INVESTICIJE

OTKRIVAMO: ZADAR NA METI KINEZA Moćni azijski investitori pronašli su pomorsku i zračnu luku za grandiozni prodor na tržište Europske unije

 
 Luka Gerlanc / CROPIX

Gradnja Pelješkog mosta samo je jedan od potencijalnih velikih poslova koje u Hrvatskoj planiraju kineske državne i privatne tvrtke.

Planovi kineskih investitora u idućih nekoliko godina, prema dostupnim informacijama, prije svega su vezani uz Zadar i zadarsku regiju. Kineski investitori prvenstveno su zainteresirani za infrastrukturu kako bi osigurali što kvalitetniji i brži način za ulazak na tržište Europske unije. Tako je na zadarskom području u njihovu fokusu - Luka Zadar, Zračna luka Zadar, Poduzetnička zona Crno te modernizacija pruge Knin - Zadar.

Zainteresiranost za projekte potvrdio je kineski veleposlanik tijekom nedavnog posjeta Zadru, a zadarski župan Božidar Longin sada se nalazi u Kini radi razgovora o realizaciji ovih projekata.

Dokapitalizacija

U ovom trenutku najrealnije je da se najbrže realizira ulazak kineskog kapitala u Luku Zadar. Jiangxiong Hua je putem svoje tvrtke Luxury Real Estate već ranije kupio 24 posto dionica Luke Zadar, a prošlog je ljeta na glavnoj skupštini dioničara tvrtke donesena odluka o povećanju temeljnog kapitala sa 21,2 na 71,2 milijuna kuna. Povećanje temeljnog kapitala provodi se uplatom u novcu, izdavanjem do 250.000 novih dionica s vrijednošću nove dionice od 200 kuna po komadu. Nakon završetka dokapitalizacije koja se očekuje početkom ožujka upravo bi kineski investitor trebao postati većinski vlasnik Luke Zadar.

Prema tvrdnjama, ova luka u Jadranu skratila bi put za prijevoz kineske robe za osam do 10 dana, a Gaženica se nalazi na izvrsnom strateškom položaju. Prema najavama, nakon dokapitalizacije očekuje se nastavak investicija, najprije oko 215 milijuna kuna s kojima bi se teretna luka u Gaženici pretvorila u ozbiljnu konkurenciju među teretnim lukama na Jadranu, a kasnije i dodatnih 200 milijuna eura za modernizaciju i širenje poslovanja Luke Zadar d.d., vrlo vjerojatno na kontejnerski promet.

U tom bi se slučaju na Luku Zadar prebacio dio prometa i tereta kineskih partnerskih kompanija koji je sada u Luci Koper te bi kineska roba preko Zadra brže stizala do europskih odredišta. Osim toga kineski partneri prepoznali su Luku Zadar kao dio važnog kineskog projekta “Jedan pojas, jedan put”.

Modernizacija

Drugi veliki infrastrukturni projekt jest modernizacija pruge Knin - Zadar. Riječ je o 90 kilometara dugoj pruzi koja je u izuzetno lošem stanju i svake godine njome se obavlja sve manje teretnog prometa. Tako su 2016. godine njome prošla 142 teretna vlaka, a prošle godine samo 40. Isti trend se nastavio i ovog siječnja, kada su ovom prugom prošla tek dva teretna vlaka. Modernizacija ove pruge bila je tema nedavnog kinesko-hrvatskog poslovnog foruma u Šangaju na kojem je bila i državna tajnica Nikolina Brnjac, državna tajnica u Ministarstvu prometa.

Na Forumu je pokazan velik interes investitora upravo za ovaj projekt. Dosad je obnovljeno oko 50 posto ove pruge, u što je uloženo 44 milijuna kuna. U HŽ Infrastrukturi naglašavaju da je u pripremi Studija modernizacije pruge Knin - Zadar te da su radovi na toj dionici predviđeni višegodišnjim Planom investicija u 2022. godini u iznosu od 70 milijuna kuna.

Koncesija aerodroma

Treći infrastrukturni projekt na zadarskom području jest projekt dogradnje Zračne luke Zadar. Prema dostupnim informacijama, postoji značajan interes kineskih investitora za ovaj aerodrom po modelu koncesije. Dakle, kineski bi investitori ovaj aerodrom uzeli u koncesiju, a u sklopu projekta išlo bi se i na produženje sadašnje piste.

U slučaju realizacije svih ovih projekata Zadar bi uz već postojeću autocestovnu povezanost imao i odličnu željezničku, zračnu i pomorsku infrastrukturu.

Alibaba u Crnom?

A sve to je povezano s prostorom gospodarske zone Crno, za koju su kineski investitori vrlo zainteresirani. Prije godinu dana pričalo se kako je upravo ova zona moguća lokacija kineske internetske kompanije Alibabe za gradnju velikog distribucijskog centra kojim bi pokrivali područje cijele Europe.

Zasad nema informacija u kojoj su fazi razgovori na tu temu. Zona obuhvaća gotovo 400 hektara površine i idealno je pozicionirana u odnosu na sve vidove transporta. Zračna luka je udaljena 3 km, Luka Gaženica 5 km, željeznica 5 km, brza cesta Zadar 2 - Zadar 1 km, autocesta A1 10 km, a udaljenost od centra Zadra samo 3 km.

Toplice

Uz zadarsko područje, kineski investitori su otkrili i područje Zagorja, odnosno Krapinske Toplice. Kineska tvrtka Zhongya nekretnine planira uložiti više od 35 milijuna eura u gradnju urbanih vila za starije osobe, javnu garažu, kupnju postojećeg hotela Toplice te gradnju novog na toj lokaciji u Krapinskim Toplicama. Samo u projekt hotela planira se uložiti između 20 i 25 milijuna eura. No prije toga hotel moraju kupiti od sadašnjeg vlasnika tvrtke ACM, koja pak prethodno mora riješiti probleme s bankama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 21:43