VELIKA ŠKRTICA

Ovo je omiljeni trik trgovaca za ‘deranje‘ kupaca, a samo je jedan način da ga izbjegnete: Bojkotirajte posrednike!

Razlika između cijene koju potrošač vidi i one koju plaća nikad nije bila veća, a gdjekad se penje i do 50 posto

Kartično plaćanje

 /Shutterstock

Nakon što je obnovila svoj ugovor s Hrvatskim Telekomom, jedna se čitateljica poprilično razgnjevila kad je primila mail u kojemu je obavještavaju da će njena ranije ugovorena mjesečna pretplata, htjela to ona ili ne, poskupjeti za dva eura.

Vrlo jednostavno - operater je u pretplatu odlučio ubaciti uslugu Netflixa zbog koje će pretplata porasti dva eura s PDV-om, a ako joj se to ne sviđa, može raskinuti ugovor bez naknade i potražiti nekog novog pružatelja usluge.

"Naravno da to nisam napravila, ali kakav je to odnos prema klijentima? Naprosto ti ubace uslugu koju niti želiš niti trebaš i kažu uzmi ili ostavi. I pritom znaju da će većina ljudi ostaviti jer im je prilično komplicirano mijenjati pružatelja usluge", ljutito nam je ispričala.

image

Kartično plaćanje

/Shutterstock

Ova priča iz uvoda sasvim se logično nastavlja na praksu koja se sad već u potpunosti udomaćila u odnosu trgovac-potrošač: cijena koju u konačnici plaćamo u pravilu sve rjeđe bude ona zbog koje smo proizvod inicijalno odabrali, a skrivene naknade koje se obračunavaju tek po pristanku na kupovinu trgovcima su postale dosad najbolji trik kako dodatno povisiti već sada maksimalno nategnute cijene.

Stvar je međunarodna. Prije mjesec dana američka pjevačica Maggie Rogers tako je svoje obožavatelje pozvala da karte za njen koncert kupuju na tradicionalan način - na prodajnom mjestu, na kojemu će izbjeći mnoštvo naknada koje za kupovinu karata online naplaćuju posrednici, a Robert Smith, pjevač benda The Cure, kod Ticketmastera je ishodio da obožavateljima koji su kupovali karte za njegov koncert vrati između pet i 10 funti svakome, nakon što se mnoštvo njih požalilo kako su naknade iznosile i do 50 posto vrijednosti karata.

Sve i svašta

Posrednici za prodaju karata nisu iznimka (treba podsjetiti i kako je Eventim u Hrvatskoj kupcima koji su odabrali opciju da karte printaju kod kuće to naplaćivao 15 kuna). Slično se događa i kod kupovine aviokarata, u restoranima, hotelima koji naplaćuju sve i svašta, a posebno u dostavnim službama, bilo da je u pitanju hrana ili pošiljke.

Kod njih se cijena osnovne usluge, ona zbog koje je čovjek i odabrao neku tvrtku, na kraju uvećava i do 50 posto zahvaljujući dodacima za benzin, dostavu po kiši i sličnim glupostima, a američka udruga restoratera - nažalost, hrvatski podaci ne postoje - procjenjuje kako je u 2023. godini oko 16 posto restorana gostima naplaćivalo nekakvu vrstu dodatnih usluga i time im povećavalo račun.

Posljedica je to pojave dinamičnog modela određivanja cijena koji trgovcima omogućuje da cijene mijenjaju ovisno o potražnji, ali i pojave sve većeg broja posrednika za raznorazne usluge koje smo nekad konzumirali direktno od trgovaca.

Ponište sav benefit

S tim se posrednicima dogodio jedan paradoks. Iako su inicijalno, zbog mogućnosti agregacije velikog broja ponuda, potrošačima garantirali pronaći onu koja će im dati najbolju vrijednost za novac, u konačnici su kroz naplatu usluge i iznimno visoke iznose naknada poništili sav benefit za potrošača, koji u konačnici uglavnom plaća i više nego što bi platio direktno.

To je vrlo jednostavno dokazati i onim najnevjernijima. Meni u fizičkom restoranu redovito je jeftiniji od istog menija putem aplikacija za dostavu (a na to onda još treba platiti naknade), a cijene aviokarata uglavnom su jeftinije direktno na stranicama operatera nego kod posrednika, koji imaju dosta perfidne načine poskupljenja usluga.

Najbolji je stoga vjerojatno upravo savjet Maggie Rogers s početka teksta - treba izbjegavati posrednike i kupovati sve što se može direktno, u fizičkoj trgovini, pa čak i uz stajanje u redu.

Zašto da se na vama bogate oni koji su si izvor prihoda odlučili graditi na ljudskoj lijenosti?


Imate prijedlog za Veliku škrticu?

Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute

image

Velika skrtica

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 08:22