RATNO ZRAKOPLOVSTVO

OTKRIVAMO: PROŠLOG TJEDNA IMALI SMO SAMO JEDAN ISPRAVAN MiG! Traži se hitno prijelazno rješenje, nebo ćemo privremeno nadzirati posuđenim avionima?

 
lijevo: hrvatski MiG-ovi, desno: izraelski F 16 Barak (arhivska fotografija)
 CROPIX, cc

Hrvatska će za tri milijarde kuna od Izraela kupiti 12 aviona F-16 Barak proizvedena 1987. i 1988. godine, djelomično naoružana raketama američke proizvodnje te jedan simulator.

Osim toga, u paketu je borbena obuka pilota, prilagođavanje infrastrukture, manevarskih površina i sve druge logistike. Također je uključena opskrba naoružanjem tijekom cjelokupnog vremena korištenja aviona, stoji u ponudi države Izrael za prodaju borbenog aviona F-16, a koju je Hrvatska među četiri pristigle ponude prihvatila.

Ponude su jučer u Ministarstvu obrane prvi put predstavljene široj javnosti. Nasuprot ovoj ponudi kao glavni konkurent se smatrala ponuda SAAB-a s avionom Gripen. Švedska ponuda je iznosila oko 8 milijardi kuna za 12 novih aviona, ali bez naoružanja, infrastrukture i tražene razine obuke pilota. Voditelj Stručnog povjerenstva MORH-a, brigadir Davor Tretinjak, jučer je kazao kako od ponuditelja nikad nije tražen stari ili novi avion.

Novi ili stari?

“Mi smo tražili avion, a na ponuditeljima je bilo da sami ponude novi ili stari model”, kazao je brigadir. Što se tiče starosti aviona koje Hrvatska kupuje, dakle oni su stari 30 godina i 31 godinu, član povjerenstva, bivši pilot Ivica Ivandić je kazao kako kod aviona F-16 nije važno kad je proizveden već koliko je sati naleta obavio, i mogućnost produžavanja satnog resursa. “Ja ne mogu reći da je neki avion izrauban. Za avion je najvažnija karakteristika leti li on ili ne”, naglasio je Ivandić.

Brigadir Tretinjak pojasnio je kako su avioni koje kupuje Hrvatska još uvijek u upotrebi u izraelskim zračnim snagama.

Katastrofalno stanje

Nakon što bude potpisan ugovor oni će biti potpuno rastavljeni i pregledani pod nadzorom proizvođača, američkog Lockheed Martina, i potom sastavljeni, a nakon toga će preletjeti do Hrvatske. Svi će biti smješteni u Zračnu bazu Pleso u Zagrebu. Na pitanje jesu li avioni koje Hrvatska kupuje sudjelovali u borbenim operacijama, brigadir Jagodić je kazao da vjerojatno jesu.

Ministar obrane Damir Krstičević jučer nije mogao precizirati kada će ugovor s izraelskom vladom o kupnji aviona biti potpisan. No, kazao je kako će se pregovorima o Ugovoru pristupiti temeljito i stručno.

Prva dva aviona F-16 u redove Hrvatskog ratnog zrakoplovstva trebala bi doći 2020. godine. Do tada bi hrvatski, ali i NATO zračni prostor trebali nadzirati MiG-ovi 21. No, veliko je pitanje mogu li ti avioni izdržati još dvije godine korištenja. Naime, prema informacijama Jutarnjeg lista, tehničko stanje MiG-ova koji su remontirani prije tri godine, što je plaćeno 160 milijuna kuna, je katastrofalno.

Nedavno su iz upotrebe izbačena četiri borbena aviona kupljena od Ukrajine, a ministar obrane je od svojeg ukrajinskog kolege zatražio njihovu zamjenu s četiri ispravna aviona. No, odgovora iz Ukrajine nema. Ratno zrakoplovstvo tako u ovom trenutku ima osam MiG-ova na raspolaganju. No, to je samo na papiru. Prema dostupnim informacijama od dana do dana na raspolaganju je između jednog i četiri MiG-a. Primjerice, 20. ožujka prilikom pogreba generala Petra Stipetića groblje Mirogoj je nadletio jedan MiG 21.

Obavijest NATO-u

Tog dana to je bio jedini ispravni avion u sastavu HRZ-a! S obzirom na stanje aviona, u vojnim i političkim krugovima već se neko vrijeme procjenjuje kako bi Hrvatska uskoro mogla ostati bez sposobnosti nadzora zračnog prostora koji je istovremeno i dio jedinstvenog NATO-ova zračnog prostora. U tom slučaju Hrvatska bi o tome trebala obavijestiti NATO-ovo zapovjedništvo u Španjolskoj te zatražiti pomoć u nadzoru vlastitog zračnog prostora. To bi istovremeno značilo i promjenu velikog broja zakonske regulative zbog ulaska stranih borbenih aviona u hrvatski zračni prostor.

Nakon što je državni vrh donio odluku o kupnji aviona F-16, pojedini naši sugovornici tvrde kako je jedna od mogućnosti da se izbjegne prepuštanje nadzora zračnog prostora Hrvatske NATO-u, dogovor s Izraelom u sklopu pregovora o Ugovoru za nabavku aviona. Prema njihovim riječima, s obzirom na stanje MiG-ova izraelskoj strani bi se moglo predložiti da u slučaju potrebe u sljedeće dvije godine iznajmi Hrvatskoj najmanje dva borbena aviona F-16 za nadzor zračnog prostora.

U tom slučaju Hrvatska bi platila troškove njihova korištenja i najma. Obuka pilota mogla bi trajati nekoliko mjeseci. S obzirom na to da je kupnja aviona bazirana na ugovoru između dvije države, naši sugovornici smatraju kako bi se ovakav aranžman u slučaju potrebe mogao puno lakše dogovoriti.

Izraelska ponuda

F-16 C/D Barak

Modernizirani korišteni avioni iz 1987. i 1988. godine: 10 jednosjeda, 2 dvosjeda, simulator

Resurs: 25 godina korištenja, 3000 sati leta, uključena opcija produženja

Obuka: 6-8 pilota, 45 tehničara

Integrirana podrška i predstavnici isporučitelja najmanje 3 godine u RH

Naoružanje u cijeni: inicijalni paket

Infrastruktura: hangar i skladište hidrazina

Iznos ponude: oko 403 milijuna eura

Švedska ponuda

JAS C/D Gripen

Novi avion: 10 jednosjeda, 2 dvosjeda, simulator

Resurs: 30 godina, 6000 sati leta

Obuka: nije u skladu sa zahtjevom

Integrirana podrška i predstavnici isporučitelja najmanje 3 godine u RH

Naoružanje: nije u ponudi (procjena dodatnih 17 mil. eura)

Infrastruktura: nije u ponudi (dodatnih 13,1 mil. eura)

Iznos ponude: 903 milijuna eura

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 15:02