ISTRAGA JUTARNJEG

OTKRIVAMO: NA WEBU HZZO-a SU LAŽNE LISTE ČEKANJA! Na listi stoji da se čeka samo jedan dan, a pacijente zapravo naručuju za sljedeću godinu

 Bruno Konjevic / CROPIX

Liječnik obiteljske medicine savjetovao je pacijentu da odradi tri pretrage. UZV abdomena, kolonoskopiju i gastroskopiju. S obzirom na konstantne prigovore o duljini listi čekanja, bio je ugodno iznenađen kada je shvatio da nema ni dana čekanja za navedene preglede.

Naime, na službenim stranicama Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje pacijentima je na raspolaganju uvid u liste čekanja u svim bolnicama.

Prema podacima, vidljivo je da se ažuriraju na dnevnoj bazi te da su za točnost podataka zadužene bolnice.

Naš pacijent s početka priče nazvao je KBC Sestre milosrdnice kako bi saznao koju dokumentaciju treba pribaviti prije nego što se naruči na preglede jer, prema podacima HZZO-a, slobodni termini postoje već sljedećeg dana.

Medicinska sestra pojašnjava kako podaci HZZO-a nisu točni te da je najraniji termin za UZV abdomena tek u ožujku 2018. godine, dakle za osam mjeseci. Kolonoskopiju može obaviti krajem veljače, također sljedeće godine. No dobra je vijest da na gastroskopiju može doći već za dva mjeseca.

Mario Zovak, ravnatelj KBC Sestre milosrdnice, kaže da imaju velikih problema sa sustavom CEZIH, koji ih spaja s HZZO-om, što dovodi do problema s ažuriranjem lista. Napominje kako mu je jasno da je situacija zbunjujuća i razočaravajuća za pacijente.

- U jednom dijelu to je inkompatibilnost našeg sustava, a i sustava HZZO-a. Zbog toga povremeno dolazi do šumova u vezi s korektnim izvještavanjem. Još smo u fazi konkretnog razmišljanja kako riješiti problem s radiološkim pretragama i kako ih voditi kroz te naše kalendare - kaže Zovak. Pojašnjava da je više razloga: prvo zato što liste prebukiraju jer dobar dio pacijenata ne dođe na preglede ili se naruči istovremeno na više mjesta.

Nerealne brojke

- Zbog toga već u startu liste nisu realne. Drugo je velik problem što je jako liberaliziran sustav indiciranja tih specifičnih pretraga. Nekoga zaboli glava i odmah ga se šalje na MR. Tako zauzima termin nekome kojemu je taj termin zaimrsta potreban. O tome najbolje svjedoče uredni nalazi - kaže Zovak i zaključuje da je jedan dio krivnje definitivno njihov jer nemaju dovoljno dobar informatički sustav.

U HZZO-u kažu kako su za točnost podataka odgovorne bolnice koje šalju podatke. Priznaju kako se događa da ih nezadovoljni pacijenti prozivaju zbog potpuno krivih podataka.

- Što se tiče podataka o listama čekanja na web stranici HZZO-a, HZZO podatke o listama čekanja dobiva od bolničkih informacijskih sustava, i odmah ih unosi, što je vidljivo na web stranici na kojoj se može vidjeti kad je stigao zadnji podatak, kad je lista ažurirana te koje je vrijeme zaprimanja podatka o slobodnom terminu od strane bolničkog informacijskog sustava - navode u HZZO-u.

Naime, ako čak potpuno zanemarimo činjenicu da su liste čekanja većinom preduge, čak su i podaci koji bi im trebali olakšati pronalazak najpovoljnijeg termina, netočni.

Primjerice, jedna pacijentica nam se požalila kako se lani u rujnu naručila na magnetsku rezonancu (MR) mozga i vratne kralježnice u KBC Rebro, te da je termin dobila za gotovo godinu dana, odnosno 11. kolovoza ove godine. No kada je prije nekoliko dana pogledala na listu, shvatila je da piše kako je lista čekanja samo 60 dana.

Primjeri za pohvalu

No i druge bolnice, čini se, imaju problem s informatikom. Primjerice, za OB Šibenik stoji kako se gastroskopija može odraditi u roku od 17 dana, dok telefonski saznajemo da su najraniji termini za 90 dana, a slična situacija je i s kolonoskopijom. Naime, prema podacima, čini se da za taj pregled nema čekanja, dok se u stvarnosti čeka do tri mjeseca. S druge strane ima i pozitivnih primjera. Iako se telefonski u ni jednoj bolnici nije moguće naručiti na pregled, moguće je dobiti informaciju o najranijim terminima.

Tako, KBC Rijeka i Osijek HZZO-u zaista šalju točne podatke.

- Na dnevnoj bazi smo vezani s listom HZZO-a. Naša radilišta, znači ambulante, javljaju određeni broj mjesta koliko imaju termina u budućnosti i onda se podaci unose u sustav, a tada se automatizmom ažuriraju u HZZO-u - kažu iz službe za informiranje KBC-a Rijeka.

Ministar zdravstva Milan Kujundžić rekao je da će zatražiti od ravnatelja da provjere podatke koje šalju u HZZO.

- Ova platforma treba biti točna i pacijentima omogućiti da pronađu najpovoljniji termin pregleda. Zatražit ću da bolnice koje nemaju točne podatke naprave ispravke jer i to je jedan od načina na koji se korigiraju liste čekanja - kaže Kujundžić.

Satima bez odgovora: Telefon za narudžbe nitko ne kontrolira

Osim netočnih podataka, pacijenti se susreću i s drugim problemima. Naime, tijekom jučerašnjeg dana nebrojeno smo puta nazvali KBC Split, KB Dubravu i KBC Zagreb kako bi pokušali dobiti okvirne datume za preglede. No, nitko se nije javljao.

Štoviše, na službenim stranicama KBC-a Zagreb stoji kako se informacije takve vrste mogu dobiti od 13.30 do 14.30 sati no u tom terminu nitko se nije javljao, kao ni u ostatku dana.

Ipak, jedna nam je pacijentica ispričala da ni podaci KBC-a Zagreb ne odgovaraju stvarnosti. Naime, ona se u rujnu prošle godine naručila na MR mozga i vratne kralježnice, termin je dobila 11. kolovoza, a kada je jučer pogledala na stranicama HZZO-a, stajalo je da je, ako se sad naruči, termin već u rujnu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. listopad 2024 04:16