TKO ĆE IH ZAUSTAVITI?

Oni sa žutom reklamom navodno varaju, oni kraj kolodvora skidaju i gaće, svi skupa ‘deru‘ građane - a nitko ni da pisne!

Iako ne prođe dan da se na društvenim mrežama netko ne požali kako ga je prevario taksist, lani su podnesena samo 24 prekršajna naloga i 13 zabrana obavljanja usluge

Usluga taxi prijevoza putem aplikacije

 Davor Pongracic/cropix/Cropix

Ne u one sa žutom reklamom - ti navodno varaju.

Nikako u one koji stoje pokraj bolnica ili kolodvora jer će ti za dolazak do destinacije skinuti i gaće.

Čuvaj se automobila bez cjenika, koristi aplikacije, a za pouzdanost biraj Taxi Zagreb.

Tako se, otprilike, mogu sumirati pravila za korištenje taksi službe otkako je usluga liberalizirana, a potrošači na dnevnoj bazi žrtve prevaranata i ilegalaca s kojima se inspekcije nemaju snage obračunati.

To jasno proizlazi iz statistike koju smo prikupili od dviju inspekcija zaduženih za kontrolu načina obračuna računa u segmentu djelatnosti autotaksi prijevoza, carinske i one tržišne pri Državnom inspektoratu.

Prema podacima koje su nam poslali, ta su dva tijela u 2023. i dosadašnjem dijelu 2024. godine izdala zajedno samo 24 prekršajna naloga i 25.767 eura kazne taksistima koji ne poštuju pravila, iako je u zemlji teško pronaći omraženiju i kritiziraniju uslugu, a redakcije i društvene mreže su zatrpane iskustvima nezadovoljnih putnika koji imaju ozbiljan razlog sumnjati da su prevareni.

Neregistrirane djelatnosti

Prijave potrošača su raznolike - prema podacima iz Državnog inspektorata, lani i ove godine zaprimili su ukupno 108 prigovora koji su se najčešće odnosili na neizdavanje računa, na izdani račun i visinu usluge te na neregistrirano obavljanje djelatnosti.

Na temelju tih prijava inspekcija je obavila 98 nadzora u kojima je utvrdila 28 nepravilnosti, a većina njih odnosila se na neisticanje obavijesti o načinu podnošenja prigovora, neomogućavanje provjere ispravnosti zaračunatog iznosa i neregistrirano obavljanje djelatnosti. Zbog toga je doneseno 13 upravnih rješenja o zabrani obavljanja te usluge, 15 prekršajnih naloga i osam optužnih prijedloga prekršajnim sudovima.

Da stvar bude još gora, ovih 25.767 eura na ime kazne nije naplaćeno, nego je riječ isključivo o izrečenim kaznama čija će naplata, kako upozoravaju iz Inspektorata, ovisiti o ishodu sudskih procesa, odnosno stavovima sudaca koji pri određivanju kazne u obzir uzimaju razne otegotne, ali i olakotne okolnosti.

Kad je u pitanju carinska inspekcija, iz nje su nam poručili kako su u 2023. godini izdali devet prekršajnih naloga zbog počinjenja prekršaja iz članka 192. Općeg poreznog zakona.

Brojni prigovori

Ti se porezni prekršaji konkretno odnose na "neiskazivanje isporuke dobara i usluga preko naplatnog uređaja ili na drugi odgovarajući način, a naplaćuje ih se gotovinom ili se pak isporuka ne iskazuje točno ili se ne iskazuje uopće".

Koliko se carinska inspekcija uopće posvećuje taksistima, najbolje svjedoči sljedeća usporedba - u 2023. godini izdali su ukupno 2332 prekršajna naloga, što znači da oni koji se odnose na taksiste čine samo 0,4 posto, a to se čini kao priličan raskorak u odnosu na javne kritike zbog načina na koji je u Hrvatskoj organizirana taksi služba, posebno u odnosu na brojne prigovore zbog neizdavanja računa ili izdavanja, ali uz sumnjivo visoke iznose.

Naravno, činjenica da je taksi jako skup ne znači nužno da je u pitanju kakva prevara jer je liberalizacijom tržišta pružateljima usluga omogućeno da samostalno formiraju cijene.

image

Reklama Radio Taxija

Darko Tomas/Cropix

Formalno pravno, to znači da taksist smije odrediti kako mu je cijena za kilometar i tisuću eura dok god ima istaknut cjenik u kojem je jasno vidljiva cijena.

Ne treba čuditi

"Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu propisano je da ako prijevoznik pruža uslugu autotaksi prijevoza putnika putem taksimetra, za vrijeme obavljanja usluge u vozilu mora biti uključen taksimetar i mora na vidljivom mjestu u vozilu imati istaknut cjenik. Također, propisano je da cjenik autotaksi prijevoza samostalno utvrđuje prijevoznik, a mora sadržavati najmanje cijenu po jednom prijeđenom kilometru. Ako prijevoznik pruža uslugu autotaksi prijevoza putnika putem elektroničke aplikacije iz koje su putniku unaprijed vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja, aplikacija mora biti uključena u vozilu za cijelo vrijeme pružanja usluge", poručili su iz Inspektorata.

Gdje bi i kako cjenik trebao biti istaknut, nije definirano, no pod pretpostavkom da potrošači ne bi baš ulazili u vozila čiji taksisti relaciju od pet kilometara zaračunavaju 50 eura, jasno je da informacije o cijenama očito nisu transparentne, a upitno je i što točno piše u tim cjenicima, odnosno obračunava li se vožnja doista u skladu s onim što je navedeno.

S obzirom na slab interes inspekcija da u red dovedu ovu djelatnost, ne treba čuditi što se ona danas pretvorila u jedan od najboljih primjera deranja potrošača te brze i lukrativne zarade.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 14:41