Čim je u petak poslijepodne postignut dogovor između radnika Čistoće i riječkog gradonačelnika Marka Filipovića o povećanju plaća za 20 posto, prekinut je trodnevni štrajk i komunalci su upregnuli treću noćnu smjenu kako bi pokupili smeće koje se nagomilalo na riječkim ulicama. Riječani su, pak, mogli vidjeti kako to izgleda kada se otpad ne odvozi tri dana. No nitko zbog toga nije krivio potplaćene radnike Čistoće, već je, naprotiv, došlo do solidariziranja i najšire podrške javnosti, od "običnih" građana preko radnika drugih riječkih javnih ustanova i komunalaca iz drugih hrvatskih gradova pa sve do političkih stranaka cijelog spektra, od ljevice do desnice.
Većina otpada je već uklonjena
Ćenan Beljulji Keno, legenda Čistoće s 25 godina staža u tom komunalnom društvu koji je prije pet godina bio proglašen Kastavcem godine, veli da je ganut dobrim reakcijama javnosti i količinom podrške koju ovih dana prima sa svih strana. Priča nam da su mu se javili kolege iz zagrebačke Čistoće i ponudili da će doći pomoći im u Rijeku, podržali su ih i vatrogasci, djelatnice dječjih vrtića i drugih gradskih ustanova, kao i brojni pojedinci, javne osobe... Mobitel mu je, veli, pun poruka na koje ne stiže odgovoriti, jer su se odmah po okončanju štrajka bacili u čišćenje grada.
Pričali smo s njim u subotu ujutro dok je, mokar do kože, s obzirom na to da je u Rijeci lijevala kiša satima, praznio kontejnere na zapadnom dijelu grada.
- Poduplali smo noćnu smjenu, i kamione i ljude na kamionima, tako da je velika većina otpada već uklonjena. Ja sam od jutros na kamionu na Kantridi, sada rješavamo taj dio grada. Do utorka će sve biti vraćeno u normalu i nikakvih tragova obustave rada više neće biti. Grad će ponovno biti čist i uredan – govori nam Beljulji.
Specifičnost ovog štrajka je što je krenuo spontano, u srijedu, i to od samih radnika, mimo sindikata koji su u tom trenutku pregovarali s Gradom o povećanju plaće od 15 posto. No, radnici su bili rezolutni i tražili su 30 posto, a štrajk je krenuo nenajavljeno. U srijedu je sudjelovalo 200-injak djelatnika Čistoće, a do četvrtka pridružili su se svi, njih 400-injak, čak i oni koji rade u administraciji.
Na loše plaće, uvjete i organizaciju upozoravaju već godinama
No, nezadovoljstvo radnika nije bilo nenajavljeno. Na loše plaće, loše uvjete rada i lošu organizaciju posla djelatnici Čistoće upozoravaju već pet godina. Natječaji za poslove stalno su otvoreni, na njih se nitko ne javlja, radnici odlaze iz komunalnog društva na bolje poslove, a najveći je problem što odlaze i vozači kamiona koji su deficitarno zanimanje. Kamioni su stari i neadekvatni, a novi koje je Čistoća nabavila nisu prilagođeni riječkoj konfiguraciji terena pa samo otežavaju posao. Tu je još, kako upozorava Beljulji, i loša organizacija posla, pa je, primjerice, održavanje kamiona prebačeno na drugu gradsku tvrtku, dok garaža Čistoće, moderno opremljena, stoji prazna.
- Za svaku sitnicu, izmjenu ulja, lampice, bilo što, moramo voziti kamione na popravak u garažu Autotroleja pa se čeka dva, tri, pet, čak i sedam dana, za nešto što bi mogli napraviti u našoj garaži isti dan. Ni sadašnji direktor Bojan Jurdana ni bivša direktorica Jasna Kukuljan nisu bili kod nas u garaži pet godina. Dakle, pet godina nas oni koji odlučuju o našim sudbinama nisu pitali kako nam je, treba li nam što... Ne znam, valjda se boje doći među radnike... Mi im nismo nikakva prijetnja, samo želimo da se čuje naš glas, da saslušaju naše probleme - govori Beljulji.
Brojni problemi
Problema je puno. S obzirom na kronični nedostatak kadra, radnici su pretrpani poslom koji je fizički iscrpljujuć. Beljulji je, recimo, zajedno s još jednim radnikom u subotu ujutro bio na kamionu koji će odraditi četiri ture, što znači da će preko njihovih ruku proći između 8 i 10 tona otpada iz kontejnera.
- Ovo je još i dobro, kada smo dvojica. Zna se dogoditi da radnik bude i sam na kamionu pa se šoferi sažale i pomognu nam, što je opasno, jer oni bi trebali cijelo vrijeme biti za volanom. Po jednosmjernim ulicama znamo ići u suprotnom smjeru da ne bi išli uzbrdo, jer kontejnere treba vući do kamiona, a kada je nizbrdica to je nešto lakše. Nisu svi kamioni istog kapaciteta. Imali smo, recimo, nedavno situaciju da je dečko bio na kamionu od 7 tona, dvije ture, znači, preko ruku je prevalio 14 tona otpada u jednom danu. Nakon mjesec dana takvog posla si dva mjeseca na bolovanju, na injekcijama, jer tijelo ne može podnijeti takve napore. Ja neću otići jer volim ovu firmu, ona mi jako puno znači, ali nije nikakvo čudo da nam ljudi odlaze - priča nam riječki komunalac.
Kriza u Čistoći
Početna plaća u Čistoći je, veli, 630 do 650 eura, s time da se s prekovremenima može dogurati do 700, a šoferi imaju od 900 do maksimalno tisuću, do koje mogu doći tek s velikim brojem noćnih smjena i prekovremenih sati.
- Ja na temelju minulog rada i raznih dodataka, poput prijevoza i marende, imam oko 800, a mogu uz prekovremene dogurati do maksimalno 900 - govori Beljulji, inače otac četvero djece.
Kriza u Čistoći još je jedna potvrda da je Grad Rijeka upao u krizu upravljanja, za što mnogi krive inertnost gradonačelnika Marka Filipovića koji je sklon izbjegavanju posla i nedonošenju odluka. Posebna je bizarnost što je direktor Čistoće Bojan Jurdana, čovjek koji je već i ranije bio direktor, ali je 2016. morao dati ostavku zbog isplate otpremnina radnicima koje je prebacio u nove gradske tvrtke Poslovni sustavi i Rijeka plus. Taj je njegov potez, osim gomilanjem administracije, rezultirao i nelogičnostima, poput one s održavanjem kamiona u drugoj tvrtki dok garaža Čistoće stoji prazna.
Direktori i njihove afere
Nakon Jurdane, direktorica je bila Jasna Kukuljan, ali ona je morala dati ostavku ove godine, kada je završila u istražnom zatvoru uslijed afere Sortirnica, kako bi otklonila opasnost od ponavljanja djela kao razlog za zadržavanje u pritvoru. Nakon toga, na čelo Čistoće ponovno je postavljen Jurdana, a problemi se nisu krenuli rješavati već su se samo produbili. Sortirnica, koja je dovršena i opremljena još lani, i dalje je izvan funkcije, jer Grad Rijeka još nije raspisao natječaj za obavljanje djelatnosti sortiranja otpada, na koji bi se mogla javiti i Čistoća.
U reciklažnom dvorištu na Pehlinu, prije nešto više od tjedan dana izbio je požar i otpad je gorio danima. To je, pak, otvorilo pitanje zašto je uopće tolika količina otpada i bila tamo, s obzirom na to da bi reciklažno dvorište trebalo biti privremeno – ono što se može izdvojiti i prodati kao sekundarna sirovina se prodaje, a ono što ne može treba biti odvezeno na odlagalište otpada.
Riječki gradonačelnik Marko Filipović u petak je najavio da će zbog povećanja plaća radnicima Čistoće neminovno doći i do povećanja cijene odvoza otpada za građane, no Riječani su, za sada, solidarizirani s komunalcima, jer je sasvim jasno da su potplaćeni i da su im radni uvjeti loši. Povećanje od 20 posto kreće s plaćom za rujan, a nastavit će se kolektivno pregovaranje o dodatnih 10 posto, s ciljem da ta povišica stupi na snagu početkom iduće godine. Do tada, trebao bi biti potpisan i novi kolektivni ugovor.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....