PRVI PERON SPLIT

Otisnuli smo se noćnim vlakom za Vinkovce, naspavali i uživali: I to po pristupačnoj cijeni

Učenici svih uzrasta besplatno se voze, redovni studenti imaju simboličnu cijenu karte, a uključen je i sezonski popust

Matea Čurić i Nikolina Drmic iz Đakova, putnice u vlaku

 Josko Supic/cropix/

Može vožnja noćnim vlakom? Iz Splita do Vinkovaca i natrag? Ako ste iole romantik u duši, na ovaj prijedlog nećete ostati ravnodušni, piše Slobodna Dalmacija.

Osim što već pomisao na umirujuće noćno "klopotanje" po tračnicama - dok s knjigom i omiljenim pićem sjedimo u udobnom kupeu - zvuči privlačno, valja imati na umu jedan, ništa manje važan "tehnički benefit": cijenu.

U vremenu općih poskupljenja činjenica da HŽ Putnički prijevoz daje - pazite sad - čak 40 posto popusta na vožnje zvuči kao znanstvena fantastika! Štoviše, njihovim je stalnim programom puno skupina obuhvaćeno čak pravom na besplatni prijevoz, pa je tako mnogima more - nikad bliže i dostupnije za mnoge od naših građana. Barem u smislu stavke "prijevoz"...

Učenici svih uzrasta besplatno se voze, redovni studenti imaju simboličnu cijenu karte, a mjera sezonskog popusta odnosi se na vlakove koji spajaju priobalna odredišta sa kontinentalnim dijelovima Lijepe naše. Idealan povod da i mi "refreshamo" iliti evocitramo uspomene iz nekih djetinjih dana i - popnemo se u vlak. Izabrali smo jednu od najistočnijih "pošta", Vinkovce. Polazak je iz Splita, u njemu živimo.

image

Ljubica i Mato Veselčić, putnici u vlaku

Josko Supic/cropix/

Doista, kad ste se zadnji put vozili vlakom, našom domaćom željeznicom? Ne mislimo na (kao na nedavnom putovanju nižepotpisane u Italiju) brze vlakove koji jure strelovito i prevaljuju kilometre tako da nas odvedu čim prije "od točke a do točke b", nego vlakom koji doista pruža - doživljaj vlaka? To je onaj "road-movie", ako hoćete i "memory train". Priznajemo, u našem je slučaju prošlo više od tri desetljeća... Vrijeme je žrvanj koji nas "melje" sve brže, ovakvo putovanje vlakom znači ukrasti malo vremena za sebe - čak i ako niste "old school" tip.

Veselimo se putovanju pred nama!

Dolazimo na peron, na splitski Željeznički kolodvor kao nekad, u djetinje vrijeme. Dozvolite osobnu dimenziju prisjećanja kao podstrek da učinite isto, ili stvorite vlastite uspomene. Nekoć su nas pratili roditelji, kad smo odlazili k rodbini, ispraćali sa kesicom obavezne marende "za po putu". Sad nas do našeg "liegenwagena" dovodi Jure Dželalija, susretljivi regionalni voditelj, marljivi mladi čovjek koji pokazuje da se i Hrvatske željeznice kadrovski podmlađuju; kasnije upoznajemo još nekoliko divnih mladih ljudi u svojstvu konduktera/pratitelja vlakova. Već se uhvatio prvi ljetni mrak, kompozicija kreće u minutu do 21 sat. Lijepo je vrijeme, toplo je a vlakovi fino klimatizirani, uskoro ćemo sve to osjetiti.

Ulazimo u vlak, imamo vlastiti spavaći kupe koji se neznatno doplaćuje uz osnovnu cijenu karte od dvadesetak eura za relaciju Split-Vinkovci; hej, iz srca Dalmacije do krajnjeg hrvatskog istoka za dvadesetak eura, i to još usred turističke sezone!

Vlak je pun mlađarije, upravo su završile Sportske igre mladih, i svi se voze besplatno zahvaljujući HŽ Putničkom prijevozu! Tko želi, naći će im manu, ali benefit gratis putovanja za klince (kao uštedu njihovim financijski već preopterećenim roditeljima) svakako treba toplo pozdraviti.

Smještamo se u spavaći vagon, imamo vlastiti prostrani umivaonik, veliko ogledalo i veeliki prozor! Posteljno rublje je "pravo", bijelo kao bijeli oblak, fino miriše, sve je "cakum-pakum" - idemo u đir do vagon-restorana, koji je zapravo više kafeterija. Lijepo je da postoji u vlaku mjesto gdje možemo dobiti hladno piće ili topli napitak, kavu u bilo koje doba noći, nešto za grickanje i(li) čašicu razgovora s najljubaznijom ženom iz sektora ugostiteljstva na svijetu. Klinci je zovu "teta Silvana", knjiga dojmova puna je pohvala za nju. Kuha nam kavicu i priča o svojim dogodovštinama iz ovog osebujnog restoraterstva, dok vlak već polako, umirujućim ritmom, klizi tračnicama iz Dalmacije ka Slavoniji...

image

Kabina u spavaćim kolima

Josko Supic/cropix/

Kad smo već kod pića i grickalica, nije zgorega reći da je za putnike u spavaćem kupeu (ima tri ležaja) sljedovanje sljedeće: sokić, bočica vode, slani štapići i kroasan u paketiću - gratis. Oni koji koriste "kušet-kola" - nešto jednostavniji oblik spavaonice nalik hostelu, sa šest kreveta u kupeu i kompletom jednokratne posteljine - također imaju pravo na vodu i kroasan. Hvala, HŽPP!

Uskoro upoznajemo i pratitelje vlakova/konduktere u našoj smjeni, to su zbilja simpatični momci: mladi Mario Bartolović iz Vinkovaca i Marko Matić, stariji kolega iz Zagreba. Njihov je posao neobičan, nekome te smjene izgledaju nemoguće ali oni svoj posao vole i rade ga s osmijehom. Sve drže pod kontrolom, dok putnici spavaju u "kušetima", spavaćim kupeima ili drijemaju u sjedalima, oni bdiju i priskaču gdje god treba.

image

Vlakopratitelji-kondukteri Mario Bartolić i Marko Matić

Josko Supic/cropix/

- Spavaći vagoni uvijek su prvi rasprodani! - veselo zbore momci u kratkom predahu uz kavu kod Silvane u kafeteriji. Dolaze po kavu i druge napitke i putnici, drago im je kad vide da su i cijene povoljne: kavu piju za dva eura, pivo za tri, sve stoji po nekoliko eurića - vrlo korektno, nema što. Klinci love wi-fi u kafeteriji, kafić je uvijek nukleus mnogih zbivanja.

Netko će nas okarakterizirati kao nostalgične, ali to nam ne smeta: lijepo je putovati vlakom, ima svojevrsni antistres-učinak. U njemu su, rekli bismo, zakinuti samo oni kojima se jako žuri ili - pušači. Naime, pušenje je zasad svugdje zabranjeno u vagonima HŽ Putničkog prijevoza.

Vlak je, jasno, u ritmu kojim zasad putuje doživljaj sam po sebi. To je više od prijevoznog sredstva, bolji od autobusa utoliko što možete prošetati, otići na wc, ili ipak spavati u skoro pa "pravom" krevetu, a to nije nebitno ako vas "pate" leđa ili vrat. To je jedan od razloga zašto vlak biraju supružnici Ljubica i Mato Veselčić; njih upoznajemo u povratku, na obrnutoj ruti Vinkovci-Split.

- Zapravo idemo u Krilo Jesenice, malo na more kod prijatelja koji tamo imaju vikendicu! - veselo će Veselčići. Vlak preferiraju u odnosu na autobus zbog rečenih prednosti, zdravlje je važnije od brzine dolaska. A i lijepo je kad je cijena - prava sitnica.

- Pohvale HŽPP-u! Zadnje tri godine se samo vlakom vozimo, jeftino je i za nas puno udobnije - sažimaju vinkovački umirovljenici.

U vagonu sa sjedalima, pak, putuju dvije djevojke: ekonomistice Matea Ćurić i Nikolina Drmić, tatoo-majstorica iz Đakova. Laptop, knjiga i pogled kroz prozor na krajputne krajobraze - kud ćeš ljepše?

- Idemo do Vodica, malo na ljetovanje. Zašto vlak? Pa, duplo je jeftiniji od busa. I udobniji - vele djevojke.

Vlak nudi i izraženiju socijalnu komponentu, pogotovo za mlade i one koji vole sklapati poznanstva. Ljudi se susreću u hodnicima, zajedno sjednu za stol u vagon-restoranu ako nema mjesta, razmjenjuju iskustva slično kao na, recimo, trajektu. Proćakulati voli i Danijela Marjanović, naša divna pratiteljica iz Vinkovaca, koja se na vlak ukrcala u povratku. Zajedno putujemo do Splita, ona će potom natrag, pa nanovo, u ritmu napornih, no već uhodanih vlačnih smjena.

- U Zagrebu se u pravilu ukrca najveći broj putnika, njih treba sve iskoordinirati, tako da nakon polaska (u 17 sati iz Vinkovaca za Split) možemo čestito odahnuti tek oko tri ujutro. Ne, ne spavamo, ali sjednemo i odmorimo se. Spavamo po dolasku u splitskom hotelu, pa natrag - veselo navodi Danijela.

Njoj i kolegama, a pogotovo teti Silvani iz kafeterije, vlak je drugi dom. Znaju svaki kutak, već prepoznaju i neke stalne putnike, postali su jedna velika familija na tračnicama.

Priznajemo, i mi smo se udomaćili. Teško nam je bilo rastati se ali... Vidimo se uskoro, na sljedećem kolosijeku.

Cijene karata

Početna cijena karte u jednom smjeru na relaciji Split-Vinkovci je 23,71 eura. Za kartu kupljenu online cijena je još pet posto niža.

Cijena karte iz Splita prema Sisku je primjerice 17,03 eura, a za Zagreb 15,70 eura.

Svi putnici moraju rezervirati mjesto u vlaku (rezervacija se naplaćuje 1,06 eura, napominju u HŽPP-u).

Vukovar/Vinkovci – Sisak – Zagreb – Šibenik/Split - navedene rute voze se od 1. srpnja do 3. rujna, polasci su vidljivi sa preciznim orarom na mrežnim stranicama ili na šalteru. Zbog izvođenja radova na relaciji Vukovar – Vinkovci i obrnuto putnici se na toj relaciji prevoze autobusima.

Veze postoje i na relacijama Osijek – Bjelovar – Zagreb GK – Šibenik/Split – Osijek, a putnici mogu putovati i prema Šibeniku, uz presjedanje u Perkoviću, doznajemo iz HŽPP-a.

Putnici u noćnim vlakovima mogu kupiti kartu za spavaći vagon, vagon s ležajima i vagon sa sjedalima, uz mogućnost prijevoza bicikala. Vlak iz smjera Vinkovaca u svojem sastavu ima i vagon-restoran. Uz noćne vlakove, na relaciji Zagreb – Split – Zagreb voze i četiri dnevna vlaka.

Početna cijena karte u jednom smjeru na relaciji Split-Vinkovci je 23,71 eura. Za kartu kupljenu online cijena je još pet posto niža. Cijena karte iz Splita prema Sisku je primjerice 17,03 eura, a za Zagreb 15,70 eura. Svi putnici moraju rezervirati mjesto u vlaku (rezervacija se naplaćuje 1,06 eura, napominju u HŽPP-u).

U slučaju da putnik putuje u vagonu za spavanje ili vagonu s ležajima, uz cijenu karte dodatno se naplaćuje korištenje postelje ili ležaja po početnoj cijeni od sedam dodatnih eura. Djeca i učenici prevoze se besplatno sukladno pilot-projektu besplatnoga javnog željezničkog prijevoza djece i učenika osnovnih i srednjih škola na području RH. Redovni studenti mogu po cijeni mjesečne karte od 9,95 EUR (75) neograničeno putovati vlakom na području RH sukladno pilot-projektu povoljnijeg prijevoza redovnih studenata. Stanovnici pogođeni potresom na području Sisačko-moslavačke županije ostvaruju pravo na besplatan prijevoz na svim relacijama unutar RH.

U četiri noćna sezonska vlaka (dva na relaciji Vukovar/Vinkovci – Sisak – Zagreb – Šibenik/Split te dva na relaciji Osijek – Bjelovar – Zagreb GK – Šibenik/Split – Osijek) i četiri dnevna vlaka na relaciji Zagreb – Split – Zagreb HŽPP u srpnju 2023. prevezeno je oko 40.000 putnika, saznajemo u HŽPP-u.

Međunarodni sezonski vlakovi također voze, tijekom ove ljetne sezone tu su vlakovi iz Češke, Slovačke, Austrije, Mađarske i Bosne i Hercegovine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 13:09