KONTROVERZNI ULAGAČ

OTKRIVAMO TKO JE ČOVJEK KOJI ŽELI BITI CAR PRUGA OD JADRANA DO KINE Rumunj za 140 milijuna kupuje HŽ Cargo

Gruia Stoica rođen je prije 45 godina u selu Toflea, u predjelu Rumunjske gdje su Romi većinsko stanovništvo. Selo je danas s poznato po brojnim kućama s kulama, ali i izgrađenoj replici Bijele kuće i Taj Mahala!

Rumunjski kralj vagona Gruia Stoica za mjesec dana dolazi u Hrvatsku. Predstavnici rumunjske Grup Feroviar Roman i hrvatske Vlade potpisat će kuproprodajni ugovor o prodaji 75 posto tvrtke HŽ Cargo Rumunjima. Rumunjska tvrtka jedina je ispunila sve uvjete natječaja te ponudila da će u roku od 30 dana od potpisivanja ugovora uplatiti 30 milijuna eura za otplatu glavnice kredita osiguranog državnim jamstvom, a 10 milijuna eura nudi kao obrtna sredstava koja će pokriti djelomično plaćanje dobavljača, plaće zaposlenika i ostale operativne potrebe.

Također se obvezuje modernizirati vozni park u vrijednosti 20 milijuna eura, a do kraja 2014. godine preuzela bi preostale kredite tvrtke u vrijednosti oko 80 milijuna eura. Rumunjska GFR čini se kao spas u posljednji tren za posrnulu državnu tvrtku koja jedva isplaćuje plaće, dobavljačima duguje oko 200 milijuna kuna, vozni park joj je stariji od 35 godina, a višku radnika ne može isplatiti otpremnine jer nije u mogućnosti kreditno se zadužiti.

‘Težak’ 450 mil. eura

Potpisom na kupoprodajni ugovor HŽ Cargo preuzet će kontroverzni rumunjski poduzetnik Gruia Stoica, vlasnik GFR-a. Čovjeka koji bi trebao preporoditi HŽ Cargo rumunjski Forbes je 2011. godine uvrstio na osmo mjesto tablice deset najbogatijih Rumunja, utvrdivši da je “težak” 450 milijuna eura. U samo 23 godine, Stoica je od prodavača starog željeza postao jedan od nautjecajnih poslovnih ljudi u Rumunjskoj, kojeg ministri drže kao kap vode na dlanu.

Prema nekim procjenama, jedan od ciljeva mu je da u potpunosti ovlada teretnim prijevozom na desetom međunarodnom željezničkom koridoru, dugačkom dvije i pol tisuće kimometara, koji se proteže od Grčke do Austrije. Hrvatskih 433 kilometra pruge sastavni su dio tog koridora, zbog čega je Stoici važan i HŽ Cargo. Pojedini analitičari nagađaju kako mu je glavni cilj da svojim vagonima spoji Sjeverno more s Kinom na istoku i Jadranom na jugu.

No, HŽ Cargo je u realizaciji tog cilja tek omanji kamenčić. Istodobno s realizacijom posla u Hrvatskoj, Stoica dovršava projekt koji će mu omogućiti potpuno ovladavanje rumunjskom željeznicom, osigurati primat u europskom željezničkom prometu te opravdati nadimak kralj vlakova. Naime, u tijeku je završna faza prodaje državne željezničke transportne tvrtke CFR Marfa. Na natječaju Stoica je ponudio 202 milijuna eura za kupnju tvrtke te se obvezao investirati još 204 milijuna u nju.

Na natječaj se javilo nekoliko europskih te jedna američka kompanija, ali su jedna po jedna misteriozno odustajale. Na kraju je Stoica ostao jedini ponuditelj, a rumunjski mediji tvrde da je tijekom natječajnog postupka iz redova državne vlasti bilo pritisaka na ostale ponuditelje da se povuku iz natječaja. Kupnjom CFR Marfe Stoica bi kontrolirao čak 80 posto tržišta teretnog željezničkog prometa u Rumunjskoj. Zbog toga se čeka mišljenje rumunjskog Vijeća za konkurentnost, ali i dozvole Europske komisije u Bruxellesu za ovaj posao.

Iz kovačke obitelji

Bude li odobren, GFR bi u svom portfelju imao 32.900 vagona i oko 1200 lokomotiva, čime bi postao jedan od najvećih operatora željezničkog transporta u Europi. Usporedbe radi, GFR sada ima 9900 vagona i 275 lokomotiva.

Gruia Stoica rođen je prije 45 godina u selu Toflea, u predjelu Rumunjske gdje su Romi većinsko stanovništvo. Selo je danas s poznato po brojnim kućama s kulama, ali i izgrađenoj replici Bijele kuće i Taj Mahala!

Njegov djed i otac radili su kao kovači za rumunjske željeznice. On tvrdi da je prvi posao napravio s osam godina, izradivši u selu neku vrstu vrtuljka, a plaća su mu bili jaja i kolači. S nešto očeva novca 1998. godine iz provincije odlazi u Bukurešt kako bi se, prema vlastitim riječima, bavio privatnim poslom i obogatio. Nakon rušenja rumunjskog komunističkog režima osnovao je jednu od prvih privatnih kompanija u Rumunjskoj.

Tvrtka Turnoment SA bavila se prodajom sekundarnih sirovina. Istodobno je upisao strojarski fakultet, koji je uspješno završio. Prodaja sekundarnih sirovina ubrzo je zamijenjena prodajom proizvoda od čelika tvrtkama u zemlji i inozemstvu. Sklopio je i ugovor za isporuku cjevovoda državnoj naftnoj kompaniji. Legenda kaže da je najteže zaraditi prvi milijun, a onda sve ide puno brže i lakše. Do 1993. na prodaji starog željeza, a kasnije i prodajom čeličnih proizvoda, dakle u tri godine, Stoica je zaradio četiri milijuna dolara.

Prvi vagon uzeo od Srba

Stoica se očito izvrsno snašao u rumunjskom tranzicijskom procesu iz komunizma u demokraciju i kapitalizam. Njegovo zlatno doba počinje 2000. godine, kada se u Rumunjskoj liberalizira željeznički promet. Dobiva licencu za obavljanje željezničkog prometa i osniva tvrtku Grup Feroviar Roman. Prve vagone kupio je u Bugarskoj i Srbiji, za 2000 njemačkih maraka po komadu, i dovezao ih u Rumunjsku.

Rumunjski mediji tvrde da je već tada uspostavio odlične odnose s rumunjskim političkim vrhom te da svoj poslovni uspjeh može zahvaliti činjenici da je država njemu davala unosne poslove prijevoza, a svoju tvrtku za željeznički promet CFR Marfa pustila da propada. Prema pisanju medija, posao mu je procvjetao u razdoblju kad je na čelu ministarstva prometa bio Miron Mitrea, za mandata premijera Adriana Nastasea. Prije tri godine GFR postaje vodeći željeznički prijevoznik nafte te sklapa ugovore s Lukoilom, Rompetrolom, rumunjskim Shell Gasom itd.

Rade u osam zemalja

Tvrtka godinu dana skasnije ostvarje promet veći od 120 milijuna eura i jedan je od najvećih željezničkih prijevoznika u jugoistočnoj Europi. Mediji danas tvrde da je pod istragom rumunjskih službi zbog utaje poreza i privatizacijskih prijevara u sektoru kargo prijevoza.

Uz Rumunjsku, GFR danas ima podružnice u osam europskih zemalja - Njemačkoj, Austriji, Srbiji, Crnoj Gori, Bugarskoj, Moldaviji i Ukrajini. U Rumunjskoj i inozemstvu zapošljava oko 9000 ljudi. Javio se i za kupnju nacionalnog željezničkog trasnsportnog poduzeća u Bugarskoj, ali tamošnja je vlada privremeno odustala od prodaje.

“Iznimno smo sretni i ponosni što možemo biti jedan od ambasadora Rumunjske u inozemstvu i izvor ponosa kao i naši kolege sportaši koji se natječu u čast rumunjske zastave u inozemstvu”, objavila je Uprava GFR-a nakon što je hrvatska Vlada objavila da im prodaje 75 posto HŽ Carga. Prema procjenama, uz dobru organizaciju i modernizaciju HŽ Cargo ima prospreritet rasta prometa od 20 do 30 posto godišnje. Tek će se vidjeti jesu li GFR i Gruia Stoica spremni to realizirati.

Čeka da mu EU odobri ulaz na 80 posto tržišta u Rumunjskoj

Grup Feroviar Roman dio je Grampet grupe na čijem se čelu nalazi Gruia Stoica. Tvrtka je osnovana 1999. godine. U sklopu grupe je devet kompanija širom Europe koja se bave željezničkim prijevozom tereta.

Stoica tvrdi kako planiraju i daljnja proširenja da bi završili planirani projekt, a to je - pružiti integriranom željeznicom svojim klijentima logističke usluge na linijama koje povezuju od Sjevernog mora do Jadrana i Crnog mora. Najavljuje i širenje na Bliski istok i Aziju. Prema njegovim tvrdnjama, to je sljedeći korak u razvoju kompanije.

Realizacijom kupnje državne rumunjske željezničke kompanije CFR Marfa Stoica će uspjeti priskrbiti nekoliko tisuća novih vagona i lokomotiva koje će mu omogućiti daljnje širenje u Europi te potpuno ovladavanje X međunarodnim željezničkim koridorom i proboj prema Aziji.

Također najavljuje širenje u poslovima gradnje najnovijih tipova lokomotiva i vagona. Očito ga previše ne zamaraju navodi da se nalazi pod istragama zbog navodne utaje poreza i malverzacija u privatizaciji. Sada mu je najvažnija stvar da Europska komisija dopusti njegovu kupnju CFR Marfa, čime će ovladati sa 80 posto tržišta željezničkog cargo prometa u Rumunjskoj. U ostvarenju tog cilja svakako očekuje pomoć rumunjskih političara koji će Bruxelles uvjeriti kako je to najbolje rješenje za rumunjsku željeznicu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2024 14:50