U Klovićevim dvorima ubrzano se pospremaju socrealističke slike upregnutih radnika i radnica, prizori obnove, Titove cigare, cipele i leopardov tepih, štafete, pokloni koje je dobivao... Pospremaju se posljednja djela ostala iza izložbe “Refleksije vremena 1945. - 1955.” kako bi ustupila prostor novoj izložbi, onoj Pabla Picassa , najvećeg slikarskog genija prošlog stoljeća.
Poveznice čak i nije teško naći, Picasso je, uostalom, naslikao “Guernicu” i bio je uvjereni ljevičar, kao i jedna od njegovih ljubavi Dora Maar.
Upravo je portret te umjetnice prva slika koja je izvađena iz sanduka u kojemu je dopremljena iz Pariza. Naime, pristigla djela u sanduku moraju stajati cijeli dan kako bi se aklimatizirala, u ovom slučaju su tamo stajala i dulje jer su dovezena u petak kasno noću. Iako se na naljepnicama na kutijama mogu vidjeti i žigovi iz aviona, običaj je da se slike u većini europskih zemalja prevoze kamionom, što je mnogo sigurnije.
Tehničari Klovićevih dvora u bijelim rukavicama skinuli su pet slojeva koji prekrivaju sliku, različitih materijala, od drva do spužve, nakon čega se pred nama pojavila Dora, zamišljena zelenooka žena plave kose i tužne zelene sjene preko lica. Pa, iako su dimenzije poznate, 45 puta 55 centimetara, iako smo slične portrete te uplakane žene mogli već vidjeti na nekim europskim izložbama posvećenim španjolskom umjetniku, slika izvađena iz tako velike kutije, i iza stakla koje je dodatno čuva, izgledala je nekako sićušno.
Uobičajena je praksa da u jednom sanduku stoji jedna slika, što nam je potvrdio i jedan od tehničara iz Klovićevih dvora, Dragutin Matas. Dodao je da su na isti način bila pakirana i djela Chagalla i Van Gogha, koja je također imao priliku upoznati iz prve ruke. Sanduci pružaju potrebnu izolaciju, zadržavaju vlagu i temperaturu, a u njima se nalaze i posebni vlagomjeri. Nakon naših tehničara na red dolaze djelatnici pariškog Musee National Picasso. Troje ih je, djelo najpažljivije proučava kustosica tog muzeja Virgine Perdrisot, a doputovali su i Vidal Garrido te Tomasso Benelli.
Analiza oštećenja
Pariška kustosica sliku osvjetljava baterijom, uspoređuje sitna, prostom oku jedva vidljiva oštećenja koja su poznata otprije, a koja su zabilježena na posebnom papiru. Sve je u redu, zaključuje, nema nikakvih novih oštećenja, pa se i potpisuje dokument o zatečenom stanju. Čeka ih još mnogo posla. Isti će postupak ponoviti još 55 puta, u prosjeku će tako iz sanduka izvaditi desetak slika dnevno. Izlagat će se i fotografije, njih još pedesetak, a s njima će biti manje posla.
Čast, dakle, da bude prva izvađena iz sanduka, što je, kako je rekla ravnateljica Klovićevih dvora Marina Viculin, i najsvečaniji trenutak, pripao je portretu Dore Maar, zapravo Theodore Marković, umjetnice hrvatskog podrijetla, koju je Picasso upoznao kada je raskrvarila ruke igrajući se nožem. S njom je i sve krenulo: Marina Viculin i Anne Baldassari, ravnateljica Muzeja Picasso, upoznale su se tijekom izložbe te fotografkinje u Zagrebu.
Njezin je lik i na plakatima koji pozivaju na izložbu. Pa tako se, ovdje u Zagrebu, nametnula nad svojom suparnicom tijekom života Marie-Therese Walter, čiji je portret također stigao. Oba ih je Picasso naslikao 1937. u dva tjedna razmaka, balansirajući između njih dvije. - Susret oči u oči s Dorom Maar dojmljiv je, posve je različita priča kad ovaj portret vidite uživo - komentira Marina Viculin.
Poruka na vratima
Kako doznajemo, još se čekaju neke umjetnine. Prijevoz je, zbog sigurnosnih razloga, razdvojen u dva dijela, prvi dio s tri kamiona stigao je u Zagreb, dok se drugi dio, s dva kamiona, očekuje ovaj tjedan. Time se izbjeglo da u kamionu bude velik broj sanduka s vrijednim umjetninama pa ih je tako najviše bilo 14 u jednom kamionu. Točne informacije o tome kada će te umjetnine doći u Zagreb poznate su samo malobrojnima, rizik treba smanjiti.
U svakom slučaju, sve treba biti spremno do 18. ožujka, kada stiže Anne Baldassari, pa će početi i postavljanje.
Eksponati izvađeni iz sanduka do tada će stajati u posebnim mikroklimatskim uvjetima - temperatura zraka mora biti između 18 i 20°C, a vlažnost zraka 50%. Slike će biti osvijetljene lampama od 120, a crteži od 50 luxa. Hrvatski osiguravatelji preuzeli su na sebe nazdor na umjetninama, koji je danonoćan. Osiguranje u slučaju njihove krađe je 670 milijuna eura.
Zbog te se cijene pri prijevozu umjetnina i vodila posebna briga o svim detaljima. Za prijevoz su bili zaduženi njemačka tvrtka Hasenkamp, te austrijska Kunsttrans, koja ima svoje predstavnike u Zagrebu. Tina i Ivan Lukinac iz Kunsttransa kažu da je riječ o najvrjednijoj izložbi koju su organizacijski odradili. Kamione je pratila sigurnosna oružana pratnja, a nakon prelaska hrvatske granice tu je ulogu preuzela hrvatska policija.
Inače, kako nije nedostajalo polemika zbog cijene izložbe od devet milijuna eura, na samom ulazu u Klovićeve dvora, većina neće ni primijetiti, simpatičan je detalj. Na staklu dućana stoji cedulja na kojoj je rukopisom ispisano “U galeriji izložba Picasso pruža bezuvjetnu ljubav i radost”, a potpis je M. Pretpostavlja se da je to odgovor ravnateljice Viculin na polemike o izložbi, pa i unutar njihove kuće.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....