruženja nacionalnih udruga putničkih agencija i touroperatora Boris Žgomba, odredbe nove regulative EU o tretiranju paket-aranžmana već su uvrštene u novi prijedlog Zakona o pružanju usluga u turizmu koji bi na čitanju u Saboru treba završiti prije Nove godine.
“Naša je želja da Zakon počnemo primjenjivati s početkom 2018. godine kako bi agencije i potrošači imali vremena za prilagodbu. Dosadašnja regulativa EU je nastala 1990. kad online agencije praktično nisu postojale i otkad se puno toga promijenilo”, poručuje Žgomba i naglašava da su se mane trenutne regulative najbolje vidjele u slučaju tsunamija u Tajlandu 2004. godine kad je mnoštvo turista bilo prepušteno samima sebi kad je riječ o osiguravanju povratka kućama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....